Jump to content

Hvor mye fett i pakkboks?


5nacks

Recommended Posts

SAE 90 er en entydig betegnelse for viskositet. SAE 90 flyter helt ned til minst 40 blå grader som girolje. Så kan man google TE-olja, resultatet gir ikke mening.

 

Uansett, talgpakningen (lissa) bør ikke strammes til før zimmeringene begynner å lekke. Og når de begynner å lekke mot sjøsiden, er det ikke mye poeng i å ha olje SAE 90 i pakkboksen. Da må det være vannfast fett. Det støttelageret som olje/fettet skal smøre har en eneste funksjon. Det er at hele pakkboksen skal svinge i samme takt som akslingen. Og grunnen til det er å opprettholde måltoleransen mellom aksling og tetningene. Når lageret blir slitt, vil tetningene få problemer, og lekkasjer vil komme oftere og bli større. 

 

Så er det mengden fett. Mitt Volvo-kondom kjører etter zimmering-prinsippet. Inne i kondomet sitter det en gummilagring mot akslingen. Mot atmosfæren en dobbel leppetetning. Kondomet skal ha 1 kubikkcentimeter vannfast fett i året. Jeg er ikke så flink til å følge opp dette. Men båten ble sjøsatt år 2000. Har tilbragt 3 vintre på land, en uke hvert annet år opp for stoffing. Motoren har gått 1200 timer, propellakslingen snurrer når vi seiler. Akslingen har gått tilsvarende mer enn 2000 timer. Til nå ikke ett eneste lekkasjedrypp fra Volvo-kondomet. 1 kubikkcentimeter fett i året, da har jeg råd til å kjøpe Volvos spesialfett Har brukt 1 tube på 19 år :-) Det var reklamen.

Link to post

Ja og nei. Leppen skal vende mot produktet du ønsker å tette mot. Den bakerste skal vende mot sjøvannet, feil. Neste mot smøring, ok. Neste også mot smøring, ? Og husk på: Når du presser fett inn, så må luften slippe ut. Ellers presses zimmeringene pokkerivold. Tenker det er grunnen til at det er spesifisert SAE 90. Da kan man ta en liten 'oljepumpekanne', med EP 90, fylle kaviteten godt halvfull. Merk halvfull. Skru på lokket langsomt, for å unngå trykkbygging. EP 90 inneholder antikorrosiver og smører selv om det er litt vann.

 

Så da har du fått råd av 'profesjonell aktør' med begrunnelser. Du får gjøre som du vil. Og en ting til, sørg for at akslingen er helt glatt og fri for saker som kan rive opp leppene på tetningsringene (zimmeringene). Gi akslingen et lag olje før du dytter tetningen innover. Hvis ikke kan jobben være bortkastet. På siste pumpen jeg reparerte (byggingen av Hulda), ble akslingen pusset med 600 korning vannslipepapir. Ikke langsetter, på tvers. Jeg puttet akslingen i søylebormaskinen, det kan ikke du gjøre. Men sørg for at akslingen er fin i overflaten. Pumpen til Hulda er helt tett.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 17 timer siden:

Nå er dette med tetting av roterende akslinger mot forskjellige medier ett av mine spesialfelt. Og jeg skjønner ikke poenget med bruk av tetningsringer og lissepakning i samme konfigurasjonen. En av dem er jo nødt til ikke å fungere. 

 

Nå er det vel en grunn til at vi ikke ser denne kombinasjonen av tetningsring og talgpakning så ofte heller, så jeg er ikke så sikker på at konstruktøren av pakkboksen var ved sine fulle fem i gjerningsøyeblikket. Talgpakningene skal ha en liten vanndråpe for å fungere riktig, og det forutsetter jo en lekkasje forbi tetningsringene. Tetningsringene skal ha olje eller fett for å ikke brenne, og det tilsier jo at det aldri vil komme vann til talgtetningene. Dersom det er meningen at det skal være oljefylt mellom tetningsringene og talgpakningen kan det jo hende at teorien er at talgpakningene skal få en oljefilm, og dermed smøring og kjøling av det, istedenfor vann. Men fettkopp med olje, fungerer det da? Det må jo nødvendigvis bli lekkasje forbi gjengene i fettkoppen. 

 

Men nå er det jo slik at talgpakninger er en utmerket akseltetning i seg selv, så jeg er nesten fristet til å anbefale deg å plukke vekk tetningsringene og kjøre med lissepakningen alene. Men en talgpakning skal jo også ha fett. Det spesielle med pakkboksen din er at fettkoppen sitter på huset mellom tetningsringene og talgpakningene. Hvis du ser på bildet under (tatt i min garasje) ser du en pakkboks for talgpakning fra Sleipner. Der ser du at smørekoppen sitter utenfor talgringene, og gir fett rett inn på talgringene. Det vil da være vanntrykk på den ene siden, og luft på den andre. Man strammer til mutteren slik at det drypper en dråpe i ny og ne når akselen går rundt, da får den kjøling av vannet. Smøring får den av fettet. 

20190312_212153.jpg

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

@Komodo, og dere andre. Da skal jeg bevise at flesteparten her inne tar feil. Under er en typisk 'overhung impeller pump'. Denne kjører typisk med 1600 rpm i USA, eller 1500 rpm i Norge. Avhengig av vekselstrømfrekvensen. Fra venstre: Innsug, impeller (den som pumper), væske ut på toppen, aksling, tetningshus, gland (grønn del), splash cover (hvit del), lagerhus/lagerbukk, lagre (blå), fleksibel kopling (lys blå), motor (blå). Det er hele greia. Så går vi til tetningen. Her har vi halve tetningen til @scamπ. Mellom akslingen og det røde huset rundt ligger lissepakningen. Den grønne delen er glanden, som kan skrus mot impelleren for å lage tetting. Nå er dette en prosesspumpe, slik at man ikke må få det pumpede produkt ut i omgivelsene. Derfor har man sperrevæske inn i bunnen og ut på toppen av glanden. Der kan man måle lekkasje. Denne sperrevæsken kan typisk være ISO VG 32 olje. Til høyre i glanden sitter det en leppetetning, kun for at lekkasje skal kunne lage trykk og sette av alarm. Men hvor er fettet? Det er ikke noe fett. Lissa har ingen annen smøring enn det lille dryppet som kommer fra sugesiden på impelleren. Og dette kan for eksempel være kloakk. Det er ikke noe fett. Punktum. Det er ikke annen smøring av lissa (talgpakning eller hva fffff) enn det pumpede produkt. Og tetningsringen på atmosfæresiden av glanden (den grønne)? Den må enten kjøre med avstand til akslingen. Eller så må den smøres av sperrevæsken (eks. ISO VG et-eller-annet). Så dette kan man si er halve tetningen til @scamπ, bare speilvendt. Og så henger tetningskonfigurasjonen til @scamπ i en gummislange. Derfor må den ha et lager, slik at tetningsringene ikke skal gå fullstendig ballalaika. Dette er det lageret som skal smøres. Og dette lagerhuset har en zimmering i hver ende for å holde tetningsoljen på plass. Ellers vil det ikke funke. Og ser man på bildet til Komodo over, så ser man en sekskantskrue rett inn i huset under fettkoppen. Hva gjør den? Den holder på plass et hvitmetallager. Slik at dette lageret ikke skal begynne å snurre rundt i huset, eller at strammingen av lissa ikke skal trykke lageret ut på sjøsiden.

Impellerpumpe.JPG.c88ec0414bd97658eef2f027c03ffd53.JPG

 

Man kan la være å tro meg. Men bildet over har blitt brukt til kursing av Kvaerner, Statoil, BP, Exxon og en drøss andre, innenfor 'Basic Sealing Technology'. Der jeg etter en ukes tid avsluttet meg noe slikt, om det var av interesse for kunden:

Gasstetning.JPG.42559f6acd6d320458df1af08d27693e.JPG

 

Akseldia 142 mm, 425 bar dynamic, 11 223 rpm. Det finnes ikke en beta fett her heller. Helt til høyre er det imidlertid to krumelurier i det skarverte feltet med en tykkere strek under. Dette er aksialtetninger som kjører med klaring til 'shaft sleeve' på noen mikrometer. Og denne tetningen (alt på bildet er en tetning) tror jeg gikk i ca. 15 000 timer før den ble plukket ut for kontroll, rengjøring, testing og puttet tilbake i maskinen. For dette er en virkelig tetning som har kjørt. For så der 20 år siden. Pumpeimpeller ikke tegnet, sitter ut til venstre. Men ikke noe fett, ikke olje, kun pute av gass som 'smøring'. Tetningen kjører altså pip tørr.

 

Men i bunn og grunn det samme som tetter mellom aksling og skrog i en lystbåt. Prisen er en litt annen, man får kjøpt en grei lystbåt for den tetningen over. Og det er to av dem i hvert system.

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

 

Hulda skrev for 10 timer siden:

Ja og nei. Leppen skal vende mot produktet du ønsker å tette mot. Den bakerste skal vende mot sjøvannet, feil. Neste mot smøring, ok. Neste også mot smøring, ? Og husk på: Når du presser fett inn, så må luften slippe ut. Ellers presses zimmeringene pokkerivold. Tenker det er grunnen til at det er spesifisert SAE 90. Da kan man ta en liten 'oljepumpekanne', med EP 90, fylle kaviteten godt halvfull. Merk halvfull. Skru på lokket langsomt, for å unngå trykkbygging. EP 90 inneholder antikorrosiver og smører selv om det er litt vann.

 

:thumbsup:

Olje eller EP2 fett valgstskval.

her er en side med mye info. om Scampi,   http://nya.scampiforbundet.se/

 

Jeg hadde puttet litt EP2 fett inn i pakkboksen mellom "  oljezimmeringene "  før montering og siden 1/4 tørn.

Talgboksen strammes opp den dagen det lekker vann inn.

Rett opp motor/kupling før du trer på gummislangen hylserør/ pakkboks, 

så du ser at akslingen ligger i senter i  hylserøret.

107717055_Pakkboksdobbel1.gif.6ced7360221057a2a35d3df64fac22d4.gif

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Hulda skrev for 19 timer siden:

@Komodo, og dere andre. Da skal jeg bevise at flesteparten her inne tar feil. 

Ok, men hva var feil? At fettkoppen er der for å smøre talgpakningene? Hvis det er riktig som du sier at det sitter et hvittmetallager inni der så er kanskje fettet for å smøre lageret?

Hovedpoenget mitt var uansett at kombinasjonen av tetningsringer og pakkboks for talgpakninger virker merkelig.

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Ok, men hva var feil? At fettkoppen er der for å smøre talgpakningene? Hvis det er riktig som du sier at det sitter et hvittmetallager inni der så er kanskje fettet for å smøre lageret?

Hovedpoenget mitt var uansett at kombinasjonen av tetningsringer og pakkboks for talgpakninger virker merkelig.

 

Nå får man smøre hva man vil for min del, og med hva man vil. Og det finnes så mange varianter av tetninger som bare fantasien kan finne på. Og alle hevder, stort sett, å være best til formålet de er beregnet på. Når det gjelder tetningen til TS, virker halvparten til å være noe i nærheten av oljetetningen til Sleipner. Bare at oljetetningen til Sleipner har oljebeholder. På atmosfæresiden sitter det en nokså standard gland packing/lissepakning/talgpakning, velg hva man vil kalle innretningen. Hos TS skal denne kjøre avlastet og tørr. Strammes den til, brenner den. Skrus det så mye fett inn mellom zimmeringene at lissa får fett, er pr. def. zimmeringene ødelagt. De blir sprengt ut den ene eller andre retningen. Nå kan man montere zimmeringene den gale veien, men da kan man like gjerne fjerne dem. Derfor er denne konfigurasjonen merkelig. Og jeg har siden jeg startet på 70-tallet ikke sett maken. Dette er den første.

 

Så kan jeg legge inn et par bilder av en standard gland packing for 40 mm aksling. Dette er en gedigen klump:

151856108_Gland1.jpg.1114ff3389e682025f8c9f7377c9ebe9.jpg

Over ser man rett inn der lissa skal sitte, altså atmosfæresiden av tetningen. På utvendige gjenger sitter en mutter med krave som presser lissa mot messingkanten og hvitmetallageret. Så ser vi på produktsiden (sjøsiden) under:

45032757_Gland20001.jpg.6adc5c14c7122d44570bc6d931ef7d01.jpg

Her er det gjenger for å skru tetningen innpå eksempelvis et hylserør. Samt at det er bolthull for å hindre tetningen i å dreie med akslingen.

Her kommer hvitmetallageret tydelig frem med smørespor som avsluttes rett før lisse-området. Denne saken er en proff-tetning og veier vel 1 kg. Denne tetningen kan like gjerne være laget for prosessindustrien som for propellaksling, eller en pumpe. Jeg hadde tenkt å bruke den på rorakslingen til Hulda. I stedet monterte jeg en Volvo-kondom. Derfor, i denne tetningen (som på alle pumpetetninger) blir lissa smurt av pumpede produkt (noen tetninger er ikke smurt av pumpede produkt, ref. Sleipner olje-tetninger, og den store tetningen i mitt forrige innlegg). Altså alle tenkelige varianter mulig. Og det er klart, om man henger seg på smørekoppen og kjører på, vil etter hvert lissepakningen bli full av fett, og fettet kommer tytende ut på sjøsiden. Går man tilbake til pumpen i mitt forrige innlegg, går en slik lissepakning et års tid på 1500 rpm 24/12. Og man strammer glanden når det begynner å dryppe for friskt. Noen pumper går i årevis, egentilg. Det tilsvarer nokså mange år i båt.

 

I Finland laget man en egen tetning for pumper som håndterte 'pulp', som er papirmasse som kan pumpes. Massen er meget slitende, og stopper man pumpen uten å kjøre gjennom vann, stivner alt. Her brukte man en konfigurasjon med fettpakning mot produktet og lissepakning eller mekanisk tetning mot atmosfæren. Her var alt innklint i smørefett. Og levetiden på disse tetningene var ikke imponerende.

 

 

Link to post

Jeg mener konstruktøren tenkte sikkerhet, det er bare vi som ikke forstår at dobbel sikkerhet er bra.

Jeg synes denne pakkboksen er Topp en kan jo seile i årevis etter at simmringene har tatt kvelden.

Hvis en har hatt slakk talgpakning. 

Kan til å med legge inn en lisse eller to på sjøen.

 

Utviklingen er vel fettsmurt - med talgpakning , fettsmurt - med simmringer,  oljefylte - med simmringer.

 Oljefylte ble vel ikke bra før den kom med to slanger til beholderen. Og fikk lufteskrue på sjøvanssiden.

 Det kan virke som mange ikke er klar over at luft i hylserøret ikke er bra for simmringen.

vannfylt - med simmringer  bruker en del av sjøvannsmengden til kjøling før den går til eksosen.

Og så er det noen typer kondomtetninger, som er bra .

Nå sier vel manualen at en fyller fett i koppen. Skal en bruke olje må en vel til med en beholder 0,50cm over..            TE  olje ?????

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...