Jump to content

Marerittet endelig over.....


Bidda

Recommended Posts

....fordi i dag fant jeg feilen :cool:

 

Bakgrunn: (Skibsplast 490 HT 1985 m/Evindrude 50VRO)

 

Var torsdag ute på Tyrifjorden med dattera for å dra litt tube, hadde i fart ca 15-18 knop, da det plutselig ble bråstopp (motor ikke skjær) :headbang: Vel ikke andydning til at starter ville kunne dra motor rundt og prøvde også manuelt, svinghjulet satt bom fast. :cryin: Første tanke var skjæring, men motoren virket ikke overopphetet og jeg sjekker jevnlig kjølestrålen. Fikk tak i en snill skjærgårdsjeep som dro oss til havna (Storøya). Sover dårlig når slike hendelser plager hverdagen :wink:

 

Tok et par teleforner for å få noen ideer til årsak før jeg skulle hente Sofus (båten) i dag og var kommet til at det ikke kunne være motorskjæring, fikk ikke forvarsel av noe art. Hadde mest tro på at det var gear som hadde låst seg.

 

Sofus vel i garasjen ble redskap funnet fram, gear oljen tappet og litt vann i den men ikke mye. Mulig simringbytte også. Etter å ha løsnet huset (ikke fjernet) løsnet plutselig svinghjulet :rolleyes: og alt fungerte tilsynelatende normalt. Skrudde fatst og begynte å se etter andre årsaker da jeg fikk se at staget fra gass til tenningstidspunkts enheten var løsnet. Og der var årsaken, den hadde vridd seg ut av posisjon og kilt seg fast mellom motorhuset og svinghjulet. Fikk banket den tilbake og hvilken lettelse, dette kan vel ikke bety så mange tusenlapper :flag:

 

Har ikke avdrager som passer så må vente til uka med å få fjernet svinghjulet og får å klarlegge skadene.

 

Noen spørsmål:

Noen andre med denne hendelsen? og hva ble byttet?

VRO (seperat olje -smøring) er denne til å stole på på en 20 års gammel motor, bør jeg plugge denne og begynne med bensin-oljeblanding? Noen med erfaringer?

 

For en lettelse, hilsen

Brede

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4117/490Ht-5.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4117/motor.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4117/Svinghjul.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg ville kontrollert denne oljesmøringa litt. Fyll oljetanken og merk av. Kjør opp 50 eller 100 liter med bensin og fyll opp oljetanken igjen. Da får du en pekepinn om forbruket. Den første tanken på våren putter du på en liten prosent med olje for å være sikker.

Jeg ville beholdt oljesmøringa som den er. Motoren er bygd for det.

Link to post
Share on other sites

Noen andre med denne hendelsen? og hva ble byttet?

VRO (seperat olje -smøring) er denne til å stole på på en 20 års gammel motor, bør jeg plugge denne og begynne med bensin-oljeblanding? Noen med erfaringer?

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg (84 Evinrude 60)

Var sikker på at den hadde skåret seg helt til et lyst hode kom og sa:"men du! her har det jo ikke vært varme" :blush:

Resultatet for mitt vedkommende var at motor ble solgt billig med diagnose: sannsynlig ødelagt gear.

Har nå tipset han som kjøpte den, så får vi se om det er det samme på den motoren også :rolleyes:

 

Når det gjelder VRO eller Oil Injection, Autolube og hva alle de andre heter; har jeg erfart ganske mange delte meninger om dette. Noen sier at VRO systemet er det tryggeste, Andre sier helt motsatt.

Personlig tør jeg ikke stole på noen av de, og har koblet ut min egen. Men jeg har tatt vare på delene i tilfelle neste eier er av det mer vågale slaget ;)

Jeg mener at konsekvensen er så utrolig stor. Slik at det koster meg veldig lite å ha på de få desiliterne med olje før hver tur.

 

Hjelper liksom lite at motoren er bygd for det når systemet svikter.

Den er ikke bygd for å gå uten olje.

Har man ny motor med garanti er det jo greit, men etter den er gått ut er det ingen som betaler hverken arbeid eller deler når det ryker (eller snarere tvert imot ikke ryker ;) )

:seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

vro systemet er noe skikkelig rask! de andre systemene er greie for de bare doserer olje mens vro systemet blander olje og bensin. dette har medført at utallige motorer har havarert.... det eneste som er sikkert er at det ryker før eller senere.. helst før...de første typene blandet med variabel % ut fra belastning dette var det ennå mere feil med..den neste typen hadde fast % men dette var heller ikke til å stole på...anbefaler å blande 2% rett i tanken...dette er også anbefalt fra fler rep verksteder (selv om de lever godt av dette) :seeya:

Link to post
Share on other sites

Fikk av svinghjulet i dag, takk til Ride, Hønefoss , for lån av avdrager. Der fikk jeg se at den ene skruen som holder tenningsplata fast til festeplata hadde løsnet og blitt med rundt til den hadde kilt seg fast. Ser ellers ikke noen skade med unntak av noen merker innvendig på svinhjulet og på plata. Kabler ser også ut til å ha tålt påkjenningen. Det som da må kjøpes er låsefeste til staget. I det heletatt må jeg si meg heldig ;-)

 

Edit: del bestilt og får bare håpe at aksel ikke har fått kast.

Redigert av Bidda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...