Jump to content

Sprekker i gelcoat på 1 år gammel båt


Nicky

Recommended Posts

Hei.

jeg kjøpte ny 20 fots båt i fjor,

Når jeg nå skal klargjøre den for sesongen, oppdager jeg tynne horisontale sprekker i gelcoat på hver side av baugen.

de ligger litt over vannlinjen i ca en halvmeter lengde.

Forhandler mener at det er en produksjonsfeil, men at mangelen er så liten at produsenten bør få reparere skaden.

Jeg har altså kjøpt og betalt for en prima båt, og må ta til takke med en båt med produksjonsfeil.

Er redd for at dette kan være et problem som kommer igjen, og at ved et eventuelt salg senere må jeg selvfølgelig opplyse om dette til kjøper.

Forhandler skulle ta dette opp med produsenten, som forøvrig er et kjent og seriøst merke.

Jeg venter på tilbakemelding, men er usikker på hvordan jeg skal gripe saken an.

Noen som har noen tanker om dette, eller har vært borte i et lignende tilfelle?

Link to post

Selger har godtatt at det er hans ansvar. Da kan han tilby reparasjon eller ny båt. Det (reparasjon eller ny båt) skal du få innen rimelig tid og det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg. Kommer feilen igjen, gjelder det samme - men oppstår feilen en 3. gang er selgers sjanser oppbrukt, og du kan få et prisavslag eller pengene tilbake. Det er loven.
"Rimelig tid" og "vesentlig ulempe" kan jo tolkes på mange måter. Finnes sikkert noen retningslinjer.

Sånn er det å være kjøper. Men reparasjonen skal selvfølgelig være fullgod. Den skal bli som om båten var ny og uten feil. Så er det den teite usikkerheten man dessverre må leve med... "Ble det like godt som nytt?"
En ny bil jeg kjøpte måtte hellakkeres pga produksjonsfeil (på garanti... men kunne like gjerne vært reklamasjon). Likte det ikke og måtte jo opplyse om det da jeg solgte bilen, men min kjøper brydde seg ikke.
Tror nok bare du må godta at båten blir reparert - og dessverre også at dette problemet, og andre, kan oppstå igjen.

Link to post
Nicky skrev 51 minutter siden:

Forhandler mener at det er en produksjonsfeil, men at mangelen er så liten at produsenten bør få reparere skaden.

Jeg har altså kjøpt og betalt for en prima båt, og må ta til takke med en båt med produksjonsfeil.

Tipper du må leve med å få fikset opp dette. Tror egentlig alle båter har en eller annen grad av produksjonsfeil eller avvik. Dersom du skal få returnert båten og få en ny tror jeg nok det må vesentlig større avvik til. 

 

Et interessant spørsmål er hvorfor gelcoaten har sprekt, det ville jeg forsøkt å finne ut av. Jeg tenker at gelcoaten kan sprekke dersom det er spenninger i skroget fra støpingen som gjør at laminatet drar seg litt når båten blir avformet. Tenker da særlig på spenninger i laminatet som kan oppstå hvis det blir støpt inn et skott eller avstivninger. @Knude, @Fortego eller andre kan sikkert mene noe mer fornuftig om dette. Knude har jo også tidligere fortalt om en kollega som var så god på å utbedre gelcoatskader at man ikke kunne se utbedringen etterpå. Med en slik utbedring synes jeg heller ikke det er noe å klage på. Det blir nok gjort mye slikt bortover på fabrikkene som ikke blir ansett som reparasjoner, og dermed heller ikke opplyst om ved overlevering til kunde. Slik er det i alle fall i andre bransjer. 

Link to post

Synes dette virker fornuftig. Virker som en seriøs forhandler som ikke skylder fra seg på ytre skader eller lignende. På en så ny båt der nyansen på gelcoaten ikke er forandret av tidens tand vil en proff reparere dette slik at det ikke går å se skaden. Som Komodo skriver ville jeg dog vært interessert i hvorfor det sprekker. 

Link to post

Begynner å bli en stund siden, men vi var på en båttur med en Askeladden som sprakk i bunnen etter et skikkelig svev. Fabrikken kunne nok ha hevdet at dette var ungdommers herjing og ikke en reklamasjon, men det dukket opp et tomt nystøpt skrog og marinaen byttet over alle deler fra den gamle båten. Top service den gangen

 

Link to post
Kallethekid skrev for 3 timer siden:

Synes dette virker fornuftig. Virker som en seriøs forhandler som ikke skylder fra seg på ytre skader eller lignende. På en så ny båt der nyansen på gelcoaten ikke er forandret av tidens tand vil en proff reparere dette slik at det ikke går å se skaden. Som Komodo skriver ville jeg dog vært interessert i hvorfor det sprekker. 

 

Hvorfor det sprekker, altså årsaken, er alfa og omega i denne saken.

Alt annet er uinteressant.

At gelcoaten sprekker på en 1 år gammel båt er totalt uakseptabelt.

En kan godt starte med å få gelcoaten reparert, og se om sprekkingen gjentar seg. Gjør den det ligger feilen i skroget, og i mitt hode er det ensbetydende med å forlange ny båt. En båt med reparert produksjonsfeil i skroget er ikke det man skal bli avspist med, når man betaler full pris for en flekk ny båt.

Link to post
Jannmar skrev 1 time siden:

 

Hvorfor det sprekker, altså årsaken, er alfa og omega i denne saken.

Alt annet er uinteressant.

At gelcoaten sprekker på en 1 år gammel båt er totalt uakseptabelt.

En kan godt starte med å få gelcoaten reparert, og se om sprekkingen gjentar seg. Gjør den det ligger feilen i skroget, og i mitt hode er det ensbetydende med å forlange ny båt. En båt med reparert produksjonsfeil i skroget er ikke det man skal bli avspist med, når man betaler full pris for en flekk ny båt.

 

Tror nok det må noen bilder til før man tar den store kanonen fram. Småting kan oppstå selv på de mest anerkjente merkene og er oftest enkelt reparerbart om man kan litt om gelcoatarbeid, men skyldes det manglende avstiving etc. så er det verre. Da vil ikke en utbedring av selve gelcoaten være tilskrekkelig til at ikke problemet kommer tilbake igjen.

 

Er dette en helt nylansert modell eller er det en mdodell som har vært produsert i mange år uforandret?

Link to post
Chiefengineer skrev 1 time siden:

Tror nok det må noen bilder til før man tar den store kanonen fram. Småting kan oppstå selv på de mest anerkjente merkene og er oftest enkelt reparerbart om man kan litt om gelcoatarbeid, men skyldes det manglende avstiving etc. så er det verre. Da vil ikke en utbedring av selve gelcoaten være tilskrekkelig til at ikke problemet kommer tilbake igjen.

 

Er det ikke akkurat det jeg skriver?

Link to post

Manglende avstivning kan kanskje være en årsak, men det kan vel like gjerne være innstøpte avstivninger som lager spenninger med påfølgende dragning i skroget. Ut fra hva trådstarter skriver høres det ut som om sprekkene er symmetrisk på begge sider av skroget, og da tenker jeg at det like gjerne kan være en konstruksjonsfeil som en produksjonsfeil.

 

Nicky skrev for 11 timer siden:

Når jeg nå skal klargjøre den for sesongen, oppdager jeg tynne horisontale sprekker i gelcoat på hver side av baugen.

de ligger litt over vannlinjen i ca en halvmeter lengde.

Kunne du fått tatt bilder fra både utsiden og innsiden og lagt inn her? 

Link to post

Hei.

Båten står hos forhandler, så jeg har ikke mulighet til å få tatt bilder.

Vi snakker om små sprekker, men de er identiske på begge sider.

Det viser seg også etter å ha undersøkt en lik båt produsert noen måneder før,

har antydninger til sprekker nøyaktig på samme sted.

Dette er en 18 modell, som har blitt produsert i noen år.

Har blitt lovt tilbakemelding i løpet av dagen.

Link to post

Vi oppdaget luftblærer under gelcoat andre sesong etter vi kjøpte ny båt for noen år siden. Rett over fenderlist, lang overbygg. Forhandler beholdt båten over vinteren og utbedret til neste sesong. Fikk gratis innelagring i samme slengen. Nesten umulig å se utbedringen og topp service.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
lurvetass skrev 42 minutter siden:

Vi oppdaget luftblærer under gelcoat andre sesong etter vi kjøpte ny båt for noen år siden. Rett over fenderlist, lang overbygg. Forhandler beholdt båten over vinteren og utbedret til neste sesong. Fikk gratis innelagring i samme slengen. Nesten umulig å se utbedringen og topp service.

 

Luftblærer mellom gelcoat og laminat kan forekomme under produksjon av ny båt, og skyldes at luften ikke er presset godt nok ut av laminatet. Disse blærene lar seg enkelt utbedre av forhandler, og de vil ikke komme tilbake.

Langsgående sprekker i gelcoaten på ny båt er mer bekymringsfullt.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Har alltid funnet noen tynne sprekker i gelcoat på mine båter. Går gjerne ut fra et punkt som utsettes for belasting, typisk kryssholt og rekkestøtter. Har vel slått meg til ro med at sånn er det.. Men litt vanskelig å si noen uten et bilde.. Oppstår det midt på skroget så er det kanskje en annen sak..

Link to post
On 5/7/2019 at 7:37 PM, StåleK said:

Begynner å bli en stund siden, men vi var på en båttur med en Askeladden som sprakk i bunnen etter et skikkelig svev. Fabrikken kunne nok ha hevdet at dette var ungdommers herjing og ikke en reklamasjon, men det dukket opp et tomt nystøpt skrog og marinaen byttet over alle deler fra den gamle båten. Top service den gangen

 

Akkurat sånn service man forventer av seriøse aktører! men det gjelder jo slettes ikke alle!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Vi kom oss til land for egen maskin, men båten ble tyngre og tyngre på veien tilbake så det ble ikke noen flere svev med den båten. Vi landet "klokkerent" litt sidelengs på en bølge så noe ga etter, og det var jo ikke akkurat 1. gang den var ute og kjørte i store bølger og hoppet heller :)Tror båten hadde flyteelemter så den hadde uansett aldri sunket. Imponert av Askeladden der. Rett og slett veldig god service.

Link to post

Jeg synes manglende avstivning høres litt merkelig ut. Det forutsetter jo også at du har hatt en belastning på de to feltene symmetrisk som har gitt sprekker. Derfor hadde det vært interessant å sett hvordan det så ut på innsiden av skroget. En tenkbar årsak til en slik symmetrisk belastning kan være opplagsbukk eller henger med støttehjul framme i baugen, men deg blir jo bare spekulasjoner.

Link to post

Den har ikke hatt noen belastning i dette området under opplag.

Jeg skal ikke påberope meg noe ekspertise her, men dersom skroget får stor belastning og slag i høye bølger, og avstiving er mangelfull, skulle jeg tro at det kunne være årsaken.

De skulle sette igang om en ukes tid, så får jeg håpe de finner ut av det.

Link to post

uten å ha sett bilder fra innsiden er det umulig å gi noen råd. Derimot en opplysning om at en lik båt produsert i samme år har samme sprekker sier det meste. 

Gelcoat er litt sprøere en laminatet så det forteller jo om en for stor belastning . Alle krefter må sees i en sammenheng. Har opplevd at belastning av en støpt  dørk har gitt sprekker i forskipet da synlig som hårsprekker i Gelcoat. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...