Miller Time Startet 9.Mai.2019 Del på Facebook Startet 9.Mai.2019 (redigert) Vi har nettopp kjøpt en Summer family med penta Tamd 30 og på den tredje turen på fjorden så ble maskinrommet fylt med vann... Vi tappet vannet, byttet starter, men når vi starter motoren så fosser det saltvann ut av lufteventilen på siden av svinghjulsdekselet. Det er frostvæske på motoren og ingen olje i frostvæske eller vann i oljen. Båten har aksel. Er det noen som kan hjelpe? Redigert 9.Mai.2019 av Miller Time (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 9.Mai.2019 Del på Facebook Svart 9.Mai.2019 Det er nok rester av vann etter at det ble fylt første gangen. Jeg ville demontert starteren og forsøke å suge ut vannet derfra. Du må jo seff. også finne kilden til alt vannet. Det kommer ikke inne fra svinghjulshuset, det kan du nok være sikker på. Hvordan er oljenivået på girkassen? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
primusmotor Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Er ikke giret på denne saltvannskjølt? Står noen sinkanoder der mener jeg og huske.....Da må det være forbindelse med kjølingen og at det kommer inn i svinghjulskåpen.. Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
nomen Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Det stemmer det, det er derfor jeg spør om oljenivået på girkassen. Da må imidlertid vannet presse seg forbi simmeringen for inngående aksel til girkassen for å komme seg ut og inn til svinghjulet. Jeg trodde ikke vannet hadde trykk nok til det, men alt er mulig. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Miller Time Svart 10.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 Takk for svaret. Da skal vi suge ut vannet i svinghjulshuset ?? Oljenivået er normalt... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Mai.2019 Del på Facebook Svart 10.Mai.2019 (redigert) Vær forsiktig med sinkanodene på gearet. De kan knekke og kile seg fast i røret for kjøpevann som gå opp til turbo. Greit å sjekke at det ikke ligger noe i det røret. Se denne gamle tråden med noe av det samme: Kapp av en halv cm på sinkstavene, det løser proplemet med at de knekker. Redigert 10.Mai.2019 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2019 Tusen takk for alle de gode rådene. Vi fant ut at lekkasjen kom fra dårlig hjemmesnekret pakninger på rørene som går inn i saltvannsfilter beholderen. Det kostet 84,- for to nye pakninger, men dessverre 3.800,- for en ny starter ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.