Jump to content

Runddorg eller andre effektive metoder for makrell

Timmeeh

Recommended Posts

Hei, det nærmer seg sesong for å fiske makrell. Har lyst å prøve å lage meg en runddorg. Noen tips? Har ei eske 5/0 kroker og rød gummislange jeg kan tre på. Tenkte 50 kroker kanskje. 

Bør den gå gjennom rør for å berge fisk? Og hvordan løse innløp, må ha ei slags trakt? Hvordan dra den rundt? Rundt et hjul? 

Avrivingskasse hadde kanskje vært enklest. Dorge til man fant stimen og så bare hekle inn med juksahjul? Hvordan skaffe mest mulig på kortest mulig tid? 

Jepp! Pluss to meterlange stokker med garnring med åpning i litt lenger bak. Da drar du inn snøret og legger det i ringen, så dras snøret ut automatisk etter hvert som du napper av makrellen. Utrolig effektivt.

Det er en fordel med loddet foran maskene,  da blir det mer liv i bevegelsene. Og gjerne forskjellig vekt på hver side. Så de går i forskjellig dybde.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ble litt avansert for meg dette, hehe.. Men du mener altså å kjøre snøret ut på siden fra juksahjulet, bakover gjennom en garnring som er festet 1m utfor skutesiden, med hull i så jeg kan hekte av og på snøret? Teskje trengs :saint:

Ja når man dorger kan jo kanskje loddet være foran krokene. Da strever jo alt bakover uansett :) 

Hiver meg på denne tråden da jeg har samme behovet når jeg skal fiske agn om høsten :thumbsup:

index skrev On 5.5.2019 at 17.47:

Jepp! Pluss to meterlange stokker med garnring med åpning i litt lenger bak. Da drar du inn snøret og legger det i ringen, så dras snøret ut automatisk etter hvert som du napper av makrellen. Utrolig effektivt.

Vis hele sitatet  

Tror ikke jeg skjønte helt hva du mente index. Kunne du laget en blyantskisse av hvordan du mener dette skal rigges til?

Hadde egentlig planer om å lage en slik

https://norice.no/smarthaler/smarthaler-multi/index.html

Var med en gang og prøvde en slik stangdorg. To ganger over stimen så hadde vi rundt 90 makrell i stampen og fisketuren var over.  Tok ikke 10 minutter en gang. Nesten for effektivt for meg. Og så må man bli kvitt makrellen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja dette skulle være et høyt aktuelt tema så peis på med innspill. 

Ser for meg at hvis jeg har en form for avrivingskasse så kan jeg dra inn og røske av makrellen, og hive ut igjen like fort. Har sett på den smarthaleren men det blir for dyrt ja, så måtte blitt noe hjemmemekk for den ser kjekk ut :)

Runddorg ser meget effektivt ut. Men når jeg har mesanmast bak så blir det kanskje litt kronglete å få den igang hvis dere skjønner. Og mye rigging, så dorging og en form for avriving er vel det beste for hvermannsen kanskje.. Blir 5/0 kroker for stort? Har tyttebærkrok hekle også. 

index skrev On 5.5.2019 at 18.21:

Var med en gang og prøvde en slik stangdorg. To ganger over stimen så hadde vi rundt 90 makrell i stampen og fisketuren var over.  Tok ikke 10 minutter en gang. Nesten for effektivt for meg. Og så må man bli kvitt makrellen...

Vis hele sitatet  

Det er ikke runddorg du snakker om da? Kjært barn har mange navn. Atomrør, atomdorg... Osv? Jeg eier ikke magemål når det gjelder agn så for min del skulle jeg bli overveldet, så kjøper jeg heller en fryser til. Har salt tønne om bord til krepseagn også. 200kroker kveitvad, som kjent spiser halv/hel fisk hver krok... Blir aldri nok :diving:

Har sildegarn men makrell er jo moro å fiske da :p max action. Og så er jeg litt interessert i gamle og forskjellige fiskemetoder så tror jeg skal prøve en runddorg.

Samtidig spekulere ut en form for avriving. Så for meg en høy U av alurør med akkurat nok åpning så krok smetter forbi. Og gjerne, hvis mulig, kombinert med runddorg. 

Fjordland skrev On 5.5.2019 at 18.38:

Har hatt lyst og prøve dette selv.... 

Finnes en utgave med små trakter på senen, som vil dra seg rundt selv

Vis hele sitatet  

Hmm, det der ser veldig ut til  være rett utenfor her. Ser det er en Petter Borge som har lagt ut videoen, så da tipper jeg det er vår eminente ordfører som står og drar makrell. Kjente ham bare ikke igjen helt først :smiley: Uansett, runddorg ser jo smart ut, tror jeg skal teste det, men man må være litt mer effektiv enn ordføreren når man hekter av fisken :tongue:

Da har jeg prøvd å skisse opp litt. To stenger av tre, bambus eller alu på ca 4m hver, tau frem til baug og mastetopp fra enden, og en henglslemekanisme innerst. Tau fra ytterst til innerst på stengene, dorgen festes ca på midten. Lett å tilpasse selv om man har en båt som egner seg.

Dorg 001.jpg

Super tegning det der @index :thumbsup: Men hva er hensikten med kjeppen med garnringen? Er det å få snøret vekk fra båten når man slipper ut? Og blir da snøret hektet ut av åpningen i ringen når det er helt ute igjen? Og en ting til, hva er hensikten med å feste dorga midt på dorgestanga? Hvorfor ikke feste den i enden?

Det oppsettet du beskriver er vel ikke så langt unna slik gamlekara hadde når jeg vokste opp, litt mindre vanlig nå. Dorga var festet i tuppen av dorgestanga, så hadde man ei line for å dra inn dorga når makrellen bet. Så dro man inn og tok av fisken, og lot krokene gå ut etterhvert slik at man slapp å ha kroker og snøre i båten. Når den siste kroken var oppe, var det bare å slippe ut, så gikk snøret ut til siden av seg selv, så kunne man ta av fisken på andre siden. Tror kanskje de brukte et lodd foran og ett bak. 

Bruflaat skrev On 6.5.2019 at 6.19:

Makrellen kom jo i slutten av april nå men vært litt trøbbel med å få den til å bite enda. 

Vis hele sitatet  

Har du vært ute og prøvd deg?

Kjeppen med ringen er for å styre snøret vekk fra ripa ja. du får en loop mellom stengene og kjeppen som drar ut snøret etter hvert som du napper av makrellen. Når siste makrell er av er hele snøret ute igjen.

Sikkert ikke noe problem å feste snøret I enden, et slikt opplegg er jo justerbart.

Snøret beveger seg bedre I sjøen med lodd kun foran, fisker bedre da.

40-50mm kroker med rød makk og kort "leppe", makrellen er litt kort I bittet så gummien bør ikke stikke så langt ut om den skal sitte på kroken.

Det er et sånt "gammelkar" opplegg ja, men det fisker effektivt og er enkelt å lage til selv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...