Andreb91 Startet 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2019 Hei. Jeg har hevet akterspeilet på min GH 11 LS. Jeg har hevet den 5’’, å satt på en lag stammet 30hk. Har brukt imp planke, alu beslag og 5mm syrefast vinkeljern. Tror dere dette holder, eller bør det utbedres? Den er boltet med 10 stk 12mm bolter. Vurderer og prøve den i morgen. Takk for tilbakemeldinger. Legger ved bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 (redigert) Hadde det vært en 10-15hk motor hadde jeg ikke vært veldig bekymret, men med 30hk blir kreftene og belastningen en del større. Når du gir gass vil toppen av motoren trekkes bakover siden propellen skyver framover. Hadde det nye festet hatt forbindelse også med sidene av akterspeilet i samme høyde som festet (markert med svart, tok meg friheten å bruke bildet ditt for å illustrere) ville kreftene ha blitt fordelt bedre. Utfordringen nå er at kreftene konsentreres om et såpass lite område. Mulig det er sterkt nok, kjenner ikke til styrken på akterspeilet til GH11LS. Størst belastning er typisk når du gir på for å komme opp i plan og ved hopping i bølger. Når du først ligger i plan blir båten mer lettdrevet og belastningen på motorfestet avtar noe. For å sjekke om det blir bevegelse av betydning kan du feste en vinkel (f.eks. med dobbeltsidig teip) i bunnen av motorbrønnen slik at den også ligger inntil det nye motorfestet (markert med rødt). Har du da noen med deg på prøveturen kan du gi gradvis mer og mer gass mens kameraten måler om det blir større avstand fra toppen av vinkelen og motorfestet når du gir på. Er det svikt vil nok også bunnen av motorbrønnen bli påvirket, men testen kan likevel gi en indikasjon på om ting skjer. Blir det større avstand av betydning mellom toppen av vinkelen og motorfestet hadde i alle fall ikke jeg turt være for brå med gassen, og jeg hadde fulgt nøye med på om det blir sprekkdannelser underveis. Redigert 11.Mai.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andreb91 Svart 11.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2019 Takk for svar? det har jeg ikke tenkt på Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 (redigert) Det holder, i hvert fall en stund. Prøv å beveg motoren og se etter flex i transom. Litt bevegelse går bra. Svakheter vil etter en tid vise seg som loddrette sprekker i glassfiber på hver side av motoren. En bedre løsning hadde vært å fordele det ekstra momentet over et større område, til sidene eller forover, og helst med avtrapping. Redigert 12.Mai.2019 av dieselfaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Det vises ikke på bildet, men litt lengere fremme er det vel en"bakvegg" som skiller motorbrønnen fra resten av båten? Du kan med fordel flytte en del av kreftene frem dit, ved f.eks. noen kraftige strekkfisker. Søk opp Wesling med stor motor, så ser du hva jeg mener. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.