Nicky Startet 7.Mai.2019 Del på Facebook Startet 7.Mai.2019 Hei. jeg kjøpte ny 20 fots båt i fjor, Når jeg nå skal klargjøre den for sesongen, oppdager jeg tynne horisontale sprekker i gelcoat på hver side av baugen. de ligger litt over vannlinjen i ca en halvmeter lengde. Forhandler mener at det er en produksjonsfeil, men at mangelen er så liten at produsenten bør få reparere skaden. Jeg har altså kjøpt og betalt for en prima båt, og må ta til takke med en båt med produksjonsfeil. Er redd for at dette kan være et problem som kommer igjen, og at ved et eventuelt salg senere må jeg selvfølgelig opplyse om dette til kjøper. Forhandler skulle ta dette opp med produsenten, som forøvrig er et kjent og seriøst merke. Jeg venter på tilbakemelding, men er usikker på hvordan jeg skal gripe saken an. Noen som har noen tanker om dette, eller har vært borte i et lignende tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
Coldman Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Selger har godtatt at det er hans ansvar. Da kan han tilby reparasjon eller ny båt. Det (reparasjon eller ny båt) skal du få innen rimelig tid og det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg. Kommer feilen igjen, gjelder det samme - men oppstår feilen en 3. gang er selgers sjanser oppbrukt, og du kan få et prisavslag eller pengene tilbake. Det er loven. "Rimelig tid" og "vesentlig ulempe" kan jo tolkes på mange måter. Finnes sikkert noen retningslinjer. Sånn er det å være kjøper. Men reparasjonen skal selvfølgelig være fullgod. Den skal bli som om båten var ny og uten feil. Så er det den teite usikkerheten man dessverre må leve med... "Ble det like godt som nytt?" En ny bil jeg kjøpte måtte hellakkeres pga produksjonsfeil (på garanti... men kunne like gjerne vært reklamasjon). Likte det ikke og måtte jo opplyse om det da jeg solgte bilen, men min kjøper brydde seg ikke. Tror nok bare du må godta at båten blir reparert - og dessverre også at dette problemet, og andre, kan oppstå igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Nicky skrev 51 minutter siden: Forhandler mener at det er en produksjonsfeil, men at mangelen er så liten at produsenten bør få reparere skaden. Jeg har altså kjøpt og betalt for en prima båt, og må ta til takke med en båt med produksjonsfeil. Tipper du må leve med å få fikset opp dette. Tror egentlig alle båter har en eller annen grad av produksjonsfeil eller avvik. Dersom du skal få returnert båten og få en ny tror jeg nok det må vesentlig større avvik til. Et interessant spørsmål er hvorfor gelcoaten har sprekt, det ville jeg forsøkt å finne ut av. Jeg tenker at gelcoaten kan sprekke dersom det er spenninger i skroget fra støpingen som gjør at laminatet drar seg litt når båten blir avformet. Tenker da særlig på spenninger i laminatet som kan oppstå hvis det blir støpt inn et skott eller avstivninger. @Knude, @Fortego eller andre kan sikkert mene noe mer fornuftig om dette. Knude har jo også tidligere fortalt om en kollega som var så god på å utbedre gelcoatskader at man ikke kunne se utbedringen etterpå. Med en slik utbedring synes jeg heller ikke det er noe å klage på. Det blir nok gjort mye slikt bortover på fabrikkene som ikke blir ansett som reparasjoner, og dermed heller ikke opplyst om ved overlevering til kunde. Slik er det i alle fall i andre bransjer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Men sørg for all del å få alt skriftlig! Selv om forhandler kun gir deg muntlig tilbakemelding så send ham en mail og vis til telefonsamtale og hva som der ble lovet og/eller avtalt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nicky Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Hei. Takk for innspill. Venter tilbakemelding i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Synes dette virker fornuftig. Virker som en seriøs forhandler som ikke skylder fra seg på ytre skader eller lignende. På en så ny båt der nyansen på gelcoaten ikke er forandret av tidens tand vil en proff reparere dette slik at det ikke går å se skaden. Som Komodo skriver ville jeg dog vært interessert i hvorfor det sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Relativt kurant for en kyndig å fikse dette bra Hvorfor skaden er oppstått ville jeg funnet ut av/krevd svar på. Mangler det en avstivning i skroget som gjør at det flekser og gelcoaten sprekker? Eller er det luftblemmer/ujavn støp? hva slags båt er dette? Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Begynner å bli en stund siden, men vi var på en båttur med en Askeladden som sprakk i bunnen etter et skikkelig svev. Fabrikken kunne nok ha hevdet at dette var ungdommers herjing og ikke en reklamasjon, men det dukket opp et tomt nystøpt skrog og marinaen byttet over alle deler fra den gamle båten. Top service den gangen Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Kallethekid skrev for 3 timer siden: Synes dette virker fornuftig. Virker som en seriøs forhandler som ikke skylder fra seg på ytre skader eller lignende. På en så ny båt der nyansen på gelcoaten ikke er forandret av tidens tand vil en proff reparere dette slik at det ikke går å se skaden. Som Komodo skriver ville jeg dog vært interessert i hvorfor det sprekker. Hvorfor det sprekker, altså årsaken, er alfa og omega i denne saken. Alt annet er uinteressant. At gelcoaten sprekker på en 1 år gammel båt er totalt uakseptabelt. En kan godt starte med å få gelcoaten reparert, og se om sprekkingen gjentar seg. Gjør den det ligger feilen i skroget, og i mitt hode er det ensbetydende med å forlange ny båt. En båt med reparert produksjonsfeil i skroget er ikke det man skal bli avspist med, når man betaler full pris for en flekk ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Jannmar skrev 1 time siden: Hvorfor det sprekker, altså årsaken, er alfa og omega i denne saken. Alt annet er uinteressant. At gelcoaten sprekker på en 1 år gammel båt er totalt uakseptabelt. En kan godt starte med å få gelcoaten reparert, og se om sprekkingen gjentar seg. Gjør den det ligger feilen i skroget, og i mitt hode er det ensbetydende med å forlange ny båt. En båt med reparert produksjonsfeil i skroget er ikke det man skal bli avspist med, når man betaler full pris for en flekk ny båt. Tror nok det må noen bilder til før man tar den store kanonen fram. Småting kan oppstå selv på de mest anerkjente merkene og er oftest enkelt reparerbart om man kan litt om gelcoatarbeid, men skyldes det manglende avstiving etc. så er det verre. Da vil ikke en utbedring av selve gelcoaten være tilskrekkelig til at ikke problemet kommer tilbake igjen. Er dette en helt nylansert modell eller er det en mdodell som har vært produsert i mange år uforandret? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Chiefengineer skrev 1 time siden: Tror nok det må noen bilder til før man tar den store kanonen fram. Småting kan oppstå selv på de mest anerkjente merkene og er oftest enkelt reparerbart om man kan litt om gelcoatarbeid, men skyldes det manglende avstiving etc. så er det verre. Da vil ikke en utbedring av selve gelcoaten være tilskrekkelig til at ikke problemet kommer tilbake igjen. Er det ikke akkurat det jeg skriver? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2019 Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Manglende avstivning kan kanskje være en årsak, men det kan vel like gjerne være innstøpte avstivninger som lager spenninger med påfølgende dragning i skroget. Ut fra hva trådstarter skriver høres det ut som om sprekkene er symmetrisk på begge sider av skroget, og da tenker jeg at det like gjerne kan være en konstruksjonsfeil som en produksjonsfeil. Nicky skrev for 11 timer siden: Når jeg nå skal klargjøre den for sesongen, oppdager jeg tynne horisontale sprekker i gelcoat på hver side av baugen. de ligger litt over vannlinjen i ca en halvmeter lengde. Kunne du fått tatt bilder fra både utsiden og innsiden og lagt inn her? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nicky Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai.2019 Hei. Båten står hos forhandler, så jeg har ikke mulighet til å få tatt bilder. Vi snakker om små sprekker, men de er identiske på begge sider. Det viser seg også etter å ha undersøkt en lik båt produsert noen måneder før, har antydninger til sprekker nøyaktig på samme sted. Dette er en 18 modell, som har blitt produsert i noen år. Har blitt lovt tilbakemelding i løpet av dagen. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Vi oppdaget luftblærer under gelcoat andre sesong etter vi kjøpte ny båt for noen år siden. Rett over fenderlist, lang overbygg. Forhandler beholdt båten over vinteren og utbedret til neste sesong. Fikk gratis innelagring i samme slengen. Nesten umulig å se utbedringen og topp service. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Jannmar Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 (redigert) lurvetass skrev 42 minutter siden: Vi oppdaget luftblærer under gelcoat andre sesong etter vi kjøpte ny båt for noen år siden. Rett over fenderlist, lang overbygg. Forhandler beholdt båten over vinteren og utbedret til neste sesong. Fikk gratis innelagring i samme slengen. Nesten umulig å se utbedringen og topp service. Luftblærer mellom gelcoat og laminat kan forekomme under produksjon av ny båt, og skyldes at luften ikke er presset godt nok ut av laminatet. Disse blærene lar seg enkelt utbedre av forhandler, og de vil ikke komme tilbake. Langsgående sprekker i gelcoaten på ny båt er mer bekymringsfullt. Redigert 8.Mai.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Har alltid funnet noen tynne sprekker i gelcoat på mine båter. Går gjerne ut fra et punkt som utsettes for belasting, typisk kryssholt og rekkestøtter. Har vel slått meg til ro med at sånn er det.. Men litt vanskelig å si noen uten et bilde.. Oppstår det midt på skroget så er det kanskje en annen sak.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 8.Mai.2019 Del på Facebook Svart 8.Mai.2019 Gelcoat-crazing kan også skyldes svært tykk gelcoat. Bilder hadde definitivt gitt mer retning og energi til denne diskusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 On 5/7/2019 at 7:37 PM, StåleK said: Begynner å bli en stund siden, men vi var på en båttur med en Askeladden som sprakk i bunnen etter et skikkelig svev. Fabrikken kunne nok ha hevdet at dette var ungdommers herjing og ikke en reklamasjon, men det dukket opp et tomt nystøpt skrog og marinaen byttet over alle deler fra den gamle båten. Top service den gangen Akkurat sånn service man forventer av seriøse aktører! men det gjelder jo slettes ikke alle! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jannmar Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Hvordan gikk det? Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Vi kom oss til land for egen maskin, men båten ble tyngre og tyngre på veien tilbake så det ble ikke noen flere svev med den båten. Vi landet "klokkerent" litt sidelengs på en bølge så noe ga etter, og det var jo ikke akkurat 1. gang den var ute og kjørte i store bølger og hoppet heller :)Tror båten hadde flyteelemter så den hadde uansett aldri sunket. Imponert av Askeladden der. Rett og slett veldig god service. Sitér dette innlegget Link to post
Nicky Svart 11.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2019 Fikk svar fra forhandler. Produsenten kunne ikke gi noen god forklaring før de fikk slipt ned og sjekket under gelcoat. Er vel mye som tyder på mangel på, eller feil avstiving i området. Vi får se hva de kommer opp med etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Mai.2019 Del på Facebook Svart 11.Mai.2019 Jeg synes manglende avstivning høres litt merkelig ut. Det forutsetter jo også at du har hatt en belastning på de to feltene symmetrisk som har gitt sprekker. Derfor hadde det vært interessant å sett hvordan det så ut på innsiden av skroget. En tenkbar årsak til en slik symmetrisk belastning kan være opplagsbukk eller henger med støttehjul framme i baugen, men deg blir jo bare spekulasjoner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Nicky Svart 11.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2019 Den har ikke hatt noen belastning i dette området under opplag. Jeg skal ikke påberope meg noe ekspertise her, men dersom skroget får stor belastning og slag i høye bølger, og avstiving er mangelfull, skulle jeg tro at det kunne være årsaken. De skulle sette igang om en ukes tid, så får jeg håpe de finner ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.Mai.2019 Del på Facebook Svart 11.Mai.2019 uten å ha sett bilder fra innsiden er det umulig å gi noen råd. Derimot en opplysning om at en lik båt produsert i samme år har samme sprekker sier det meste. Gelcoat er litt sprøere en laminatet så det forteller jo om en for stor belastning . Alle krefter må sees i en sammenheng. Har opplevd at belastning av en støpt dørk har gitt sprekker i forskipet da synlig som hårsprekker i Gelcoat. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.