Billa Startet 6.Mai.2019 Del på Facebook Startet 6.Mai.2019 (redigert) VP D6-330 fra 2008. Hva er forventet kostnad med å flytte frem motor og bytte eksosbend? Hvilke komplikasjoner kan foreligge? Greit å vite før man ringer verkstedene. Redigert 6.Mai.2019 av Billa (see edit history) Sitér dette innlegget Sushi Link to post
bellen Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Selve jobben bør ikke ta mer enn maks en time, men båten må være på land. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Jeg har fået gjort dette adskillige gange på Nord Westen... Båden skal på land. Drev skal af, motor bliver rykket frem ved at sætte en stang ind i akslen bagfra og trække/skubbe. Bendet skal afmonteres, nyt på, motor frem og drev på. Båden i vandet igen. På min båd (med to motorer) tog dette en hel dag (6-8 timer) Alene at afmontere drevet og sætte det på igen tager jo en times tid for hver operation, tænker jeg. Af komplikationer oplevede jeg at de havde svært ved at få det ene drev af og måtte rode og regere med at opvarme det mm. Så er der naturligvis rorfølerkabel og gearkabel, der kan komme i klemme mm. På dit billede ser det ud som om du har et af de nye bend med anode. Er dette alligevel korroderet?? Det kunne godt nok se sådan ud med de aflejringer, der er nederst og på dørken under bendet... Men det er (ubehageligt) nyt for mig, at også de nye bends har problemer! Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 (redigert) Takk for svar. Skjønner jeg må på land igjen. Bendet og båten er fra 2008. Båten ble kjøpt brukt mens kampanjene pågikk og jeg fikk ikke sjekket hvorvidt det var kampanje på det. Verkstedet jeg benyttet på det tidspunktet varslet meg heller ikke om noen kampanjer. Jeg har aldri funnet noen anode på bendet. Hvor kan anoden være plassert? Det er helt klart korrosjon på det. Det hvite pulveret som vises på bildet er ca 1 år med produksjon av korrosjons produkt. Bendet ble sjekket for ca 18 mnd siden av Volvo mekaniker. Han sa det var lite korrosjons skade innvendig men at jeg bør passe på. Må motor løftes opp med kran ovenfra eller jekkes / skyves den frem? Grunnen til at jeg spør er kalesje holderen som ligger rett over løfte punktet på motor. Redigert 6.Mai.2019 av Billa (see edit history) Sitér dette innlegget Sushi Link to post
MajorAndy Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Anoden er vel den, der sidder bag de runde skjold med de to torx-skruer nederst i billedet? Det er nok forskelligt fra båd til båd hvordan de flytter motoren frem. I min NW gjorde de det som sagt ved at skubbe med en speciel stang udefra gennem transomen og desuden trække indefra (var det med en spændestrop?) Sitér dette innlegget Link to post
zaq Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Fant denne artikkelen som beskriver problemet, og den beskriver også nytt bend med anode: http://www.baatjuss.no/blog1.php/2013/04/17/volvo-pentas-defekte-eksosbend Typisk at jeg fant det ut nå etter at båten ble sjøsatt på fredag. Jeg har samme bend som deg @Billa, og lurer veldig på hvordan tilstanden til denne anoden er... Det er vel mindre lurt å prøve å bytte den nå som den ligger på sjøen. Da må jeg i så fall jobbe ekstremt raskt :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Da det ble byttet på Grandezzaen, 31DC, ifbm kampanje tilbake i tid, tror jeg regninga var på 23lapper. De hadde noe utstyr som gjorde at de ikke brukte kran for å flytte motor. (Regninga ble strøket, men skrevet ut. ) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Her er anoden. Jeg sjekker denne hver vinter. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Billa Svart 6.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Dette ble på min båt kontrollert for 12 mnd siden. Har snakket med VP mekanikeren som gjorde jobben og han bekrefter at det ble inspisert. Er pulver mengden produsert i løpet av 12 mnd urovekkende? Jeg var ikke informert at det var en anode bak det runde skjoldet. Kanskje jeg berger. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Eureka Svart 6.Mai.2019 Del på Facebook Svart 6.Mai.2019 Jeg tror ikke alt håp er ute. Det er mye saltvann og varme som passerer her. Kan jo være ren saltutfelling. Min erfaring tilsier at den anoden varer flere sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Oppsummerer slik at andre som gjør samme observasjon kan være informert. Har vært på et seriøst verksted. Det kan se ut til at Eureka hadde rett. Verkstedet trodde det var saltutfelling som skyldes sprukket innerliner. Eksosrøret er foret med et plastrør i overkant. Dette er limt fast inne i eksosrøret. Riser må fjernes, plastforingen spikkes ut og ny limes fast. Båten ble ikke løftet for ytterligere inspeksjon. Kunne vente til høsten mente de. Slapp med skrekken. Jeg har også etterstrammet skruklemma og skal ta en runde til snart. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.