andhaake Startet 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 7.Mai.2019 Hei Ser etter noen muligheter for å lage et oppbevarings rom på motsatt side av batteri rommet. Enten med luke og tilgang fra innsiden lik den som er for batteriet, eller med luke på utsiden plassert som bildet under. Så til spørsmålet. Er det noen som har gjort noe lignende og evt har tips? Kan dette komme til å gjøre glassfiberen såpass mye svakere at det ikke er lurt å gjøre? Tenkte kanskje gjøre det samme foran, men tenker at her er det litt mer trykk enn bak mtp bølger osv at det kanskje ikke er så lurt. Alle tips tas imot med takk :) André Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Mange måter å gjøre dette på. Det enkleste er vel kanskje å sage ut et hull og sette inn en slik: https://www.flak.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/luker-og-oppbevaring/hanskerom-pH1015500 Dersom du svekker skottet av betydning er det jo alltids mulig å forsterke det. Men du har jo allerede en luke i benken bak. Er det for å få et rom med enklere adkomst? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andhaake Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 (redigert) Komodo skrev 19 minutter siden: Mange måter å gjøre dette på. Det enkleste er vel kanskje å sage ut et hull og sette inn en slik: https://www.flak.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/luker-og-oppbevaring/hanskerom-pH1015500 Dersom du svekker skottet av betydning er det jo alltids mulig å forsterke det. Men du har jo allerede en luke i benken bak. Er det for å få et rom med enklere adkomst? Var noe sånt jeg tenkte på, men tenkte mer på bare en ren luke alla denne: https://nettbutikk.stokken.no/p/4861/luke-355-x-600-mm Luka i benken bak er kun til et lite rom for bensintanken og litt ymse, noe jeg syns er litt lite (det er ikke stort større enn luka du ser i bredde). I tillegg så er det i dette lille rommet en luke, alla den jeg linket til, på høyre side hvor batteriet er plassert. Tanken min var da å "åpne" opp for å kunne oppbevare litt ting på høyre side også, og siden selvlensen går igjennom bensinrommet med en slange på høyre side vil det være mye mer knot å komme til rommet uten å sette en luke på utsiden slik som jeg markerte på bildet. Er mest redd for å gjøre noe som ikke lar seg rette opp mtp å gjøre glassfiberen svakere, for har ingen erfaring med å jobbe med glassfiber. Men det er kanskje ikke så vanskelig å forsterke det opp igjen? Redigert 7.Mai.2019 av andhaake (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Jeg har tenkt å gjøre det samme i styrekonsollen på Dracoen, men lager da en kasse på innsiden og setter inn en luke tilsvarende den du linket til. Hvis du ringer til Stokken og bestiller en slik luke du linker til kan du jo samtidig spørre om benken bak tåler at du tar ut et hull. De forhandler disse båtene, og jeg vet at de også har kunnskaper om båtenes oppbygning og styrke. Jo større hull du tar ut, jo mer svekker du skottet. Det er mange måter å forsterke skottet på. En kan være å lime inn ei kryssfinerplate fra baksiden med enten epoxy eller fugemasse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andhaake Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Båten min er kjøpt på Stokken, og skal innom der til helga så skal høre litt da. Så også at de hadde en relativt stor oppbevaringsboks på Stokken, det hadde kanskje vært enda bedre. https://nettbutikk.stokken.no/p/4912/oppbevaringsboks-top-line-stor-hvit Forresten, meget imponerende å følge med på Dracoen din. Utrolig hva du får til! Kanskje jeg ser den på vannet under hummerfiske 2019? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 andhaake skrev 6 minutter siden: Båten min er kjøpt på Stokken, og skal innom der til helga så skal høre litt da. Så også at de hadde en relativt stor oppbevaringsboks på Stokken, det hadde kanskje vært enda bedre. https://nettbutikk.stokken.no/p/4912/oppbevaringsboks-top-line-stor-hvit Obs: Ikke regn med at de har alt inne som de averterer i nettbutikken! Mye blir nok kun tatt inn på bestilling. Var akkurat innom her om dagen og bestilte meg en rull med tau. andhaake skrev 6 minutter siden: Forresten, meget imponerende å følge med på Dracoen din. Utrolig hva du får til! Mange takk, veldig hyggelig å høre andhaake skrev 6 minutter siden: Kanskje jeg ser den på vannet under hummerfiske 2019? Det er slett ikke umulig. Men det står Kongsberg i signaturen din, så du fisker vel hummer der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andhaake Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Komodo skrev 2 minutter siden: Obs: Ikke regn med at de har alt inne som de averterer i nettbutikken! Mye blir nok kun tatt inn på bestilling. Var akkurat innom her om dagen og bestilte meg en rull med tau. Mange takk, veldig hyggelig å høre Det er slett ikke umulig. Men det står Kongsberg i signaturen din, så du fisker vel hummer der Regner ikke med de har alt nei, men greit å snakke med dem først for å få innspill. Du aner ikke hvor mye hummer som går i Laagen Er bare innvandrer i Kongsberg pga disse fruene hehe Mormor var født og oppvokst på Lauer, så er så heldig å fortsatt ha hytte der, så tilbringer så mye tid som mulig der. Spesielt på høsten hvor man har øya nesten for seg selv Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 andhaake skrev Just now: Mormor var født og oppvokst på Lauer, så er så heldig å fortsatt ha hytte der, så tilbringer så mye tid som mulig der. Spesielt på høsten hvor man har øya nesten for seg selv Ahh, ja da kan det jo hende at du ser en Draco 20 skli forbi Jeg er oppvokst i Onsøy, men har en kompis som også har sin bestemor fra Lauer. De var nok garantert kjente. Ellers vet jeg det er noen som bruker å tilbringe høstferien i havna på Lauer og får seg noen kok med hummer i begynnelsen av sesongen, så helt alene er dere vel ikke der ute Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andhaake Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Komodo skrev 3 minutter siden: Ahh, ja da kan det jo hende at du ser en Draco 20 skli forbi Jeg er oppvokst i Onsøy, men har en kompis som også har sin bestemor fra Lauer. De var nok garantert kjente. Ellers vet jeg det er noen som bruker å tilbringe høstferien i havna på Lauer og får seg noen kok med hummer i begynnelsen av sesongen, så helt alene er dere vel ikke der ute De var garantert kjent da ja, ikke akkurat store øya Nei vi er som regel ikke helt aleine, som regel alltid noen flotte gamle redningsskøyter i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Ja det var de jeg tenkte på Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trulte37 Svart 7.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Med selvlensende båt er det vel liten risiko for at vannet presser seg inn i flytekammerne, men ved å plassere lukene såpass lavt blir det vel en svakhet mot vanninntrengning dersom selvlensingen skulle tette seg. Alle steder der vannet ikke kan komme inn er gull verdt i visse situasjoner. Nok oppdrift bak for å holde motoren over vann noen ekstra minutter. Klok av skade her... Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
andhaake Svart 7.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2019 Trulte37 skrev for 2 timer siden: Med selvlensende båt er det vel liten risiko for at vannet presser seg inn i flytekammerne, men ved å plassere lukene såpass lavt blir det vel en svakhet mot vanninntrengning dersom selvlensingen skulle tette seg. Alle steder der vannet ikke kan komme inn er gull verdt i visse situasjoner. Nok oppdrift bak for å holde motoren over vann noen ekstra minutter. Klok av skade her... Takk for godt tips, kloke ord det der Må evt tenke godt på akkurat det, og passe på at det blir så vanntett som mulig. Aldri hatt noe problem med tett selvlens på de 6-7 åra med Øien båter jeg har hatt. Bortsett fra den gangen jeg glemte at jeg hadde stengt selvlensen da Gikk heldigvis bra, så trippelsjekker alltid det nå hehe Sitér dette innlegget Link to post
andhaake Svart 8.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2019 Fikk akkurat svar fra Øien, og de bekreftet at det å sette inn en luke slik jeg har lyst til ikke ødelegger konstruksjonen på noen måte. De påpekte det @Trulte37 nevner med at det må være en luke som er helt tett da det kan ødelegge for oppdriften dersom det kommer vann inn. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 andhaake skrev On 8.5.2019 at 12.55: Fikk akkurat svar fra Øien, og de bekreftet at det å sette inn en luke slik jeg har lyst til ikke ødelegger konstruksjonen på noen måte. De påpekte det @Trulte37 nevner med at det må være en luke som er helt tett da det kan ødelegge for oppdriften dersom det kommer vann inn. Hei. Fikk du ordnet oppbevaringsrom? Har nylig kjøpt en 08 mod 530 uten batterirom. Batteriet står sammen med bensintanken. Dette har jo gått bra i 11 år mne tenkte ikke å utfordre skjebnen mere, hehe. Har du bilde av batterirommet på BB side? Hos meg er det helstøpt, så tenkte igrunn bare å montere ei luke og nipler til kablene. Sitér dette innlegget Link to post
andhaake Svart 10.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 Timmeeh skrev for 6 timer siden: Hei. Fikk du ordnet oppbevaringsrom? Har nylig kjøpt en 08 mod 530 uten batterirom. Batteriet står sammen med bensintanken. Dette har jo gått bra i 11 år mne tenkte ikke å utfordre skjebnen mere, hehe. Har du bilde av batterirommet på BB side? Hos meg er det helstøpt, så tenkte igrunn bare å montere ei luke og nipler til kablene. Hei, jeg gjorde aldri noe ut av det. Gikk til innkjøp av snekke og en ny bowrider istedet Jeg har ikke levert inn Øien båten min enda, så jeg kan prøve å ta noen bilder av løsningen Øien har brukt for batteriet før jeg leverer den. Men det blir ikke før om et par uker. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 10.September.2019 Link til dette innlegget Svart 10.September.2019 andhaake skrev 58 minutter siden: Hei, jeg gjorde aldri noe ut av det. Gikk til innkjøp av snekke og en ny bowrider istedet Jeg har ikke levert inn Øien båten min enda, så jeg kan prøve å ta noen bilder av løsningen Øien har brukt for batteriet før jeg leverer den. Men det blir ikke før om et par uker. Hehe okei, hva skal du fiske med da? Det er vel bare en luke i bb siden der? Eller er det gjort noe mer ut av det? Trenger ikke stresse med bilde bare for min skyld hvis det er så enkelt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.