Jump to content

Sommer tur Kristiansand -Koster .

LeRog

Recommended Posts

Hei

Planlegger nå våres første båttur i våres nye turbåt 30 fot.

Vi har aldri vært på båttur før , og håper derfor på gode tips på ankerplasser og rute.

Kona er noe skeptisk så jeg håper dette blir en suksess så hun blir hektet.

Tar imot tips på rute, uthavner , havner med stor takk. 

Vi tenker og bruke 10-12 dager tur/retur Kristiansand = Koster/ Strømstad .

LeRog 

Vi tok nogenlunde samme turen i fjor, krysset over ved Jomfruland til Koster. Var i området der noen dager  ( mange fine plasser i Strømstad området/ Koster)før vi var rundt Hvaler. Deretter til Svenner, Stavern, Kragerø og resten av sørlandsbyene. Av uthavner er Gamle hellesund, Merdø, Lyngør, Jomfruland med flere verd et besøk. Man rekker ikke alt på 2 uker uansett. Mye er væravhengig.

Sommeren i fjor var jo meget varm så da passet det jo fint å kjøre rundt hele dagen og ta for seg av uthavner og flotte plasser.

Bare ett tips, hvis kona er skeptisk, senk ambisjonene.

Vær realistisk mtp. daglige kjøredistanser, ta ekstra hensyn mtp. vind og bølgeforhold.

Det er bedre med en vellykket tur til Jomfruland, enn mislykket tur til Koster.

Hvilken båt det er, avgjør også endel.

Ei snekke med 7 knop toppfart, gjør at en blir mer sårbar ved kryssing av åpen sjø mtp. vind og bølger.

Husk at været avgjør hvor langt en kommer,  mens en bestemmer selv hvor hyggelig en vil ha det?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hvis det er første tur med ikke båtvante så er jeg enig med  en over her at det er viktig å senke ambisjonene. Å ha et sted du skal til burde bare være «løse planer».

Det er jo mange flotte steder i nærområdet deres på norske-kysten og en kryssing av fjorden til Koster på en behagelig måte er ikke alltid like enkelt ifht været. 

Min erfaring er at om vi finner en fin plass så kan vi ligge der i 3 dager fremfor å måtte flytte seg for å «rekke» et annet sted. Ev bare flytte oss noen få nautiske til et nytt sted.

Litt avhengig om du ønsker havner eller uthavn, men kommer du deg til svenskekysten så er det mange muligheter. Bl.a ligger Resø havn rett innafor Koster. Flott sted. Rolig havn. En av våre favoritter. Havstensund like ved er et fint område, også for uthavn. 

Kjøp deg Havneguiden på app-store. Koster ikke så mye og der finner du mange tips.

kk

Hei, jeg vil som flere her, anbefale en ikke alt for lang tur oppover kysten. Målet kan være Jomfruland feks.  Det er mer en langt nok til å være første tur, bruk tiden på å finne lune gode plasser å ligge, litt i uthavn, og litt i havn vist dere ønsker det. Tar du det pent og rolig, tror jeg det er større sjanse for at fruen blir hekta....?

Dere kan jo gå mye innaskjærs på vei østover. Det er alltid trygt og godt når det er litt usikkerhet ombord.

Vi har noen gjengangere vi er innom langs kysten. Nilen i Blindleia, Maløya utenfor Grimstad, Hovekilen på Tromøya, Furøya utenfor Tvedestrand og Perleporten utenfor Risør er blant disse. 

På Koster er det koselig å leie sykkel. Rolig plass med fine veier å sykle på. Vi trivdes også godt på Ramsø rett sørøst for Koster. Har ikke opplevd mer av svenskekysten.

Sånn litt utenom temaet, så er det godt å havet anker en kan stole på i uthavn, men det finnes det andre tråder om. 

On 5/5/2019 at 11:11 AM, LeRog said:

Vi tenker og bruke 10-12 dager tur/retur Kristiansand = Koster/ Strømstad .

LeRog 

Synes det virket som et litt vel ambisiøst program, ikke umulig å gjøre det unna på 10-12dager, men du vil jo måtte rase forbi mange perler og høres ut som en noe slitsom ferie. Har feriert på sørlandskysten i snart 30år (ikke hvert år da) og ville vel brukt ca 3 uker på den turen der.. 

Finner man en fin plass blir man jo gjerne noen dager, mange bruker minst en halv uke på Koster. 

Sørlandsbyene har alle hver sin sjarm, både Lillesand, Grimstad, Arendal og Risør er verdt et besøk og alle har tillhørende skjærgård/uthavner som besøkes igjen og igjen :) 

Kragerø, og spes skjærgården utenfor, er absolutt å anbefale (Portør, Jomfruland, Skrata, Rauane..) 

Fra Jomfruland er det ca 2 timer til Koster i 25knop, men ikke alltid det er rolig sjø og ca 1time du ikke ser land, avhengig av hvor langt nord du går.

Hadde tatt det litt mer rolig, kortere etapper og gjort meg mer kjent på stedene jeg besøkte, større sjangs for at både du og frua blir hekta og får lyst på mer båtferie. 

God Sommer :) 

Redigert av Førstefender (see edit history)

Vil på det sterkeste anbefale deg til å høre på de gode rådene som kommer her.
Skal ikke ha noen formening om reiserute, og er vannet flatt kan det være fint å ligge en dag i plan også, men en av de mest magiske tingene med båtturer er følelsen av at du ikke trenger å tenke på hvor lenge du skal være på et sted eller hvilken dag det er.

Ta alt med ro, bare nyt å være på sjøen. Da er jeg sikker på at kona kommer til å elske livet på sjøen.

Og husk, aldri bli stresset, men smil og le hvis ting ikke går helt etter planen når dere legger til eller gjør noe annet.

Det var den holdningen mine foreldre hadde når jeg var liten. Vi hadde knøttliten båt og ingen luksus, men barn og alle stortrivdes ombord :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...