Jump to content

Gammel mugg og sopp i treverk i innredningen; hva gjør jeg?

Familiesnekke

Recommended Posts

Hei, jeg holder nå på med å gjøre om på og pusse opp for-/baug kabinen. Etter å ha revet ned en del så dukker det opp en del svarte områder, der det tydelig vis har vært en del fuktighet som har resultert i mugg og sopp. Det ser ikke ut som at det er gjennområttent; treverket kjennes hardt ut.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å rive alt ned, men ble litt usikker på hva jeg nå bør gjøre:

-kan jeg redde treverket, men hvordan?

-hva behandler jeg treverket med for å drepe alle sporer, og ikke gir luftveisplager til familien?

-bør jeg rive og bytte ut alt som har svart sopp og mugg?

Bak puteruggen:

5D757FE5-06C0-4DBF-B0E7-E71C206990DC.jpeg.9795df242b6244ee756f94399c403d90.jpeg

Bak veggteppe:

8D15605A-6F6A-4E29-A429-F64A2E58BFDB.jpeg.d218a7e3caabf8360d7f1cac7dd2ff1a.jpeg

Takk for tipset @Vindøyet!

Det er ikke noe av treverket som er så råttent at de er løse. Platene er fremdeles harde og har ikke delaminert.

Har lest litt om Boracol, og ser mye skryt av produktet. Men 300kr/liter er jammen drøyt!

Er det noen som vet om Boracol avgir giftige gasser? Familien skal jo sove der...

Så lenge det er tørt og ikke skadet forøvrig, -puss ned med pussemaskin (husk maske), gi det litt owatrol eller tilsvarende og evt lakk etter preferanser. Evt mal med oljemaling. Pent og billig, og det varer sikkert lengre enn du ønsker å beholde båten. Trenger ikke ha på «tryllium» til polpriser. Men vær sikker på at det ikke er fukt i treverket, det er jo det mugg/sopp livnærer seg ved hjelp av. Lykke til

Du trenger ikke la dette ta helt av. Treverk er treverk, uansett om det er i båt eller andre steder. Bruk vanlig soppdreper som brukes på hus før maling. Maling og lakk er ikke farligere i båten enn på soverommet hjemme. Det er selvfølgelig malinger som er bedre for helsa enn andre. Spør fargehandleren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...