Jump to content

Strøm , måler 17 volt.

Jomes

Recommended Posts

Bra "problemet" er løst. Hvorfor forrige eier har gjort det vedkommende har gjort er vel ikke mulig å svare på. Men jeg vil gjerne kommentere disse sikringene. Dårligere sikringer er det ikke mulig å få tak i. Du vil garantert få sikringer som løsner /irrer/gir dårlig kontakt. Hiv de ut og sett inn noe bedre. De er dårlige også i bil, men der er det heldigvis ikke så fuktig og saltholdig klima.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ikke uenig I det, Lars. Men de funker jo på sitt vis. For oss som har drevet med gamle biler er det nesten litt nostalgisk. Min Viksund har hatt slike sikringer siden den var ny I 1978, og det fungerer jo stort sett fremdeles. Kombinert med sukkerbitrekker som fordeling. Men innimellom må man rotere litt på sikringene når noe ikke vil virke. Hos meg er det som regel lanternene det går ut over.

Hvilke sikringer kan anbefales som er bedre? Flattstift har jeg faktisk dårligere erfaring med enn porselen, så det må være noe bedre enn det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Flatstift har jeg aldri hatt problem med, men de der porselen sikringen? Men jeg må innrømme at jeg har en rad med slike selv der jeg stadig må til for å rugge litt, eller ta ut en sikring og pusse endene på den. Jeg har også lanternene på slike sikringer, og nå minner du meg på at jeg må pusse sikringen for topplanternen, - den er død!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bra det ordnet seg ja, men har du sikringer på + skinne også? Sjekk det ,for sikringer på både + og minus på samme forbruker skaper fort unødvendig trøbbel Eksempel: Du kjøper ny lensepumpe med 10 amp sikring på + ledning. Du kobler pumpas minusledning til minusskinna hvor det allerede er sikring. Noe setter seg fast i pumpa og en av de to sikringene ryker. Den andre sikringen er bare delvis avbrent da de nesten garantert ikke ryker samtidig. Den som er røket blir skiftet og pumpa fungerer igjen. Men  etter bare kort tid ryker den andre også i og med den nesten er avbrent. Eller pumpa kan gå lenge, men med redusert effekt da en nesten avbrent sikring gir mye motstand for strømmen.                                                  Det går dog greit med hovedsikring og mindre sikringer i serie for da er det stor forskjell på amperstyrken. Men to med lik, eller nesten lik amper er ikke så greit.                                               Dette med kartplotterene er vel heller ikke løst? Gikk de i stykker eller bare slo de seg av? Noen plottere slår seg av om spenning blir for lav. Kanskje de bare mistet spenning et øyeblikk.                            Om du ikke har problemer så klarer jeg og lage de om du forstår :giggle:

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...