Sjøvind Startet 3.Mai.2019 Del på Facebook Startet 3.Mai.2019 Jeg funderer på å flytte batteriet fram til under førerstol. Liker ikke helt å ha batteri og hovedstrømbryter i samme rom som bensintankene. Båten er litt baktung, så vil oppnå en bedre vektfordeling også. Batterikablene er koblet til batteriet med ringkabelsko. Fungerer det greit å skjøte kablene med slike også? (Skru sammen med bolt/mutter og isolere) Hvor tykke bør forlengerkablene være for å unngå spenningsfall? Blir bortimot 2 meter forlenging. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Det er ikke så lett å svare på spørsmålet ditt fordi vi vet for lite. Hvor lange blir ca kablene ? Er det starter på motoren? Hvis ja hvor stor motor ? Når det gjelder å skjøte kablene så kan det være like greit å bruke presskabelsko tang og sette på hylseskjøt. Tror dog jeg hadde lagt opp nye kabler uten skjøt fordi det hjelper ikke stort med riktig dimensjon på kabel frem til skjøt hvis du har under dimensjon på kabel i fra skjøt til motor. Når kabel strekket blir lengre så går dimensjonen på kabelen opp som kjent I tillegg blir skjøten det svake punkt i en slik installasjon og da kan det være at du er like langt i henhold til sikkerheten og til bensintanken Redigert 3.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 jeg ville også lagd nye kabler , også pga at de blir mindre utsatt for korrosjon uten skjøt. Har selv måttet bytte på min 60hk 2T (men hvaslags dim. jeg brukte det husker jeg ikke) pipe: står yamaha f60 i tittelen , den har elstart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) ivar skrev 25 minutter siden: pipe: står yamaha f60 i tittelen , den har elstart. Ja takk for det ,noen ganger er det helt mørkt selv på høylys dag. 25 kvadrat er nok det jeg ville satset på men det går jo å regne det ut for å kanskje kunne gå ned til 16 kvadrat. Redigert 3.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 hehe, har gjort samme blemma selv noen ganger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøvind Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Takk for svar! Det er altså en Yamaha 60hk 4t, 2015 mod, med elstart. Batterikablene er originale, har ingen grunn til å tro at de er underdimensjonerte. Enig i at det beste er å unngå skjøter. Men det jeg tenkte var at om jeg forlenget med stor nok dimensjon, ville jeg få et ubetydelig spenningsfall fram til originalkabel slik at jeg kunne beholde disse. Sparer meg for en del tilpasning og fikling under motordeksel. Jeg vet ikke hvor stor dimensjon man må ha på 1,8 - 2 meter kabel for å kunne se vekk fra spenningsfall, derfor jeg spør. Forstår Pipe som at 25 mm2 burde være tilstrekkelig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.