Jump to content

Behov for digital-box for TV-seing i Sverige?

Lars H.

Recommended Posts

Hei, hei .. . .?!

Er vi kommet inn på satellitt sendinger eller hva? Jeg har i hvert fall mistet tråden. Jeg trodde det var snakk om terresstiale (bakkesendte) sendinger her. Canal Digital er vel ikke inne på dette markedet? For bakkesendt TV i Sverige klarer i hvert fall ikke jeg å finne noe om overgang til MPEG4, hverken hos SRT, Boxer eller hos . . .

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Og overgangen til bakkesendt digital-TV i Norge kommer fort. De første analoge senderne som stenges ned, slukkes allerede i Q1 neste år 2008! (se planen under).

Mest info om norsk bakkesendt digital-TV finnes hos Norges Televisjon AS og hos Norkring

Og mest info om utbyggningen i Sverige finnes hos Teracom

digital-TV.gif

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Se det ja! Etter det jeg kan se så er det vi på vestlandet som blir prøvekaninene i dette opplegget, og må kjøpe boksene mens de ennå er dyre... Er det noen som kjenner til hvordan dette blir for oss med kabel-TV? Vil de også sende signalene videre digitalt, eller vil dette bli konvertert før distribusjon? Med fem TV'er hjemme og ett i båten kan dette lett bli kostbart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I (den nære) framtida vil det vera tre hovudplattformer for "tradisjonell" tv-distribusjon: Digitalt bakkenett (NTV), kabelnett og satelitt. Alle tre vil levera dei nasjonale almennkanalane + betaltv-pakkar med diverse andre kanalar (mange av dei me alt kjenner frå kabel/satelitt). Så er det opp til kvar enkelt kva plattform ein vil bruka. Tippar mange som i dag har kabel eller satelitt, vil halda fram med det.

I tillegg vil nok nett-tv tilbodet auka betydeleg.

Redigert av janb (see edit history)

Har blitt "noe" akterutseilt på TV-fronten de siste åra.. :blush: VAR en av de første i Tr.h. med parabolantenne+++ men NÅ ikke hatt systemet oppe på lang tid.. Så her er noen "dumme" spørsmål:

1. HVIS jeg oppdaterer sattelittantenne + mottaker, trenger jeg da "dekoderbox" (som for det digitale bakkenettet) for de norske kanalene?

2. Det er vel fortsatt mange gratiskanaler på sattelitt (liker tyske- og engelsk-talende kanaler); Trenger jeg digitaldekoder for dem?

3. Hvilken mottaker (sattelitt) er best å satse på i dag? (Tror det finnes en som tar flere systemer) :blush:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 5 måneder senere...

Har funnet meg en decoder som er grei med ok pris , men lurer på bare sånn for å høre med dere som kan detta . Kan denne antenna brukes , så funker alt ? Står at den funker til alle tv systemer , men decoder må man kansje ha enyway eller ? http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=4108

PS: Her er boxen foresten,bra pris også kansje ? http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=16617

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

2. Det er vel fortsatt mange gratiskanaler på sattelitt (liker tyske- og engelsk-talende kanaler); Trenger jeg digitaldekoder for dem?

Hever denne igjen...

Noen som kan gi meg et hint? :blush:

Mange? Mer enn nok!

Bare de jeg har lagret på Astra-posisjon er omtrent 40 stykker (ca 35 på tysk og noen få på engelsk. I tillegg kan du direkte følge med på Al Jasira (sp?)) I tillegg har jeg ikke giddet å lagre noen salgs- og søppelkanaler. Så finnes det flere satellittposisjoner til, hvor det svjv ser akkurat lik ut. Tar de ned med et DVB-kort i stue-PC'en. Analog-kanalene har det vel blitt noen færre av. Alt gratis - enten reklamefinansert eller - når det gjelder de av innbyggerne i DE lisensfinanserte kanalene - så betrakter man overføringen over satellitt som kulturformidling.

Kan denne antenna brukes PS: Her er boxen foresten,bra pris også kansje ? http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=16617
Antennen er helt grei, men jeg mistenker dekoderen for kun å fungere i Sverige siden det ikke står noe om at den håndterer både MPEG4 (i Norge) og MPEG2 (i Sverige). Det er nemlig svært få dekodere som håndterer begge systemene, og i hvert fall ikke til den prisen.

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...