Jump to content

'Slakk' slange fra skroggjennomføringen. OK med å bare stramme med god slangeklemme ?


Erik

Recommended Posts

Skal bytte septikslange mellom skrog gjennomføringen og septiktank. Type 38mm / 1.1/2"

Frittfallsløsning, og skroggjennomføringen er godt under vann, så havet trykker nok på der ute fra...

Har handlet ny slange av beste kvalitet fra spesial butikk.

 

Når jeg kommer i båten så tester jeg slangen mot noen andre stusser (både nye 38mm stusser og dekstømming stuss fra tanken). Reagerer på at den er særdeles romslig, glir rett av og på stuss med motriller.

Måler den og, og finner at den er opp mot 40mm (vanskelig å måle eksakt for den flekser litt og er ikke helt rund i skjæret.).

Jeg er vandt med at spesielt septik slanger er særdeles trange og nærmest må ha både oppvarming og glidemiddel for å få de på.

 

Stakk derfor innom butikken, som var enig i at den var usedvanlig romslig, men at det var helt 'normalt' og at det var trygt å bruke, men anbefalte å bruke litt ekstra gode slangeklemmer.

 

Så nå er jeg i tvil, er dette virkelig helt trygt, eller bør jeg finne meg en annen slange som er trangere, sånn for sikkerhets skyld ?

 

Hvis det ikke er så viktig at slangene er tighte, hvorfor lager ikke alle de romslige da, og sparer oss alle for slitet med å tre trange slanger på stussene for all fremtid ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

2 mm glippe på diameteren er for meg ugreit, uansett klemme. Jeg regner med, i og med at du har vært i en spesial butikk, at slangen er av gummi med stålspiral. Problematikken er fra tid til annen rørdeler som blir levert i tommer mot slanger med ID i millimeter.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, gummi aktig innerst og med stålspiral.

Var dette med ulike produsenter med ulike standarder som var forklaringen. Nå er dog slangen levert i 1.12" mens det er stussen som er 38mm. Tanken vet jeg ikke, men stussen passet trangt inn i eksisterende slange som passer trangt på tankstussen, så ny stuss er kompatibel med gammel slange og stuss....

 

Dette er bare en bit på under en meter, og jeg kan handle ny vanlig septik slange på båtbutikken uten å blakke meg og håpe at den er trangere. Spørsmålet er om den er like bra/difusjons tett over tid. Men det aller viktigste er tross alt at skuta flyter .....

 

Er man i tvil så er man ikke i tvil er regelen ombord hos oss, og jeg er foreløpig i tvil :rolleyes:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

48 minutes ago, Erik said:

Dette er bare en bit på under en meter, og jeg kan handle ny vanlig septik slange på båtbutikken uten å blakke meg og håpe at den er trangere. Spørsmålet er om den er like bra/difusjons tett over tid. Men det aller viktigste er tross alt at skuta flyter .....

 

Ville heller tatt turen innom din lokale TESS forhandler. De har kvalitetslanger til priser som båtbutikkene ikke matcher.

Link to post
Share on other sites

 

Geir Kallevik skrev 7 minutter siden:

 

Ville heller tatt turen innom din lokale TESS forhandler. De har kvalitetslanger til priser som båtbutikkene ikke matcher.

Tenkte å holde dette firmanøytralt, men det er der jeg har vært (nettopp pga kvalitet), så da blir det Bestmarin sin slange som er alternativet til den jeg allerede har fått tak i som altså er litt slakk i strikken.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Merkelig

Erik skrev for 3 timer siden:

 

Tenkte å holde dette firmanøytralt, men det er der jeg har vært (nettopp pga kvalitet),

alternativet til den jeg allerede har fått tak i som altså er litt slakk i strikken.

Merkelig gå og bytt den sanitær slangene til Tess er  38mm  kjøpte i fjor.

https://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=893

 

Og denne type klemme

1007147_l.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Var innom Bestmarin og testet med en ny 38mm stuss fra hylla der mot 38mm septik slangen deres, og den var ikke imponerende trang den heller.

Samtidig har jeg kjøpt litt 38mm PVC gjennomsiktig slange med stål spiral, for å kunne observere bedre hva jeg pumper fra toppen. På den slangen må jeg presse samme stuss inn, og det er en del motstand for å få den ut.

 

Så to kilder ny Septik slange er begge 'like' slakke, mens gammel septik og andre 38mm slanger er det ikke.

 

Jeg tror jeg ender med å demontere den jeg har og grave/banke mest mulig ut av den og sette på samme slange igkjen etterpå ...:worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...