wms Startet 28.August.2005 Del på Facebook Startet 28.August.2005 Som nytt medlem har jeg allerede lest at noen mener påhengsmotorer ikke skal tiltes opp i minusgrader for å forhindre at undervannshuset skades av frost og is. Men er det da ikke risiko for at vannet fryser høyere oppe i motoren? Vil kjølevannet renne ned slik at motorblokka tømmes for vann når man stopper motoren? Jeg er spent på svar på mitt første spørsmål Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Hei og velkommen. Hvis du legger merke til det så tømmes motoren når den stoppes. Det kommer litt vann ut der kontrollstrålen kommer. Sjøvannet holder litt over 0 grader så denne varmen holder isen borte fra påhengeren. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 I følge instruksjonsboka til mun Suzuki så gjelder følgende: Når motoren står rett opp og ned så vil den renne tom for vann, dvs. ned til vannflata. Dersom du tilter den opp vil nok også det meste av vannet renne ut, men du kan ikke nødvendigvis være sikker på at alt renner ut. Så med fare for frost skal motoren stå rett opp/ned som under normal bruk og ikke tiltes opp. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Det skal ikke være vann høyere enn vannflaten. De som skriver "foran" meg skal ha rett i sine utsagn. Den gang jeg jobbet på en marina i Son, hadde vi en profesjonell fisker som brukte Yamaha 25 hk på den ene båten sin. Han var ute hver dag så sant isen ikke satte en stopper for butikken. Her i Son kan vi ha ned i 25 kalde, har opplevd 32 kalde en gang. Motorene til William frøs aldri, heller ikke til noen av de andre som lå med gearhuset neddykket. Vi hadde flere motorer inne hver eneste vinter der velmenede brukere hadde tiltet opp motoren for å beskytte dem mot is, og derigjennom fikk sprukket gearhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 I følge instruksjonsboka til mun Suzuki så gjelder følgende: Når motoren står rett opp og ned så vil den renne tom for vann, dvs. ned til vannflata. Dersom du tilter den opp vil nok også det meste av vannet renne ut, men du kan ikke nødvendigvis være sikker på at alt renner ut. Så med fare for frost skal motoren stå rett opp/ned som under normal bruk og ikke tiltes opp. <{POST_SNAPBACK}> Hvis du har motoren tiltet opp kan regn og snø komme inn via åpningen i propellen. Derfor skal den være tiltet ned. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Avsluttet2 Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Men hva med zinken? Tæres det mer av zinkanodene om motoren er tiltet ned og er det under normale forhold nok zink til at det holder å skifte dem en gang i året dersom båten ligger ute om vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Vil nok tro at det tæres mer av zinken om motoren er tiltet ned enn om den er oppe. Så får du jo prioritere, frostsprengt girhus eller litt oftere skifte av zink. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 var ikke så vanskelig valg det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Men hva med zinken? Tæres det mer av zinkanodene om motoren er tiltet ned og er det under normale forhold nok zink til at det holder å skifte dem en gang i året dersom båten ligger ute om vinteren? <{POST_SNAPBACK}> Ja, det burde holde. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Det er om å gjøre at lakken på motoren er inntakt på den delen som er undervann, det er lakken som isolerer motormetallet fra sjøvannet. Man vil kunne observere at zinken tæres fortere når lakken er skadet. Men har brukt min motor i snart 3,5 år og den har alltid stått i nedre posisjon, den brukes flere ganger i uka hele året. Dette har ikke ført til problemer av noe slag. Det kaldeste temperaturen den har vært i bruk er minus 30 grader, det funker helt fint. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
hasse Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 (redigert) Som nytt medlem har jeg allerede lest at noen mener påhengsmotorer ikke skal tiltes opp i minusgrader for å forhindre at undervannshuset skades av frost og is. Men er det da ikke risiko for at vannet fryser høyere oppe i motoren? Vil kjølevannet renne ned slik at motorblokka tømmes for vann når man stopper motoren? Jeg er spent på svar på mitt første spørsmål <{POST_SNAPBACK}> Som tidligere sagt renner vannet ut til vannspeilet når du tilter motoren ned. Min første båt her i Norge var en Askeladden 505 med 75 Hkr Mariner. Den brukte jeg sommer som vinter. Om sommeren så tilltet jeg motoren opp for og forhindre groe. Om vinteren tilted jeg motoren ned for å forhindre frostskader. Det var bare til og starte opp når jeg kom ned til meget kald motor -3 C. Bor på vestlandet (Bergen). Det var ved et tilfelle at jeg ikke fikk kontrollstråle på kjølevannet, men da var det -10 C og is på sjøen. Hasse Redigert 28.August.2005 av hasse (see edit history) Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
Avsluttet2 Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Gjør dere noe spesielt for å forberede motoren på vinteren når dere bruker båten hele året? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Gjør dere noe spesielt for å forberede motoren på vinteren når dere bruker båten hele året? <{POST_SNAPBACK}> Jeg gjør ikke så mye, bare passer på at alle smørepunkter er fulgt opp, skifter motorolje hver 100t ( ca 2 ganger i året), at den er sprayet med motorkonservering på motorblokk alle skruehoder etc, polerer lakken med voks. Men som med alle motorer så må den brukes gjevnlig hele året slik at pakninger ikke tørker inn. Om vinteren så bør man ta seg en båttur en gang i uka som er så lang at motor og gir blir kjørt gjennomvarme i minst 1 time. På denne måten så får man beskyttet seg mot innvendig korrosjon som følge av kondens innvendig i motoren. Den vanligst årsaken til att en påhengsmotors død er at den brukes alt for lite. Du skal kjøre ekstremt mye for å slite ut en moderne påhenger. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
smeloe Svart 23.August.2013 Del på Facebook Svart 23.August.2013 Ha motoren nede på vinteren! Når man tar opp båten på henger(uansett årstid) med motoren opptiltet så vil man se at det er endel vann som ligger igjen i motor og stamme når man tilter den ned for å kjøre den i ferskvann med klokker. Det er mer enn nok til å sprenge ut å skade motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Maxi68MK Svart 15.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2022 Hulda skrev On 28.8.2005 at 20.43: Den gang jeg jobbet på en marina i Son, hadde vi en profesjonell fisker som brukte Yamaha 25 hk på den ene båten sin. Han var ute hver dag så sant isen ikke satte en stopper for butikken. Her i Son kan vi ha ned i 25 kalde, har opplevd 32 kalde en gang. Motorene til William frøs aldri, heller ikke til noen av de andre som lå med gearhuset neddykket. - Spennende å høre om dette. Har jeg forstått det rett da at påhengsmotoren bør stå rett ned litt under vannflaten om vinteren? Vurderte om jeg burde kjøre motoren uten vannkjøling før stopp for å tørke den hver gang, men dette høres jo mye enklere ut. (2takter 8hk) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2022 William hadde motoren neddykket slik at kavitasjonsplaten sikkert var 15 cm under. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2022 Maxi68MK skrev for 7 timer siden: Vurderte om jeg burde kjøre motoren uten vannkjøling før stopp for å tørke den hver gang, men dette høres jo mye enklere ut. (2takter 8hk) IKKE kjør noen påhenger uten rikelig vanntilførsel. Impelleren tåler ikke å gå tørr. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2022 Det du heller burde konsentrere om er at det ikke er vann i girhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.