Jump to content

Hvor får jeg tak i 1/2" hex/unbrako

ch765

Recommended Posts

Den største unbrakonøkkelen som er i disse standardsettene er 3/8", tilsvarende er største nøkkel i mm sett 10mm. Større nøkler selges separat, har kjøpt det selv flere ganger i ymse dimensjoner. Du får også kjøpt unbrako pipesett med 3/8" og 1/2" firkantfeste, det er gjerne det beste på litt større skruer. Så sant du kommer til da. Enhver seriøs maskinforretning med respekt for seg selv bør ha dette i sortimentet sitt. Pussig at du ikke fikk det på Tools, men de kan i alle fall bestille. Prøv på Ahlsell, Tess, eller hvilke andre leverandører du måtte ha i nærheten. 

Lagt til:

https://www.google.com/search?q=unbrakopipe+1/2"&rlz=1C1CHZL_noNO768NO769&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjQ_PvC2ZDiAhWnyKYKHRgEDvAQ_AUICSgA&biw=1229&bih=578&dpr=1.56 

Redigert av Komodo (see edit history)

Som nödlösning kan man ju göra en övergång från ½" insex till ½" utv nyckelvidd genom att sätta låsmutter på en lämplig tumgängad skruv (3/8"?) och sedan dra med en vanlig hylsa på låsmuttrarna. Även M8 skulle kunna fungera om man slipar lite på skallen som skall in i insex-skruven.

Eller ta en krafthylsa nv 13 från Biltema och smärgla av lite på den.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
ebonita skrev 2 minutter siden:

Som nödlösning kan man ju göra en övergång från ½" insex till ½" utv nyckelvidd genom att sätta låsmutter på en lämplig tumgängad skruv (3/8"?) och sedan dra med en vanlig hylsa på låsmuttrarna. Även M8 skulle kunna fungera om man slipar lite på skallen som skall in i insex-skruven.

:fishing:

Det kan sikkert fungere, men bolten sitter antagelig veldig hardt fast, og skal trekkes til med 142-163 Nm, så jeg vil gjerne ha så riktig verktøy som mulig..

Chaparral SS 2335 - Volvo Penta 5.7GSI (5.7GSIPLKD)

Jeg hadde nok som flere kjøpt en 14mm kraftpipe og slipt til.. (Ser ikke ut som 13mm er 'standard')

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/pipeverktoy/kraftpiper/kraftpipe-unbrako-2000032466 

Tools eller Würth har nok uansett, men det er jo mulig de er noe lenger unna der du bor.

Redigert av Kaptein Plast
sent svar.. :p (see edit history)
wpk skrev 7 minutter siden:

Sjekk "mercruiser hinge pin tool" hos Ravn's garasje. Det passet perfekt på mine DPS.

Og jeg bruker etter tips her på bp 1/2 tom umbrako på hinge-pin på Mercruiser drev etter å ha vridd i stykker tool'et!

Kjøpt på Biltema for 5-6 år siden. :giggle:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...