Jump to content

Forlenge batterikabler Yamaha F60 - hvor tykke?


Sjøvind

Recommended Posts

Jeg funderer på å flytte batteriet fram til under førerstol. Liker ikke helt å ha batteri og hovedstrømbryter i samme rom som bensintankene. Båten er litt baktung, så vil oppnå en bedre vektfordeling også. Batterikablene er koblet til batteriet med ringkabelsko. Fungerer det greit å skjøte kablene med slike også? (Skru sammen med bolt/mutter og isolere)

 

Hvor tykke bør forlengerkablene være for å unngå spenningsfall? Blir bortimot 2 meter forlenging.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så lett å svare på spørsmålet ditt fordi vi vet for lite.
Hvor lange blir ca kablene ?
Er det starter på motoren?
Hvis ja hvor stor motor ?

Når det gjelder å skjøte kablene så kan det være like greit å bruke presskabelsko tang og sette på hylseskjøt.
Tror dog jeg hadde lagt opp nye kabler uten skjøt fordi det hjelper ikke stort med riktig dimensjon på kabel frem til skjøt hvis du har under dimensjon på kabel i fra skjøt til motor.
Når kabel strekket blir lengre så går dimensjonen på kabelen opp som kjent
I tillegg blir skjøten det svake punkt i en slik installasjon og da kan det være at du er like langt i henhold til sikkerheten og til bensintanken     
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg ville også lagd nye kabler , også pga at de blir mindre utsatt for korrosjon uten skjøt.  Har selv måttet bytte på min 60hk 2T (men hvaslags dim. jeg brukte det husker jeg ikke) 

pipe:  står yamaha f60 i tittelen , den har elstart. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Det er altså en Yamaha 60hk 4t, 2015 mod, med elstart. Batterikablene er originale, har ingen grunn til å tro at de er underdimensjonerte.

 

Enig i at det beste er å unngå skjøter. Men det jeg tenkte var at om jeg forlenget med stor nok dimensjon, ville jeg få et ubetydelig spenningsfall fram til originalkabel slik at jeg kunne beholde disse. Sparer meg for en del tilpasning og fikling under motordeksel.

 

Jeg vet ikke hvor stor dimensjon man må ha på 1,8 - 2 meter kabel for å kunne se vekk fra spenningsfall, derfor jeg spør. Forstår Pipe som at 25 mm2 burde være tilstrekkelig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...