Unique 833 akter Startet 8.Mai.2019 Del på Facebook Startet 8.Mai.2019 Jeg har kjøpt ny selvstarter til volvo tamd31a, den nye har et jordingspunkt bak som den gamle ikke har. Kan jeg kople de likt(ser at rele som har styrestrøm har 4 poler), og kun legge på en ekstra jordingskabel bak på den nye starteren? Hvis noen også har kunnskap, ønsker jeg også hvordan å måle over rele. + på starter vil vel være konstant, innslag kun strøm når nøkkel går i pos 2. Rele .... (Vanskelig å gjøre målinger på starter, den ligger under aftercooler.) Setter pris på tilbakemelding :) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Disse motorene hadde fra start av produksjon en 1-polet startmotor med - til gods. Etter hvert ble denne erstattet av en 2- polet startmotor og en "jordkabel" i form av en flat "flette" med øye i hver ende som ligger mellom - terminal på startmotor og nedre festeskrue for starteren. (gjelder en-polet el-anlegg) Denne finnes som originaldel, men er sikkert å få i forskjellige lengder hos div. batterileverandører etc. Batterikabel - skal da kobles direkte på startmotorens - terminal. Sitér dette innlegget Link to post
Unique 833 akter Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 batterikabel, går via bryter og via landstrøm. Den tjukke kabelen vil ha konstantstrøm, og kopler til på lik måte som den gamle starteren. Den eneste forskjellen er vel nå at jeg må kjøre en ekstra jording fra bakenden på starter direkte til minus på batteri? I tillegg har jeg på den gamle en gul som er styrestrøm til innslaget, den ser ut til å være annerledes på den nye? Ser ut som en jording? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.