Jump to content

Heve akterspeil GH 11 LS

Andreb91

Recommended Posts

Hei. Jeg har hevet akterspeilet på min GH 11 LS. Jeg har hevet den 5’’, å satt på en lag stammet 30hk.  Har brukt imp planke, alu beslag og 5mm syrefast vinkeljern. Tror dere dette holder, eller bør det utbedres? Den er boltet med 10 stk 12mm bolter. Vurderer og prøve den i morgen. Takk for tilbakemeldinger. Legger ved bilder. 

F60E03E7-DBB0-4BC5-9B85-3354D5F3E428.jpeg

CF6F3680-0275-4B7E-92D2-120B326E80AE.jpeg

28208DC7-D40F-4E7A-89E1-C5CA4F1515AC.jpeg

6A08285D-8D3D-461F-99C1-CDEE52699E16.jpeg

C9A75239-70B8-48C0-BBE7-27D90074F327.jpeg

Hadde det vært en 10-15hk motor hadde jeg ikke vært veldig bekymret, men med 30hk blir kreftene og belastningen en del større.

Når du gir gass vil toppen av motoren trekkes bakover siden propellen skyver framover. Hadde det nye festet hatt forbindelse også med sidene av akterspeilet i samme høyde som festet (markert med svart, tok meg friheten å bruke bildet ditt for å illustrere) ville kreftene ha blitt fordelt bedre. Utfordringen nå er at kreftene konsentreres om et såpass lite område.

Mulig det er sterkt nok, kjenner ikke til styrken på akterspeilet til GH11LS. Størst belastning er typisk når du gir på for å komme opp i plan og ved hopping i bølger. Når du først ligger i plan blir båten mer lettdrevet og belastningen på motorfestet avtar noe. 

For å sjekke om det blir bevegelse av betydning kan du feste en vinkel (f.eks. med dobbeltsidig teip) i bunnen av motorbrønnen slik at den også ligger inntil det nye motorfestet (markert med rødt). Har du da noen med deg på prøveturen kan du gi gradvis mer og mer gass mens kameraten måler om det blir større avstand fra toppen av vinkelen og motorfestet når du gir på. Er det svikt vil nok også bunnen av motorbrønnen bli påvirket, men testen kan likevel gi en indikasjon på om ting skjer. Blir det større avstand av betydning mellom toppen av vinkelen og motorfestet hadde i alle fall ikke jeg turt være for brå med gassen, og jeg hadde fulgt nøye med på om det blir sprekkdannelser underveis.

AD1359F2-A2AB-4543-A643-A2F4F276BD16.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Det holder, i hvert fall en stund.

Prøv å beveg motoren og se etter flex i transom. Litt bevegelse går bra.

Svakheter vil etter en tid vise seg som loddrette sprekker i glassfiber på hver side av motoren.

En bedre løsning hadde vært å fordele det ekstra momentet over et større område, til sidene eller forover, og helst med avtrapping.

Redigert av dieselfaen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...