Jump to content

Hvor tung jolle m motor kan man ha i daviter på en Scand Baltic?

aro

Recommended Posts

Nå kan du jo forsterke akterspeilet hvis nødvendig. Deretter er det spørsmål hva daviterne tåler. Har selv hatt hvite Ilas på en båt, mener de var vel ikke rated til så mye. På nåværende båt har jeg byttet daviter to ganger og til slutt også forsterket akterspeilet i takt med stadig tyngre joller....

Det ligger et par davitere ute på Finn som er rated til 150 kilo pr par. Det er nok ikke mange av de eldre Balticene som har slike hvis de ikke er ettermontert. 

Legger du ut et bilde vil kanskje noen kjenne igjen den aktuelle daviten?

Simpson oppgir ofte rating per par, mens Witthall oppgir per davit men at jolla ikke skal overstige vekten av hva en davit klarer (altså ikke hva summen av davitene er). Husker ikke helt hva Ilas pleier å opplyse.

Måtte man ikke ha de «store» fra Ilas for å få 150 kg? Hadde en gang Witthall sine syrefaste , som vel Ilas kopierte fra, og min utgave het 100 kg per davit, men jolla skulle ikke veie mer enn hva en davit kunne bære. Begrensningen ble da 100. Samme davit kom i litt svakere og litt sterkere utførelse. 

Den gangen jeg hadde Ilas røk den hvite stroppen hele tiden. Endte med å bytte tilsvarende klatresteropp for klatresport.Da røk det ikke mer.

nordan family 27 skrev On 7.5.2019 at 16.00:

Det ligger et par davitere ute på Finn som er rated til 150 kilo pr par. Det er nok ikke mange av de eldre Balticene som har slike hvis de ikke er ettermontert. 

Kan vi ikke være enige om at det heter "en davit, flere daviter". Davitere tror jeg ikke finnes....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...