Jump to content

Tanker rundt "hosting" fra Mercury 4t 115 EFI 2005


Fred89

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Mercury 115EFI 2005 modell som har fungert 100% i mitt eie de siste to åra, den står på en Askeladden 525Excel,  nå i April så utførte jeg en større service selv før jeg sjøsatte båten, da ble det byttet: olje + filter, tennplugger, register reim + strammehjul, girolje + nye pakninger, og griset opp alt av smørepunkt.

jeg sjøsatte båten og alt har fungert topp, har ikke fått kjørt så mye etter den ble sjøsatt grunnet reise og dårlig vær, men skulle utpå en tur ikveld, plutslig da jeg skulle justere opp turtallet for og få båten i plan så kjente jeg en form for "nykking" i båten og det høres ut som motoren feiltenner eller noe, jeg sakket ned og prøvde meg frem på forskjellige turtall og tok det veldig rolig så jeg ikke presset motoren unødvendig.

Første tanke var at kanskje ikke plugghettene var skikkelig på etter jeg har bytta pluggene, jeg tok av motordekselet og presset på dem (virka som de var ok), neste prøvetur så er fortsatt nykkinga der til en viss grad, men langt mindre en tidligere på kvelden, jeg har ca en kvart igjen på bensintanken, så jeg bestemmer meg for å kjøre til nærmeste pumpe for og fylle opp tanken (ca 8 nautiske fra havna).

På turen til pumpa fungerer nå motoren helt problemfritt og alt er som det skal være, det jeg tenker er om det kanskje kan ha vært noe vann/kondens i tanken som har forårsaket denne nykkinga? jeg har ikke byttet noen bensinfilter på disse to åra jeg har hatt båten, og jeg har lagret båten utendørs med tom tank, jeg ser når jeg skriver dette at det kanskje er dumt å spør om det, men kan dette være årsaken?

nå er hvertfall tanken full og motoren går som en klokke igjen.

 

noen tanker rundt dette? evt andre ting jeg bør sjekke før jeg legger ut på lengre turer i god tro om at alt er ok? :)

 

Link to post
Share on other sites

Mistenker du vann i bensinen så sørg for å få det bort med en gang.

 

Bensinfiltre i stål (som f.eks. Suzuki har) ruster inni og om vann har lurt seg forbi filteret vil rustpartikler fortsette videre til dysene...

 

Sjekk om der er dreneringspunkter på motoren for å få ut vann fra bensinen.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar her.

 

hovedfilteret som sitter i motorbrønnen er av typen som ligner et oljefilter ja, det er ikke noe inspesksjonsglass i bunn her.

og filteret på motoren ser slik ut som på bildet under her.

 

problemet mitt er at jeg ikke ser noe serienummer på hovedfilteret så jeg vet ikke hva jeg skal bestille, men er det greit og demontere dette for å sjekke serienummer når bensintanken er nesten full? eller bør jeg kjøre den tom først?

 

 

 

bensinfilter.JPG

Link to post
Share on other sites

Hovedfilteret kan du skru ut og tømme.

Da ser du om det er vann, evt annet rusk nedi der. Det har jeg opplevd en gang.

Har også opplevd utett bensinslange som suger luft. (Slangeklemme). Det kan gi fusk om man kjører lenge på tomgang.

Dette blir bedre med full tank.

Har samme motor som deg.

Link to post
Share on other sites

tkb skrev for 9 timer siden:

Evt oppgradere til filtertype med glass og tapping under. Liker de best, da har man kontroll?

 

Hvaslags type bruker du?   
Har av typen "delphi/cav296" i en av båtene, greit når det er nytt men fiklete med pakninger osv når det skal byttes filter, og tappepluggen liker å sette seg fast

Link to post
Share on other sites

kan noen fortelle meg her om jeg trenger verktøy for og skifte det filteret jeg har bilde av lenger oppe i tråden? eller er det bare å skru av den hvite plastkoppen for hånd og dra ut innsatsfilteret? 

jeg skal ned i båten idag og gjør denne jobben, så jeg må bare vite hva verktøy jeg evt trenger?

 

også en annen ting, jeg skal bytte det store filteret også,  skal det fylles med bensin før jeg monterer det? eller holder det og montere det og pumpe på slangen for så og starte?

Link to post
Share on other sites

En annen ting også, ser mange naboer i havna legger påhengsmotoren over på sida når den er tiltet opp, er det noe spesiell grunn til dette, er det for og avlaste styringa eller noe?

jeg pleier alltid å sentrere motoren før jeg tilter den opp, er det feil? 

Link to post
Share on other sites

Fred89 skrev On 11.5.2019 at 11.13:

kan noen fortelle meg her om jeg trenger verktøy for og skifte det filteret jeg har bilde av lenger oppe i tråden? eller er det bare å skru av den hvite plastkoppen for hånd og dra ut innsatsfilteret? 

 

kommer an på hvor godt det sitter, normal kan det skrus ut med håndmakt men noen ganger trengs feks vannpumpetang (pass på så det ikke blir merker i plasten) 

 

Har aldri fyllt opp filter ved bytte, bare brukt håndpumpa. 

 

Aldri hørt noen grunn til at motor skal så slik eller slik når den vippes opp

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Jeg var nede i havna i går og fikk byttet det store filteret som står mellom tank og motor, det gikk helt greit.

det filteret som står i motor var helt umulig og få åpna med håndmakt, så jeg må ta med noe verktøy for dette.

tipper det ikke har vært byttet på noen år.

Jeg fant også flere silikonbiter i det store filteret, etter forrige eier har tettet tankmåler med flytende pakning stoff så har det sikkert falt noen biter ned i tanken, disse låg i filteret, helt utrolig at det ikke har tettet noen slanger :thumbsdown:

 

Grunnen til at jeg spurte om dette med posisjon på motor er at jeg ser det aller fleste med utenbordsmotor i havna legger den over på sida, uansett om det er en 40hk eller en 300hk, jeg har aldri gjort dette, og siden jeg fortsatt er noe fersk med utenbordsmotor så kunne det vær greit å spørre dere her.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har kjørt gjennom et par tanker bensin, og alt har fungert svært bra frem til i går ettermiddag da jeg var utpå med båten en tur,

jeg låg og fisket nært land, og skulle bare starte motoren for og bakke meg litt ut ifra land, da satte jeg den bare i revers og den gikk på tomgang, så stoppa den, starta den igjen og alt var som normalt igjen, men jeg merker tendensen på lavt turtall nå at den nesten vil kvele seg, men hvis jeg gir litt gass (ca 1.500rpm og oppover) så fungerer den helt normalt, men den hoster fortsatt på lavt turtall, er det en av dysene som holder på og ta kveld? eller er det noe tomgangsregulator som fjusker her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...