Bidda Startet 27.August.2005 Link til dette innlegget Startet 27.August.2005 ....fordi i dag fant jeg feilen Bakgrunn: (Skibsplast 490 HT 1985 m/Evindrude 50VRO) Var torsdag ute på Tyrifjorden med dattera for å dra litt tube, hadde i fart ca 15-18 knop, da det plutselig ble bråstopp (motor ikke skjær) Vel ikke andydning til at starter ville kunne dra motor rundt og prøvde også manuelt, svinghjulet satt bom fast. Første tanke var skjæring, men motoren virket ikke overopphetet og jeg sjekker jevnlig kjølestrålen. Fikk tak i en snill skjærgårdsjeep som dro oss til havna (Storøya). Sover dårlig når slike hendelser plager hverdagen Tok et par teleforner for å få noen ideer til årsak før jeg skulle hente Sofus (båten) i dag og var kommet til at det ikke kunne være motorskjæring, fikk ikke forvarsel av noe art. Hadde mest tro på at det var gear som hadde låst seg. Sofus vel i garasjen ble redskap funnet fram, gear oljen tappet og litt vann i den men ikke mye. Mulig simringbytte også. Etter å ha løsnet huset (ikke fjernet) løsnet plutselig svinghjulet og alt fungerte tilsynelatende normalt. Skrudde fatst og begynte å se etter andre årsaker da jeg fikk se at staget fra gass til tenningstidspunkts enheten var løsnet. Og der var årsaken, den hadde vridd seg ut av posisjon og kilt seg fast mellom motorhuset og svinghjulet. Fikk banket den tilbake og hvilken lettelse, dette kan vel ikke bety så mange tusenlapper Har ikke avdrager som passer så må vente til uka med å få fjernet svinghjulet og får å klarlegge skadene. Noen spørsmål: Noen andre med denne hendelsen? og hva ble byttet? VRO (seperat olje -smøring) er denne til å stole på på en 20 års gammel motor, bør jeg plugge denne og begynne med bensin-oljeblanding? Noen med erfaringer? For en lettelse, hilsen Brede https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4117/490Ht-5.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4117/motor.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4117/Svinghjul.JPG Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.August.2005 Link til dette innlegget Svart 27.August.2005 Jeg ville kontrollert denne oljesmøringa litt. Fyll oljetanken og merk av. Kjør opp 50 eller 100 liter med bensin og fyll opp oljetanken igjen. Da får du en pekepinn om forbruket. Den første tanken på våren putter du på en liten prosent med olje for å være sikker. Jeg ville beholdt oljesmøringa som den er. Motoren er bygd for det. Sitér dette innlegget Link to post
Bidda Svart 27.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2005 Hmm...50-100 liter bensin er jo hele sommer'n ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 27.August.2005 Link til dette innlegget Svart 27.August.2005 25 da Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 27.August.2005 Link til dette innlegget Svart 27.August.2005 Noen andre med denne hendelsen? og hva ble byttet? VRO (seperat olje -smøring) er denne til å stole på på en 20 års gammel motor, bør jeg plugge denne og begynne med bensin-oljeblanding? Noen med erfaringer? Jeg har opplevd akkurat det samme som deg (84 Evinrude 60) Var sikker på at den hadde skåret seg helt til et lyst hode kom og sa:"men du! her har det jo ikke vært varme" Resultatet for mitt vedkommende var at motor ble solgt billig med diagnose: sannsynlig ødelagt gear. Har nå tipset han som kjøpte den, så får vi se om det er det samme på den motoren også Når det gjelder VRO eller Oil Injection, Autolube og hva alle de andre heter; har jeg erfart ganske mange delte meninger om dette. Noen sier at VRO systemet er det tryggeste, Andre sier helt motsatt. Personlig tør jeg ikke stole på noen av de, og har koblet ut min egen. Men jeg har tatt vare på delene i tilfelle neste eier er av det mer vågale slaget ;) Jeg mener at konsekvensen er så utrolig stor. Slik at det koster meg veldig lite å ha på de få desiliterne med olje før hver tur. Hjelper liksom lite at motoren er bygd for det når systemet svikter. Den er ikke bygd for å gå uten olje. Har man ny motor med garanti er det jo greit, men etter den er gått ut er det ingen som betaler hverken arbeid eller deler når det ryker (eller snarere tvert imot ikke ryker ;) ) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Whistler Svart 28.August.2005 Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 Hmm...50-100 liter bensin er jo hele sommer'n ;-) <{POST_SNAPBACK}> Sinnsykt kort sommer. Brukte 100 L i går. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Bidda Svart 28.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2005 Ble det da forsommer'n gikk med til garasjebygging og ferie-tull i sommer, har derfor bare brukt 30 liter til nå i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 vro systemet er noe skikkelig rask! de andre systemene er greie for de bare doserer olje mens vro systemet blander olje og bensin. dette har medført at utallige motorer har havarert.... det eneste som er sikkert er at det ryker før eller senere.. helst før...de første typene blandet med variabel % ut fra belastning dette var det ennå mere feil med..den neste typen hadde fast % men dette var heller ikke til å stole på...anbefaler å blande 2% rett i tanken...dette er også anbefalt fra fler rep verksteder (selv om de lever godt av dette) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 VRO info fra iBoats.com Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bidda Svart 29.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Bra link, meget godt forklarende. Sitér dette innlegget Link to post
Bidda Svart 30.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 (redigert) Fikk av svinghjulet i dag, takk til Ride, Hønefoss , for lån av avdrager. Der fikk jeg se at den ene skruen som holder tenningsplata fast til festeplata hadde løsnet og blitt med rundt til den hadde kilt seg fast. Ser ellers ikke noen skade med unntak av noen merker innvendig på svinhjulet og på plata. Kabler ser også ut til å ha tålt påkjenningen. Det som da må kjøpes er låsefeste til staget. I det heletatt må jeg si meg heldig ;-) Edit: del bestilt og får bare håpe at aksel ikke har fått kast. Redigert 30.August.2005 av Bidda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.