Jump to content

Tamd30 Saltvann ut av lufteventilen på svinghjulsdeksel

Miller Time

Recommended Posts

Vi har nettopp kjøpt en Summer family med penta Tamd 30 og på den tredje turen på fjorden så ble maskinrommet fylt med vann...

Vi tappet vannet, byttet starter, men når vi starter motoren så fosser det saltvann ut av lufteventilen på siden av svinghjulsdekselet.

Det er frostvæske på motoren og ingen olje i frostvæske eller vann i oljen. Båten har aksel.

Er det noen som kan hjelpe? 

2BD454E4-2B64-49EF-91B1-A608497DA97C.jpeg

Redigert av Miller Time (see edit history)

Det er nok rester av vann etter at det ble fylt første gangen.

Jeg ville demontert starteren og forsøke å suge ut vannet derfra. Du må jo seff. også finne kilden til alt vannet.

Det kommer ikke inne fra svinghjulshuset, det kan du nok være sikker på.

Hvordan er oljenivået på girkassen?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Er ikke giret på denne saltvannskjølt? Står noen sinkanoder der mener jeg og huske.....Da må det være forbindelse med kjølingen og at det kommer inn i svinghjulskåpen..

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Det stemmer det, det er derfor jeg spør om oljenivået på girkassen.

Da må imidlertid vannet presse seg forbi simmeringen for inngående aksel til girkassen for å komme seg ut  og inn til svinghjulet. Jeg trodde ikke vannet hadde trykk nok til det, men alt er mulig.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...