joskje Startet 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2019 Hei. Jeg er på planleggingstadiet til innkjøp av seilbåt i str. 32-38 fot . Lurte på hvor det er best at bomskjøtet er plassert når man skal seile alene. Bak , i eller foran cockpit ??? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Kommer vel ann på om det er rorkult eller ratt kanskje? Jeg har skjøtet i cockpit, og kan enkelt skjøte og styre med rorkultforlengeren fra cocpitkarm og benk. Hanse 312. Hanse har og selvskjøtende framseil, som er kjekt når du er singlehanded. Tenker at dess lengre bak skjøtet er festet i bommen dess mindre krefter (vektstang prinsippet), så du kan trimme med håndmakt og slipper å vinsje. Men med Autopilot (som du må ha for å seile alene uansett) så spiller det kanskje ikke så stor rolle uansett ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Indy Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Storseilskjøte og løygang for dette er best å ha nær rattet (de fleste båter >32 fot har ratt), dvs. i cockpit. Det fins selvsagt gode grunner for å ha løygang på hyttetak, men for SEILINGEN er det kun ulemper med den løsningen. Dersom plass, komfort og sikkerhet for passasjerer i cockpit teller mer blir valget annerledes. Tyskerskjøte (skjøte på hyttetak ført tilbake til akter) hjelper nok noe, men ikke for å flytte skjøtepunktet. Har selv løygang på taket og kommer IKKE til å ha det på neste båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Jeg trives utmerket med løygangen på hyttetaket og skjøtet trukket tilbake til styreposisjon. Tidligere hadde jeg løygang i cockpit, gikk på tverbenken rett aktenfor utgangen. Skjøtet holdt på å giljotinere en dust som på liv og død måtte stå i nedgangen for å holde varmen. Hodet over kanten og skjøtet kom fykende. Fordeler og ulemper uansett. Var ute og seilte for en ukes tid siden. SMHI meldte 17 m/s i kastene. Har ikke vindmåler. Men i bidevind var det helt udramatisk med løyganen på taket. Skjønner ikke ulempen med det. Bommen må være sterk nok. Fordel med rodkick for å kontrollere hevingen på bommen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Løygang på hyttetaket og tyskerskjøte er flott for oss turseilere :-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 Det avhenger nok mye av både båt og bruk, men jeg vil i hvertfall advare om at et storseilskjøte bør kunne slippes raskt dersom man må dreie båten raskt unna vinden. Hvis ikke vil storseilet kunne holde båten på samme kurs mot din vilje. Dette er gjerne situasjoner hvor roret kan miste grepet, og det er ikke bare å slå på f.eks autopilot for å kunne gå frem for å betjene et skjøte på hyttetaket. For meg er det essensielt at storseilskjøtet kan betjenes fra der jeg styrer båten, og jeg er alltid forberedt på å kunne slippe raskt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 (redigert) Har hatt flere varianter. Liker best å ha skjøte og løygang nær rormann. Men om jeg liker resten av båten er alle varianter akseptable. Noen nyere båter har for mye tau ført til rormannen. Sånn at man ikke får utnyttet mannskapet når man har det. Redigert 10.Mai.2019 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2019 På forrige seilbåten, 31 fot med rorkult, var alt "perfekt". Løygang foran i cockpit, rett foran nedgangen. Som å seile en jolle, rorkult i ene hånda samtidig som en knapt trenger å bevege seg for å rekke/justere fokkeskjøte/storseilskjøte. Ut med rorkultforlengeren og en kunne sitte på ripa. I nåværende båt, 39 fot, er alt "galt" for å seile alene. Står bak ratt/pidestall som jeg må "rundt" for å komme frem til storseilskjøte, som har løygang fremst i cockpit, samt fokkevinsjer foran i cockpit. Legg til babystag som gjør det vanskelig å få fokka/genua over når du slår så... Jeg klarer å seile kryss alene, må sitte foran pidestallen og styre for å ha tilgang på skjøter, krever litt tilvenning akkurat det, og forøvrig er det ett slit ;-) Om jeg skulle ha meg en annen båt vil jeg ha brøkdelsrigg som seiler greit med 100%+ fokke (lett å slå), evt selvslåer, rorkult og en cockpit som er god når en seiler. En må vel egentlig ut og seile den alene for å "kjenne på" om en er komfortabel med løsningene. --- Sånn til vanlig seiling syns jeg ikke det spiller noen stor rolle om skjøtet går i cockpit, når vi er i havn hekter vi bare skjøtet ut på siden og ut av cockpit. Syns det er viktigere at det fungerer godt under seiling enn at det tar plass i cockpit. Men det er vel mest fordi jeg har vent meg til det enn at det er så grådig praktisk ;-) Om jeg kun skulle drive turseiling/cruising ville jeg helt klart hatt skjøtet ut av cockpit sånn at en også kan seile med bimini/cockpittelt oppe. Sitér dette innlegget Link to post
joskje Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 (redigert) Takk for svar ! sikkert et dumt spørsmål men er det mulig med ja takk , begge deler (foran og i , altså flytte det ) ??? Redigert 14.Mai.2019 av joskje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Svaret er vel å ha skjøtet der du sitter når du styrer, og allerhelst er det samme plassen du har tilgang på fokkeskjøtene. Om det betyr foran eller bak i cockpit er ikke så nøye. Men en båt hvor du står bak ratt/pidestall uten å rekke skjøtene er mindre ideelt for aleneseiling. Men det er vel ikke så mange båter som er laget med åpenbart dårlige løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.