Jump to content

Dybdekurver mangler i OpenCPN (nok en gang)

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Jeg har fått meg en ny laptop, en Lenevo Thinkpad og er i gang med å fylle den opp med nyttige programmer. Det siste var OpenCPN ver.5.0.0. Foreløpig har jeg kun lagt inn "gratiskartene" CM93. Men så var det problemet som jeg vet har vært diskutert før. Jeg får ikke frem dybdekurver!

Jeg har OpenCPN med de samme kartene på to andre PC'er fremfor meg, en som kjører OpenCPN ver.4.8.6 og en ver.4.8.4. På begge disse vises dybdekurver. Se bilde med og uten dybdekurver.

Oppsettet har jeg kopiert så godt det kan la seg gjøre fra en av maskinene der alt funker. Noen som kan gi meg et tips om hvordan få orden på dette?

OpenCPN 5.0 er jo litt endret fra 4.8 med splittskjerm(!), og så skulle det visst være mulig å lagre oppsettet? Det finner jeg ikke.

dybdekurver.jpg.07adddf6d6601a449e77d8018d7a3ad1.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

En av mange forskjeller kommet i v5 er at du har hurtigvalg for 4 forskjellige visninger, blant dem "User standard" som er den du endrer på når du velger options i "Vector Chart Display". For at man skal se disse endringene må også "User standard" velges i hurtigvalget.
Dette valget finner du under hamburgerknappen nede i hjørnet. Er oppsettet ditt ellers riktig mtp dybdekurvene, skal de vises da. 
1418144426_Screenshot2019-05-04at16_46_11.png.8f27c8ea85144989965e20b2073ebaf7.png

Lagre forskjellige configs gjør du duner Options->Display->Templates
1342345955_Screenshot2019-05-04at16_52_22.png.57794d4a02d6c63b4c872b88b4d7ae29.png

SamH skrev 8 minutter siden:

Dette valget finner du under hamburgerknappen nede i hjørnet. Er oppsettet ditt ellers riktig mtp dybdekurvene, skal de vises da

Yepp, der var når jeg der valgte Alle eller Brukers standard at jeg fikk frem dybdekotene. (jeg har valgt norsk versjon).

Nest blir vel å legge inn de nye offisielle kartene for Norge og Sverige. Men det drøyer jeg med pga. surret med helsen. Det blir nok ingen lange turer i ukjent farvann denne sesongen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...