Solseng Startet 3.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2019 (redigert) Tenkte det kanskje var på sin plass å ha en tråd som omhandler det enkle og fundamentale rundt disse propellene vi er så avhengige av. For det er jo sant: Det er propellen som forvandler motorkraft til skyv i vannet. Eller fremdrift om man vil. Hvorfor denne tråd? Min tanke er rett og slett å forsøke å få på plass noen få og korte holdepunkter slik at det blir enklere for alle å få bittelitt kunnskap om det helt grunnleggende, og på den måten kanskje spare både tid, glede og penger rundt dette med propeller. Innledningsvis passer det å si at jeg er på ingen måte noe orakel. Min interesse for propeller kom da jeg var litt misfornøyd med den propellen som ble satt på motoren da jeg kjøpte ny motor til båten min. Syntes båten føltes litt dau i forhold til motorisering, toppfarten var ørlite under pari og propellen ventilerte både titt og ofte - noe jeg aldri opplevde med gamle motoren/propellen. Jeg visste fint lite og ingenting om propeller, men skjønte jo at noe ikke var helt som det skulle/burde være. Dermed ble jeg litt interessert i denne propellgreia... Ser at mange er i samme båt som jeg var, og tenkte å gi noen tanker/tips vedrørende dette for å gjøre det litt enklere for nesten alle - tenker da først og fremst på utenbords/drev. Hvorfor bytte propell? Dette er det fundamentale spørsmålet. Mange har fått en god og "riktig" propell påmontert fra børjan, og trenger dermed ikke å bry seg stort mer med hele problemstillingen. Eller? Noen legger av og til bilder av den gamle propellen i typiske propelltråder, og man ser helt klart at propell av og til møter både sand, steiner og treverk. Så hvis propellen har tydelig slitasje og ujevne kanter, så kan det være på sin plass med ny propell. Et annet vanlig tegn på at det er på tide å vurdere ny propell er hvis båten føles dau og sliter med å komme i plan. Av og til snakker man om å være undermotorisert, men også her har propellvalg en god del å si. Andre ganger kan det faktisk være selve motoren som lugger, så her må man være litt på vakt og forsikre seg om at motoren faktisk yter som normalt. Dette er kanskje mest vanlig på 6/8-sylindrede motorer hvor man gjerne ikke merker så godt at det er en sylinder eller to som fusker litt. I slike tilfeller er det lurt å finne noenlunde sammenlignbare tester med samme motor på noenlunde samme båt for å se om man er helt "off". Et annet signal er bensinforbruk hvis man kan se det på instrumentene. Økonomi/drivstofforbuk? Jeg leser en del tråder om propeller rundtom på diverse fora, og ser at mange etterspør propeller som gir gunstig forbruk. Ok, det går riktignok litt drivstoff gjennom en sesong, men hvor viktig er det? Jeg vil påstå at dette er av liten interesse mht. propellvalg. I beste fall snakker vi om kanskje 10-15% besparelse på større båter med de største motorene, men da med betydelige kompromisser på andre viktige områder hva ytelse angår. Jeg tenker man skal kjøre veldig mye og langt før dette bør være et argument i propellvalget da dette fort handler om (10)tusenvis i fintuning/prøving og feiling med propeller. Jeg er fristet til å si: Glem det. Helt grunnleggende for å si noe om propell og propellvalg: Alle motorer har et max turtall. Alle påhengere og motor/drev har et gearratio. De fleste oppgir også WOT-range (Wide Open Throttle) - eller bånn gass om du vil. D.v.s. det området turtallet på motoren skal ligge i når du kjører med gassen i bånn. Alle propellberegninger blir gjort ut fra motorens WOT-range/max turtall og girutveksling (gear ratio). Hvis du skal spørre om propellvalg, så er det definitivt til god hjelp om du vet motorens WOT-range og girutveksling. Dette er essensielt. Google hvis du må, så slipper vi andre som skal forsøke å svare å gjøre jobben. Dernest må man ha de faktiske tallene for hva du oppnår av turtall og riktig (gps) fart for å kunne si noe som helst om propellvalg. På mindre motorer uten turtallsavlening blir det litt mer feeling og dømmekraft som må til. Da er det viktig å si noe om fart og hvilken propell som er montert. Jeg ser at mange spør om propell uten å vite noenting om propellen som står på. Det er relativt enkelt: En propell oppgis i tre tall: A x B x C Der A=Antall blader (3,4,5) B= Diameter i tommer C=Stigning i tommer Dette er påstemplet på propellen et sted. Dette er viktig info hvis man skal spørre om råd rundt propellvalg. Ta et bilde eller skriv ned. Redigert 3.Mai.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JUL Svart 4.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2019 Bra med en oppsummering, det dukker stadig opp spørsmål rundt dette. Mitt inntrykk av propellspørsmålene er at det er mye synsing og testing frem og tilbake med ulike propeller når båten er på vannet med en gitt motor. Jeg skulle gjerne hatt mer info om det teoretiske bak før båten kommer på vannet. Her er noen av tingene jeg lurer på: Hva er de grunnliggende ligningene som ligger bak? Hvordan finner man skjæringspunktet mellom størrelse, effektivitet og toppfart? Og også fordeler ulemper med 2-3-4 blader. Hvordan finne slip? Forskjeller mellom stål, aluminium og plastpropeller? Stål er sterkere, men samtidig tyngre materiale. Men dette blir igjen veid opp av tynnere blader... Jeg ser at stål er dyrest og antar da at det er best, uten helt å skjønne hvorfor. Hva med overflatepropeller/cliver/clover? Ellers er denne kalkulatoren grei som pekepinn på propeller: Kalkulator for utregning av optimal propell Denne er fin som bakgrunnstoff hvis tenker på å bytte drev/utveksling for annen RPM på propellen: Gir og utveksling skrevet på norsk med illustrerende bilder Bonusspørsmål fra dagens havnebefaring: Hva er det han her holder på med? En fireblader og en treblader etter hverandre på samme aksel, hva er det godt for? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Er vel et sett orginalpropeller på et VP DPH drev? De er jo kontraroterende og ulike antall blad og størrelse gjør vel at propellbladene aldri står helt "overfor" hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 JUL skrev On 4.5.2019 at 21.53: Mitt inntrykk av propellspørsmålene er at det er mye synsing og testing frem og tilbake med ulike propeller når båten er på vannet med en gitt motor. Jeg skulle gjerne hatt mer info om det teoretiske bak før båten kommer på vannet. Godt spørsmål, og jeg er enig i at det kan være fornuftig å prøve å finne en god propell på forhånd. Jeg tenker det er to ting så må være på plass før man begynner å se på ulike propeller. 1) Man må ha en target på rpm/max turtall man ønsker å oppnå. Normalt pleier man å si at man bør ligge i toppen av turtallsregisteret som motorprodusenten foreslår. Dog er det et par ting å ta hensyn til. Hvis båten stort sett lastes lett 1-3 pers, så tenker jeg det er fornuftig å sikte seg inn på max turtall når båten er lett (1-2 pers). F.eks. 6000rpm hvis det er en 4-takter. Hvis jeg vet at det ofte vil være mye last ombord - f.eks. hele familen, vennegjengen + en del utstyr/mat/stoler og hele pakken, så ville jeg valgt en propell som var litt lettere og gav mer turtall. Da får man passe på å ikke overstige anbefalt toppturtall ved å holde litt igjen på gassen når man kjører alene/lett lastet. 2) Man må bestemme seg for hvilke egenskaper som er viktigst i forhold til båtens bruk. For noen er toppfart viktigst. For andre er akselerasjon og skyv det viktigste. For andre kan det være viktig å ha en propell med godt grep i tung sjø. Vannski/vannsport. Kjører man ofte lange distanser kan man prøve å finne en propell som fungerer godt rundt et visst turtallsområde for best økonomi. Dog er det mest relevant for større motorer da utvalget av propeller til de mindre motorene ofte er begrenset. Rett og slett mindre å velge mellom. JUL skrev On 4.5.2019 at 21.53: Her er noen av tingene jeg lurer på: Hva er de grunnliggende ligningene som ligger bak? Hvordan finner man skjæringspunktet mellom størrelse, effektivitet og toppfart? Og også fordeler ulemper med 2-3-4 blader. Hvordan finne slip? Forskjeller mellom stål, aluminium og plastpropeller? Stål er sterkere, men samtidig tyngre materiale. Men dette blir igjen veid opp av tynnere blader... Jeg ser at stål er dyrest og antar da at det er best, uten helt å skjønne hvorfor. Hva med overflatepropeller/cliver/clover? Mitt forslag er å finne noen gode sider å lese mer om dette. Jeg synes det står mye interessant og lettfattelig på dette nettstedet:http://www.e-ribbing.com/index.php?lang=en Både under rubrikken propellers og useful articles. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Er vel noen vurderinger som gjøres: 1. Båtens kraftbehov, hvor mange newton(kraft) trengs for de forskjellige hastighetene. Dette går på skrogmotstand. 2. Propellen må være i stand til å overføre kraften til vannet. 3. På ett gitt turtall har du 3 variabler, pitch, areal og diameter. Økning av en av dem gir mer kraft i vannet. 4. ...inntil pitch blir så høy at trykket foran propellbladene blir så lavt at vannet koker/kaviterer. 5. Da må areal og diameter økes, om motor har nok dreiemoment...eller turtall opp og redusere pitch. 6. Stort kraftbehov, stor diameter/areal, men gir mye motstand i vannet, spes om turtall går opp, som er tap, redusert effekt på toppfart. 7. Stort fartsbehov, optimere pitch for kraftbehov med så lite areal/diameter som mulig, men uten kavitasjon. På båter/skip hvor en kan velge rpm/pitch uavhengig av motorturtall, økes gjerne pitch først, før en fortsetter å øke turtall. På fritidsbåt, så må motor ha nok dreiemoment til å levere kraften som trengs i alle hastighetsområder, som blir ett kompromiss. Hjelper lite om en båt/motor har lite kraftbehov i høy fart, og høyt moment på høye turtall på motoren, om motor ikke har dreiemoment nok til å komme dit, pga stort kraftbehov mellom 8-15 knop.. TA Sitér dette innlegget Link to post
JUL Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) Eureka: Det stemmer at det det er dph drev. Jeg fant flere like når jeg søkte på dette, men fant ikke ut hva dph forkortelsen står for? Er hensikten med slike at man reduserer diameter behovet på propellen ved å bruke to små fremfor en stor propell? Solseng: 1) Begrenser ikke motoren max turtall selv? Vil man da kunne risikere ødelagt motor hvis man setter på for liten propell? Fin link, men var ikke hensikten med tråden å få inn slik info i førstepost? Slik at tråden kan brukes som en henvisning når det dukker opp propellspørsmål på forumet? Noe som skjer ganske ofte... Trulsant: Er det lett å regne ut skrogmotstanden? Eventuelt hva trenger jeg får å finne denne? Du skriver at på et gitt turtall er det tre variabler man kan forandre på, men vil ikke forandringer her føre til at turtallet endrer seg med den gang? Burde det ikke være gasspådraget som er konstant? Da vil turtallet gå opp hvis man får lavere diameter, pitch eller areal, og ned hvis man øker pitch, areal og diameter. Redigert 12.Mai.2019 av JUL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Skrogmotstand er noe de som designer skrog styrer med, og i fritidsbåtsammenheng tror jeg de bare tar utgangspunkt i vekt, bredde og skrogtype. Er vel en variant av lineært opp til en nærmer setæg skrogfarten, som er i knop ca skrogets lengde i meter. Stemmer ikke helt, men typisk vil en 5 meter båt begynne å grave deg ned i 5-6 knop, og en på 25 fot i ca 8 knop. Jo, disse variablene henger jo sammen. Og endrer en en, kan det påvirke de andre. Og de andre er ikke nødvendigvis lineære de heller...øker en turtall kan de hende en turbo begynner å lade mye mer, og en får tilgjengelig mer dreiemoment på dette turtallet. Selv og gasspådrag er likt. Vet at i skipsdesign, med propeller i millionklassen, så regnes det på slikt. I fritidsbåtsammenheng tror jeg faktorene er en variant av erfaring, flaks, prøv og feil. For noen båter er 1:2,33 rett utveksling, andre har høyere og lavere, med ditto forskjell i propellstørrelse. TA Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 JUL skrev for 5 timer siden: Solseng: 1) Begrenser ikke motoren max turtall selv? Vil man da kunne risikere ødelagt motor hvis man setter på for liten propell? Fin link, men var ikke hensikten med tråden å få inn slik info i førstepost? Slik at tråden kan brukes som en henvisning når det dukker opp propellspørsmål på forumet? Noe som skjer ganske ofte... Forsåvidt har man en sikring i form av turtallssperre. Vet ikke om det finnes på alle utenbordsmotorer. Uansett ligger denne gjerne 2-300rpm over max anbefalt turtall. Hvis man er underproppet - d.v.s. har litt for liten stigning på propellen, så vil man kunne kjøre en stund over max anbefalt turtall uten at turtallssperren slår inn. Korte intervaller er nok ikke noe proplem, men hvis man ikke er oppmerksom eller kjenner til problematikken, og kjører med spaken i bånn over lengre tid, kan det muligens gi mer slitasje enn tiltenkt. På moderne motorer kan man også hente ut logg fra motorens elektronikk, og skulle det skje noe med motoren og man har kjørt i lengre tid over max anbefalt turtall, så tipper jeg alle garantier bortfaller. Sikkert ikke noe spesielt stort og utbredt fenomen, men greit å vite om. Til siste spørsmål: På en måte kunne det selvsagt være greit å lage en kanonbra guide som virkelig tok fatt i alle problemstillinger på en lettfattelig og oversiktlig måte. Jeg er desverre ikke kapabel eller kunnskapsrik nok til å lage en slik detaljert guide. Det ville også være ganske så omfattende å lage en slik. Tanken var mer å minne om det helt grunnleggende når man skal/vurderer å bytte propell. (Baktanken var å bare linke til denne tråden når det dukker opp propellspørsmål hvor det mangler vesentlig info.) Det beste hadde selvsagt vært om man kunne dytte all nødvendig info inn i et oversiktlig åpningsinnlegg, men det er rett og slett for mye å gape over - i alle fall for meg. Tror likevel tråden har misjon om både jeg og andre bruker tråden til å skrive, tenke høyt og poste nyttige linker eller bilder - så er da litt info samlet i en tråd, og ikke i små enkeltposter spredd utover hundrevis av tråder på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 På duoprop er de kontraroterende. Vannet den ene dytter bakover, dytter den neste videre. Uten å kunne dette, ante jeg at det oppstår en effekt hvor den baksetet propellen drar nytte av vannet den fremste dytter bak. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) Motorens gearratio/utveksling og anbefalt max turtallsområde: Siden vi først har litt tid til overs: Når man enten skal regne litt på propellstørrelse/stigning i diverse online kalkulatorer, må man kjenne til den aktuelle motors girutveksling og anbefalt turtall/målt turtall. Det er ikke alltid like enkelt å finne denne informasjonen i alt mylderet på internett. Derfor poster jeg en kjekk liten oversikt: Ønsker du å se det i større skrift, så finner du pdfen her: http://www.kirschbaum.at/ki_prop/pdf/2015/RPM Chart.pdf Ønsker du å kryssjekke i forhold til motormodell, så kan du f.eks. se her: https://www.rubexprops.com/boat-propellers/ Ønsker du å prøve deg på en propellkalkulator, så er denne ofte brukt: http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ NB: Husk dog at dette med "Slip" er litt vrient og variabelt. Det finnes ingen tommelfingerregel, men hvis du absolutt ønsker å bare taste inn en verdi, tror jeg 10% kan være en grei omtrentlighet - men av og til ikke... Så her er det litt forbehold. Redigert 12.Mai.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) Propellkalkulatorer: Jeg ser jeg skrev at man kunne bruke 10% slip som en slags omtrentlighet. Dette gjelder stålpropeller. Hvis du vil regne på aluminiumpropeller, ville jeg satt 20% slip. Ellers har alle kalkulatorene jeg har vært borti brukt mph (mile per hour) og ikke knop. Derfor må man hele tiden regne om fra mph til knop og omvendt. https://www.convertunits.com/from/mph/to/knots Redigert 12.Mai.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.