Jump to content

Ny støvfri pussemaskin, noen som vet mer?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Fant en artikkel i Teknisk Ukeblad. om en ny pussemaskin fra Bosch som skulle være svært glup.

Den skulle fjærne 95% av pussestøvet mens den arbeider. Og prisen? 1098 kroner!

Dette er vel noe for oss som tenker på å pusse ned treverket inne i båten?

 

Hele artikkelen i Teknisk Ukeblad.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei! "bare støvsugeren trekker1400w...." Det er støvsugeren som driver hele greia, det er en turbin inne i pusseenheten som erstatter det som normalt er en elektromotor!! Jeg jobber i et byggevarehus Bggmakker) hvor jeg blandt annet selger disse. Dette er ikke en maskin for de store jobbene selvsagt, men har fått mange gode tilbakemeldinger på denne fra fornøyde kunder som bruker den til alt mulig av småpusseri i heimen. Har ikke prøvd den selv. Hele greia heter "VENTARO", gå inn på bosch.no

- klikk på: hjem og hage

- elektroverktøy for hobbhåndverkeren

- elektroverktøy

- hobbyhåndverker: les om "VENTARO"

 

Biggen

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke noe om maskinen du nevner, men jeg har brukt støvsuger på alle mine pusse-duppeditter i en årrekke. Uten å ha gjort "vitenskaplige" målinger vil jeg allikevel påstå at jeg fjerner mye mer enn 90% av støvet. På enkelte maskiner nesten alt sammen, litt avhengig av type maskin og hva som slipes. En erfaring jeg har gjort er at støvsugerslangen bør være så fleksibel og lang som mulig, ellers blir jobben slitsom over tid. Jeg fester kabelen til maskinen med tape til støvsugerslangen for å holde det mest mulig ryddig. Pussing og sliping er bare morro etter at jeg begynte med denne metoden.

Den roterende eksentersliperen har lett for å suge seg fast, men det fikses enkelt med å gi slangen litt falsk luft på inngangen.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maskinen er sikkert fin den, men jeg savner muligheten for og bruke den uten støvsuger!

Og da er den jo ikke brukelig.

 

Jeg også bruker støvsuger tilkoblet diverse slipemaskiner.

Fordelen er jo at man har en støvsuger til alt verktøy :smiley:

 

Men av og til trenger man jo ikke støvsugeren tilkoblet

Link to post
Share on other sites

Selve slipemaskinen er en gammel oppfinnelse. En Kirbyselger prakket på kjerringa en slik slipemaskin (plansliper) for 15 år siden som tilbehør til en støvsuger. Slipemaskinen fungerte helt etter oppskriften. Pusset ned et furu salongbord mens det stod i stua uten nevneverdige støvproblemer. Naboen var selvsagt overfølsom for støy, så for ham ble det et kjempeproblem.

Link to post
Share on other sites

Selve slipemaskinen er en gammel oppfinnelse. En Kirbyselger prakket på kjerringa en slik slipemaskin (plansliper) for 15 år siden som tilbehør til en støvsuger. Slipemaskinen fungerte helt etter oppskriften. Pusset ned et furu salongbord mens det stod i stua uten nevneverdige støvproblemer. Naboen var selvsagt overfølsom for støy, så for ham ble det et kjempeproblem.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan i så fall berolige deg at han har flyttet inn i huset ved siden av vårt. :boxing::lol:
Link to post
Share on other sites

De fleste hobbymaskiner, som slipemaskiner, håndhøvler, stikksager, overfreser, etc. kommer i dag med 40 mm stuss for tilkobling til støvsuger. Det anbefales da å kjøpe en spesial støvsuger (Biltema, Clas Ohlson) til dette formålet.

 

Ved bruk av støvsuger blir det mye lettere å holde hobbyrommet rent og ikke minst: en unngår å puste inn trestøv som kan være allergi fremkallende.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...