Jump to content

Mye Ærfugl i år


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg våger følgende påstand: Det har aldri vært så mye Ærfugl i Oslofjorden som i år. Dette har jeg observert fra indre Oslofjord/Oslo havn, til Hvaler i sør. På Ranviksholmen var det pardannelse for hver 20 meter. Rene orkesteret med buinga deres. Skal alle hekke her, eller flyr de nordover, og legger egga der?

 

Link to post
Share on other sites

Nå er det blitt forbudt å skyte hunnfugl(har vel vært det ett par tre år). kanskje er det effekten av dette vi ser? pleier å være med på andejakt første helg i oktober. Før fredning av hunnene kunne vi ha 25 ærfugl på 2-3 jegere ved Larkollen i Moss. de siste par årene har det blitt mest kanin, og en og annen ærfuglhann. Uansett har ærfugl vært den klart mest tallrike arten, men jeg har hørt fra naturverndepartementet i fylkeskommunen, at det har vært en truet art? Det kan umulig stemme nå ihvertfall. Tipper jeg ser 200 ærfugl for hver Grågås.

 

Gleder meg til andejakta. Ærfugl er vel også den mest smakfulle av de jaktbare artene.

Link to post
Share on other sites

På Vestlandet mener jeg ærfugl er total fredet ennå...flokkene er enorme...men har forstått det slik at fredningen er grunnet i ederdun plukking..som krever store flokker og ikke at arten er truet...

Men personlig kjenner jeg ikke til noen som driver med eder dun på Vestlandet...i nord Norge er det vel en gesjeft ennå... 

Link to post
Share on other sites

Heldig dere som har ærfugl. Her i Nordland pleide det og være massevis av de tidligere. Men de siste årene har jeg ikke sett en eneste ærfugl. Derimot kan jeg nå telle 12 Havørn fra stuevinduet mitt. Og et 50 talls Grågås på myra nedenfor huset.

Link to post
Share on other sites

Prøvde å telle i havna (Frognerkilen) for noen uker siden. Kom til over 200. Nå minker det, ea ruger vel, og gubben er dratt ut i havgapet. De er så tamme at man, med litt tålmodighet, kan mate dem. Husker at vi i barndommen pleide å klappe ea når hun lå på eggene. Viktig da å komme forfra, slik at hun ikke vart skræmt. Da skeit ho en dugelig klyse før hun stakk!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...