Timmeeh Startet 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2019 Hei, det nærmer seg sesong for å fiske makrell. Har lyst å prøve å lage meg en runddorg. Noen tips? Har ei eske 5/0 kroker og rød gummislange jeg kan tre på. Tenkte 50 kroker kanskje. Bør den gå gjennom rør for å berge fisk? Og hvordan løse innløp, må ha ei slags trakt? Hvordan dra den rundt? Rundt et hjul? Avrivingskasse hadde kanskje vært enklest. Dorge til man fant stimen og så bare hekle inn med juksahjul? Hvordan skaffe mest mulig på kortest mulig tid? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Hvorfor ikke bare lage en dobbel stangdorg? Effektivt det også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Altså to utriggere med lodd og kroker på? Har 2 juksahjul om bord. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Jepp! Pluss to meterlange stokker med garnring med åpning i litt lenger bak. Da drar du inn snøret og legger det i ringen, så dras snøret ut automatisk etter hvert som du napper av makrellen. Utrolig effektivt. Det er en fordel med loddet foran maskene, da blir det mer liv i bevegelsene. Og gjerne forskjellig vekt på hver side. Så de går i forskjellig dybde. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Ble litt avansert for meg dette, hehe.. Men du mener altså å kjøre snøret ut på siden fra juksahjulet, bakover gjennom en garnring som er festet 1m utfor skutesiden, med hull i så jeg kan hekte av og på snøret? Teskje trengs Ja når man dorger kan jo kanskje loddet være foran krokene. Da strever jo alt bakover uansett :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Hiver meg på denne tråden da jeg har samme behovet når jeg skal fiske agn om høsten index skrev On 5.5.2019 at 17.47: Jepp! Pluss to meterlange stokker med garnring med åpning i litt lenger bak. Da drar du inn snøret og legger det i ringen, så dras snøret ut automatisk etter hvert som du napper av makrellen. Utrolig effektivt. Vis hele sitatet Tror ikke jeg skjønte helt hva du mente index. Kunne du laget en blyantskisse av hvordan du mener dette skal rigges til? Hadde egentlig planer om å lage en slik https://norice.no/smarthaler/smarthaler-multi/index.html Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Trenger ikke juksahjulet egentlig. Men det går vel sikkert fint til det også. Jeg er fryktelig dårlig til å tegne, men om jeg får litt tid på meg kan jeg jo prøve...? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Var med en gang og prøvde en slik stangdorg. To ganger over stimen så hadde vi rundt 90 makrell i stampen og fisketuren var over. Tok ikke 10 minutter en gang. Nesten for effektivt for meg. Og så må man bli kvitt makrellen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Timmeeh Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Ja dette skulle være et høyt aktuelt tema så peis på med innspill. Ser for meg at hvis jeg har en form for avrivingskasse så kan jeg dra inn og røske av makrellen, og hive ut igjen like fort. Har sett på den smarthaleren men det blir for dyrt ja, så måtte blitt noe hjemmemekk for den ser kjekk ut :) Runddorg ser meget effektivt ut. Men når jeg har mesanmast bak så blir det kanskje litt kronglete å få den igang hvis dere skjønner. Og mye rigging, så dorging og en form for avriving er vel det beste for hvermannsen kanskje.. Blir 5/0 kroker for stort? Har tyttebærkrok hekle også. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 index skrev On 5.5.2019 at 18.21: Var med en gang og prøvde en slik stangdorg. To ganger over stimen så hadde vi rundt 90 makrell i stampen og fisketuren var over. Tok ikke 10 minutter en gang. Nesten for effektivt for meg. Og så må man bli kvitt makrellen... Vis hele sitatet Det er ikke runddorg du snakker om da? Kjært barn har mange navn. Atomrør, atomdorg... Osv? Jeg eier ikke magemål når det gjelder agn så for min del skulle jeg bli overveldet, så kjøper jeg heller en fryser til. Har salt tønne om bord til krepseagn også. 200kroker kveitvad, som kjent spiser halv/hel fisk hver krok... Blir aldri nok Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 index skrev On 5.5.2019 at 18.16: Jeg er fryktelig dårlig til å tegne, men om jeg får litt tid på meg kan jeg jo prøve...? Vis hele sitatet Jeg synes du skal prøve deg! Ble nysgjerrig på det systemet der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Er ikke en runddorg sammenhengende da? Dette er ett snøre på hver side av båten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fjordland Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Har hatt lyst og prøve dette selv.... Finnes en utgave med små trakter på senen, som vil dra seg rundt selv Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 index skrev On 5.5.2019 at 18.32: Er ikke en runddorg sammenhengende da? Dette er ett snøre på hver side av båten. Vis hele sitatet Ja det blir slik som over. Likte ideen din så vi venter i spenning, har enda noen måneder før det er skikkelig innsig Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 En blogg om fiske med runddorg/atomdorg (ikke min blogg ). Et stykke nede på siden er en skisse av en runddorg. Å dorge etter makrell med runddorg/atomdorg Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Interessant ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 17 omfer makrell garn gjør susen om en trenger agn.... ?? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 5.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Har sildegarn men makrell er jo moro å fiske da :p max action. Og så er jeg litt interessert i gamle og forskjellige fiskemetoder så tror jeg skal prøve en runddorg. Samtidig spekulere ut en form for avriving. Så for meg en høy U av alurør med akkurat nok åpning så krok smetter forbi. Og gjerne, hvis mulig, kombinert med runddorg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2019 Fjordland skrev On 5.5.2019 at 18.38: Har hatt lyst og prøve dette selv.... Finnes en utgave med små trakter på senen, som vil dra seg rundt selv Vis hele sitatet Hmm, det der ser veldig ut til være rett utenfor her. Ser det er en Petter Borge som har lagt ut videoen, så da tipper jeg det er vår eminente ordfører som står og drar makrell. Kjente ham bare ikke igjen helt først Uansett, runddorg ser jo smart ut, tror jeg skal teste det, men man må være litt mer effektiv enn ordføreren når man hekter av fisken Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Tror jeg kommer til å lage meg noe ala dette: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fjordland Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Slik rigg ser veldig kjekk ut, men de koster en del. Og har en ikkje enkel tilgang til rustfri sveising, er det ikkje lett og lage. Runddorg kan en lage med mye lavere kostnader. Har et sveiseaperat med rørtråd (uten gass), finnes det rustfri tråd til dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Da har jeg prøvd å skisse opp litt. To stenger av tre, bambus eller alu på ca 4m hver, tau frem til baug og mastetopp fra enden, og en henglslemekanisme innerst. Tau fra ytterst til innerst på stengene, dorgen festes ca på midten. Lett å tilpasse selv om man har en båt som egner seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bruflaat Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Støtter garn hvis du skal ha mengder, ihvertfall nå tidlig i sesongen. Makrellen kom jo i slutten av april nå men vært litt trøbbel med å få den til å bite enda. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Super tegning det der @index Men hva er hensikten med kjeppen med garnringen? Er det å få snøret vekk fra båten når man slipper ut? Og blir da snøret hektet ut av åpningen i ringen når det er helt ute igjen? Og en ting til, hva er hensikten med å feste dorga midt på dorgestanga? Hvorfor ikke feste den i enden? Det oppsettet du beskriver er vel ikke så langt unna slik gamlekara hadde når jeg vokste opp, litt mindre vanlig nå. Dorga var festet i tuppen av dorgestanga, så hadde man ei line for å dra inn dorga når makrellen bet. Så dro man inn og tok av fisken, og lot krokene gå ut etterhvert slik at man slapp å ha kroker og snøre i båten. Når den siste kroken var oppe, var det bare å slippe ut, så gikk snøret ut til siden av seg selv, så kunne man ta av fisken på andre siden. Tror kanskje de brukte et lodd foran og ett bak. Bruflaat skrev On 6.5.2019 at 6.19: Makrellen kom jo i slutten av april nå men vært litt trøbbel med å få den til å bite enda. Vis hele sitatet Har du vært ute og prøvd deg? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 6.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2019 Kjeppen med ringen er for å styre snøret vekk fra ripa ja. du får en loop mellom stengene og kjeppen som drar ut snøret etter hvert som du napper av makrellen. Når siste makrell er av er hele snøret ute igjen. Sikkert ikke noe problem å feste snøret I enden, et slikt opplegg er jo justerbart. Snøret beveger seg bedre I sjøen med lodd kun foran, fisker bedre da. 40-50mm kroker med rød makk og kort "leppe", makrellen er litt kort I bittet så gummien bør ikke stikke så langt ut om den skal sitte på kroken. Det er et sånt "gammelkar" opplegg ja, men det fisker effektivt og er enkelt å lage til selv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.