alfth Startet 3.Mai.2019 Del på Facebook Startet 3.Mai.2019 Hei Går det greit å ha en rustfri kuleventil sammen med messing gjennomføring / bend ? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Helst ikke men den ventilen der er ikke syrefast. I beste fall er håndtaket i syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Har en syrefast gjennomføring ang septik bak (316). Vil denne (bildet) holde kortere tid enn om alle delene eks var messing ? Redigert 3.Mai.2019 av alfth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 (redigert) Det er nok en forkrommet messingventil du har, dermed er det messing hele veien. Mulig kula er syrefast eller rustfritt men det betyr lite. Redigert 3.Mai.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Timmeeh skrev 35 minutter siden: Helst ikke men den ventilen der er ikke syrefast. I beste fall er håndtaket i syrefast. Håndtaket er i alle fall ikke syrefast, men ventilen er muligens syrefast? I tilfelle er den gjerne merket med 316 på en av sidene. Forkrommede ventiler kan jo til forveksling se ut som syrefast. Men til trådstarters spørsmål. Jeg ville unngått å sette en rustfri/syrefast ventil på en messing skroggjennomføring. Ventilen vil bli en katode, og gjennomføringen en anode, hvor sjøvannet opptrer som elektrolytt. I denne gamle tråden har @PanPan lagt inn en spenningsrekke, der ser du potensialforskjellene på en del metaller i en elektrolytt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 3.Mai.2019 Del på Facebook Svart 3.Mai.2019 Skrap i overflata på ventilen, så vil du fort se om det er forkrommet messing. Håndtaket er som Komodo sier ikke syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Jeg har et par ventiler som ser maken ut. Har sittet om bord ca. 10 år. Ventilene er billige rustfrie (syrefaste) med handtak i lakkert stål. I såfall, ventilene vil spise håndtak og gjennomføringer. Men det tar noen år. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Etter 12 år byttet jeg alle sjøvannsinntakene (Viknes), pga noen anbefalinger. Og det var på tide, for kjølevannsinntaket med hovedventil for motoren delte seg da det datt i gulvet etter uttak..... (Noen bytter til plast / kunststoff, men jeg valgte standard messing. Kommer til å holde så lenge jeg har båten.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
alfth Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Hei Marwin :) Var bortom i Bakarvågen og fikk gjennomføringen i går. Hadde tenkt å ta Trudesign, men dette ble enklere å bare bytte uten evnt å bore større hull siden Trudesign bygger litt mer for å få samme gjennomføring. Fikk anbefalinger om å bytte da jeg fikk skiftet sjøvannspumpe nylig, så det er nok på tide. Hmm ... kanskje jeg bør bytte den krana i midten til ren messing da ? Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Fikk vite nå at galvanisert og messing går helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 (redigert) Det er ikke ideelt. Likevel er messing og syrefast stål relativt nære hverandre i spenningsrekken (se http://ulefos.com/wp-content/uploads/sites/9/2014/04/Spenningsrekka__NO.pdf), så det vel akseptabelt. Går vel an å forbedre situasjonen noe med å bruke gjengeisolasjon også. Når det blir tid for å bytte hos meg så blir det kompositt hele veien. Redigert 4.Mai.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 alfth skrev 52 minutter siden: Fikk vite nå at galvanisert og messing går helt fint. Da bør du vikelig søke annen ekspertise. Værre kan det neppe bli. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Syrefast og messing, så sant messingen er av sjøvannsbestandig kvalitet, dvs at sinken ikke pigger av med en gang ('sinkherdet'). Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Komodo skrev for 12 timer siden: Håndtaket er i alle fall ikke syrefast, men ventilen er muligens syrefast? I tilfelle er den gjerne merket med 316 på en av sidene. Forkrommede ventiler kan jo til forveksling se ut som syrefast. @PanPan Litt rask på avtrekkeren. Disse røde håndtakene er ofte vanlig stål (har sett utallige slike avrustete håndtak) . Dette er sikkert en helt ordinær messingventil. Syrefaste ventiler er stemplet med 316 og bruker å være tydelige på det. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 (redigert) alfth skrev for 1 time siden: Hmm ... kanskje jeg bør bytte den krana i midten til ren messing da ? Ja, hvorfor ikke? Ingen grunn til ikke å gjøre det. Har du sjekket om ventilen du har er eller ikke er messing? Redigert 4.Mai.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Jannmar - tok og skrapet litt i den i overkant, men kunne ikke se noe messing. Men på ventilen .. under håndtaket kan en skimte en messingfarge. Ventilen er merket CW617N ... forkrommet messing. Så en ventil med samme benevning på hydroscand sine sider. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 alfth skrev 8 minutter siden: Jannmar - tok og skrapet litt i den i overkant, men kunne ikke se noe messing. Men på ventilen .. under håndtaket kan en skimte en messingfarge. Ventilen er merket CW617N ... forkrommet messing. Så en ventil med samme benevning på hydroscand sine sider. Du har nå vært voldsomt forsiktig med skrapingen da. Du kan godt bruke ei fil slik at du kommer gjennom kromlaget, men om du allerede nå ser at den ripa under håndtaket er messing, så er hele ventilhuset messing. Du bør i så tilfelle forsikre deg om at messingen har den kvaliteten Hulda anbefaler. Særlig etter som dette er til en skroggjennomføring, og ventilen blir liggende under vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Lazyjack skrev for 14 timer siden: Det er nok en forkrommet messingventil du har, dermed er det messing hele veien. Mulig kula er syrefast eller rustfritt men det betyr lite. Slike messingventiler har vel tilnærmet alltid messingkule. Selv rustfrie/syrefaste ventiler har messingkule før man kommer litt opp i pris. Jannmar skrev 15 minutter siden: Du bør i så tilfelle forsikre deg om at messingen har den kvaliteten Hulda anbefaler. Godt forslag å forsikre seg om at messingen har god kvalitet, men det er kanskje ikke så lett for folk flest å få til... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Timmeeh Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Komodo skrev 9 minutter siden: Godt forslag å forsikre seg om at messingen har god kvalitet, men det er kanskje ikke så lett for folk flest å få til... Jeg ser flak selger messingventiler, med syrefast håndtak. Jeg blir litt betenkt om denne ventilen er lagd for maritimt miljø iogmed at det er vanlig stålhåndtak? Er jo typisk slike man ser i vannanlegg i bygg, innendørs? lite peiling på messing legeringer altså, jeg monterte syrefast 316 alt når jeg skiftet på min så. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Googlet i 5 minutter. Ventilen er godkjent for drikkevann i Tyskland. Ventilen er ikke godkjent i Finland. Her er saltinnholdet i drikkevannet noe høyere. Hvilket, over 5 år test, viser at materialet i ventilen skiller ut verdier av bly og sink over tillatte grenseverdier. Det kan virke som om ventilen ikke er helt premium for sjøvann. Ventilen bør defor sjekkes med ikke altfor lange intervaller. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Timmeeh skrev 2 minutter siden: Jeg ser flak selger messingventiler, med syrefast håndtak. Jeg blir litt betenkt om denne ventilen er lagd for maritimt miljø iogmed at det er vanlig stålhåndtak? Er jo typisk slike man ser i vannanlegg i bygg, innendørs? lite peiling på messing legeringer altså, jeg monterte syrefast 316 alt når jeg skiftet på min så. Nei, det er nok ikke så lett å forsikre seg om hvilken kvalitet messingen har på de delene man får kjøpt i diverse båt- og rørleggerbutikker. Det vet nok ikke de bak disken særlig mye om heller. Syrefast er gode greier, men da er det jo en fordel å bruke skroggjennomføring i syrefast også, hvis ikke blir jo den en offeranode for ventilen, det kan gå dårlig i lengden.... Dette temaet er jo ikke noe nytt her på BP, og for å rydde litt i terminologien om materialer startet jeg for noen år siden en tråd hvor jeg sjekket kvaliteten på diverse metalldeler, og beskrev de ulike legeringene og egenskapene: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 alfth skrev for 2 timer siden: Fikk vite nå at galvanisert og messing går helt fint. Enig med @Hulda, her bør du utvise stooor grad av kildekritikk. Hvem har fortalt deg dette? Les heller tråden jeg linket til i forrige innlegg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 (redigert) Komodo skrev 1 time siden: Godt forslag å forsikre seg om at messingen har god kvalitet, men det er kanskje ikke så lett for folk flest å få til... Nei det er sant og visst. Folk flest, som meg, får bare stole på det som står i vareomtalen: Marine kvalitet, Avsinkingsfri messing, Naval brass og tilsvarende betegnelser og sammenholde det med opplysninger vi får fra produsenter, forhandlere, Google og ikke minst baatplassen (hvor det er utrolig mye kunnskap å hente). Redigert 4.Mai.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 4.Mai.2019 Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Komodo skrev for 1 time siden: Nei, det er nok ikke så lett å forsikre seg om hvilken kvalitet messingen har på de delene man får kjøpt i diverse båt- og rørleggerbutikker. Det vet nok ikke de bak disken særlig mye om heller. Syrefast er gode greier, men da er det jo en fordel å bruke skroggjennomføring i syrefast også, hvis ikke blir jo den en offeranode for ventilen, det kan gå dårlig i lengden.... Dette temaet er jo ikke noe nytt her på BP, og for å rydde litt i terminologien om materialer startet jeg for noen år siden en tråd hvor jeg sjekket kvaliteten på diverse metalldeler, og beskrev de ulike legeringene og egenskapene: Bra tiltak. Sengelesing for meg det der. Jeg skiftet alt til syrefast. Liker ikke å blande! Sitér dette innlegget Link to post
alfth Svart 4.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2019 Ville egentlig ha alt syrefast slik jeg har byttet på avløp septik før, men ikke lett å få deler lengre her i Ålesund. Bedre før ... eks hos Spektra Marine. Eneste er å bestille hos Watski bl.a. Men i butikk får en pratet litt og sett at delene passer sammen, særlig når jeg måtte ha 90 graders bend etc. Delene fikk jeg hos Viknes og burde egentlig stole på dem at de holder en 10 års tid. En kjenning som jobber innen tunnel sa delene gikk ok sammen. Vil lese tråden Komodo linket til :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.