Kappa Startet 7.Mai.2019 Del på Facebook Startet 7.Mai.2019 Det går fortere å tømme varmtvannstanken enn batteriene når man ligger utaskjærs. Når varmtvannet er slutt, kan man kjøre motoren 20 - 30 minutter. Andre har egen dieselvarmer som leverer varmtvann. Men hva med en solfanger montert på dekk? Har noen hørt om solfanger i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Det finnes jo enkle og billige systemer beregnet for campingbruk, bestående av en svart vinylsekk som fylles med vann og legges i sola på dekk. For eksempel denne Har ikke testet selv, så vet ikke hvor godt det fungerer. Men dersom noe lignende er å oppdrive i Norge til lignende pris, koster det jo svært lite å teste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Den der soldusjen funger faktisk overraskende bra! Solfanger på dekk er jeg langt mer skeptisk til, den vil nok bli liggende mye I veien. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøbliss Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 (redigert) Varmtvann får jeg ved inverter i ca 45 minutter fra lunkent til varmt. Da går det omtrent 90A strøm (65-70Ah). På en dag med solceller lader jeg ca 90Ah-130Ah alt etter vær så det holder til å varme vannet 1-2 ganger i døgnet. Krever enten 200W med panel med optimal vinkel mot solen eller som jeg har 345W flattmontert. Dette er jo litt lettere montert enn en solfanger og er potensielt ikke så i veien. Redigert 9.Mai.2019 av Sjøbliss (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Ida Marie III Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Sjøbliss skrev for 3 timer siden: Dette er jo litt lettere montert enn en solfanger og er potensielt ikke så i veien. Og ikke minst...kan brukes til så uendelig mye mer en en solfanger kan... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.