Jump to content

Spørsmål om trebåthold

Adeler

Recommended Posts

God dag!

Vi har fått oss ei lita skjemsjekte fra 63 på 21 fot som vi nå gleder oss til å få på vannet. Ingen av oss har hatt trebåt tidligere, men vi lærer nye ting hver dag. I den forbindelse har vi noen spørsmål jeg håper å få noen inspill på. Så langt har vi skrapet av løst bunnstoff og skal prime og stoffe. Vi tenker oss at denne sesongen skal vi bli kjent med båten og finne ut om vi egentlig er båtfolk og skal derfor ta den store jobben med fullstendig overhaling inne i vinter. Det vi lurer på først og fremst er:

- Lakken er hel og relativt pen. Må båten lakkes for "bare" denne sesongen? Hvis det er tilfelle, hvordan gjøres dette best og enklest?

- Vi har ikke landstrøm der båten blir liggende og trenger et lensepumpesystem som går på batteri, hva er beste løsningen på dette?

- Tidligere eier har begynt å pusse ned noen flekker akter på båten, han har pusset ned til treverk på deler av akterenden. Hvordan skal jeg gå fram for å få dette pent? Det blir også kun for at det skal "holde" i sommer før den store pussen i vinter.

På forhånd takk for svar! Jeg vet det er mye ekspertise her!

Hør med forrige eier hva den er behandlet med, og behandle flekkene med dette. Et strøk over hele båten i tillegg er heller ikke feil, men ikke helt nødvendig. 

Kjøp en automatisk lensepumpe, og kople den til båtens batteri.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vanlig vedlikehold på ALT utvendig treverk HVERT ÅR på tresenkka mi:

Vask, lett pussing med sandpapir, Owatrol D1 gnis inn med fille, minst ett strøk Owatrol D2.

Hør med forrige eier hva slags olje/lakk han har brukt.

Viktig: det straffer seg å stå over vårpussen for å "ta det igjen" neste år.

Installer helst TO automatiske lensepumper med hver sin flottørbryter. Begge koblet til batteriet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...