Jump to content

Nye sideruller (m støtter?) på eldre båthenger.


Sofaseileren

Recommended Posts

En av arbeidsbåtene til Marinreparatørene, en miljøgruppe jeg leder, står på en eldre Busterhenger, hvor siderullene er i dårlig stand. Det som skaper litt trøbbel er at akseltappen har en ukurant dimensjon, diameter er større enn de ruller og hjul som er å få kjøpt i dag. 
Båten er en 19 fots alurib (2,5 meter bred) med en 90 hester, så den veier litt. Det jeg har sett for meg, er å finne noen med en metalldreiebenk i garasjen, og få redusert diameteren på de eksisterende akseltappene. 
658859340_RullerBuster-henger.JPG.c23c94b22187bb972baac7dcdba264ad.JPG541770923_PiltNorSub.jpg.23edf64aff8df4ade5c9d182b26ade93.jpg
Så kom jeg over disse:
https://cdon.no/hus-hage/vidaxl-svinghjul-for-bathenger-2-stk-59-84-cm-p37263116
https://cdon.no/hus-hage/vidaxl-siderulle-til-bathenger-2-stk-59-84-cm-p37263118

Sideruller.jpg.012de74cbecf0a44ae931b2181ab057b.jpg1179640307_Sideruller2.jpg.f6512a551bf07c4f3edfb01b967a746e.jpg
Det er jo fristende (og billig) å bare demontere de eksisterende rullene og støttene, og skru opp noe sånt. Spørsmålet er om det en solid og bra nok løsning.  Kjenner noen til disse og kan si litt om kvalitet og styrke? Om disse er solide nok, vurderer jeg 4 stk (2x2) av den første varianten. Fint med innspill: Bør jeg gå for opprinnelig plan, eller kjøpe komplette støtter og ruller? 

Link to post
Sofaseileren skrev for 2 timer siden:

Det jeg har sett for meg, er å finne noen med en metalldreiebenk i garasjen, og få redusert diameteren på de eksisterende akseltappene. 

Det ville jeg ikke gjort. Da dreier du bort galvaniseringen, og det ruster som fy. Bedre å kappe vekk tuppen og sveise på en rustfri tapp,  da kan du male over sveisen, og du slipper rustproblemet. 

Link to post
svebe skrev 15 minutter siden:

Har to slike for salg.

 

Kan være interessant. Hvor stor belastning tåler de, og kan man montere de slik at hjul og bjelken de skal skrus fast i går parallelt?
(Båten er så bred at rullene må monteres på de ytre langsgående bjelkene...)

Link to post
Komodo skrev 16 minutter siden:

Det ville jeg ikke gjort. Da dreier du bort galvaniseringen, og det ruster som fy. Bedre å kappe vekk tuppen og sveise på en rustfri tapp,  da kan du male over sveisen, og du slipper rustproblemet. 

Godt poeng. Men er det helt kurant å sveise rustfritt mot vanlig stål?

Link to post

Ja, det går helt fint. Ideelt sett skal det brukes 309 (overgangstråd), men det går stort sett helt greit med vanlig rustfri tråd også. Sveisen blir da rustfri, og hvis man sveiser uten å slipe vekk noe galv blir det kun en minimal sone ved mellom sveisen og det galvaniserte stålet som kan ruste, så da trenger man ikke male heller. Hjullet snurrer da på den rustfrie tappen, og man slipper korrosjon der :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...