Jump to content

Ladetemperatur


hasse

Recommended Posts

Hei

Nå har jeg letet rundt i hele BP angående ladetempratur.

Har montert Y-A12 regulartor til min 80 amp hitachi generator. Den skal lade med 14,4 volt ved 20 grader C.

Før jeg startet motoren målte jeg startbatteri til 12,7 v :smiley: og forbruk til 12,4 V :sad:. Etter varmkjørning øke turtal til 2000 rpm, da målte jeg start batteri til 14.2 V og forbruk til 13.7 V etter ca 1 time målte jeg 13.7 V på startbatteri og 14,2 V på fobruk. (16 c ved batterierne) Jeg bruker skillerelé.

Så som jeg har forstått så skal Y-A12 levere 14.4 V ved 20 grader C, ved lavere tempratur skal ladestrøm stige. (Har ikke gjort noen justeringer pga. at jeg må ha et mer nøyaktig måleinstrument.)

Jeg mener at jeg har sett en tabel her på båtplassen for hvor mye ladestrømmen skal være ved ulike temperaturer, kan ikke finne den igjen, er det noen som husker den???

hilsen Hasse! :wink:

NB 820

Link to post
Share on other sites

Tabellen du etterlyser forklarer ikke ditt problem. Det store spørsmålet først og fremst er hva måler du mellom pluss uttak på dynamo og på jord på dynamo. Har du 14.4 volt her , leverer dynamo den spenning som den skal.

Mitt poeng er at det sannsynnligvis er spenningsfall på kabler mellom dynamo og batteri.

Dårlig kontakt eller for lite kvadrat på kabler.

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Tabellen du etterlyser forklarer ikke ditt problem.  Det store spørsmålet først og fremst er hva måler du mellom pluss uttak på dynamo og på jord på dynamo. Har du 14.4 volt her , leverer dynamo den spenning som den skal.

Mitt poeng er at det sannsynnligvis er  spenningsfall på kabler mellom dynamo og batteri.

Dårlig kontakt eller for lite kvadrat på kabler.

 

Smaapala

<{POST_SNAPBACK}>

Hei smaapla

Jeg har målt over dynamo 15.25 V? men jeg må ordne med mer nøyaktigt måleinstrument.(Biltema)

Har gjort alt etter instrukser har økt kablage til 10 KV mm til relè.

Måleinstrumentet jeg bruker nå er et enkelt som jeg ikke stoler på. Jeg får ulike verdier fra gang til gang.

Ja regulator har temp føler.

Hasse

Redigert av hasse (see edit history)

NB 820

Link to post
Share on other sites

Kan tyde på dårlig batteri i måleinstrumentet. De blir gjerne litt ustabile da...

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jeg kotrolert biltema instrumentet og det viser 0,08V lavere en fluke instrumentet.

Måler 14.43V over batteri polerne på startbatteriet :smiley:(16 grader c i motorrom) Men vid ulike anledninger har jeg målt over forbruksbatteriet og der får jeg 14.23V :sad: for det meste? ibland 14.41V :confused:.

Forbuksiden forandrer seg vid olike anledninger skjønner ikke hvorfor.

Jeg bruker skille relè i mellom start og forbruksiden.

Redigert av hasse (see edit history)

NB 820

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ut fra målingene dine bør du si deg svært godt fornøyd og ta livet med ro. Forskellen i målingene dine ligger helt innen det normale. At du måler litt forskjellig ved enkelte anledninger er helt OK. Forholdene ved målingene dine er jo ikke helt like. Regner med at start og forbruksbatteriene ikke er identisk like, heller ikke kabellengder mellom dem. Ladetilstanden vil heller aldri være helt lik fra måling til måling.

 

For å være helt teoretisk, dersom batteriene var identisk like, kabler eksakt like lange og svært tykke, batteriene hadde vært tappet ned/ladet opp helt likt alltid og du hadde ladet over lengre tid til batteriene var helt fulladet og omtrent ikke tok imot mer strøm, ville spenningen være 14,4volt ved 25gr. over alt med en generator med perfekt regulator. Dette dersom du hadde et fullkomment voltmeter som viste 0% feil.

 

At voltmeteret ditt viser 0,08volt forskjellig fra Fluke instrumenter er jo kun 0,5% feil ved 14,4volt, og det er meget bra for et billig instrument (dersom Fluke instumentet viser riktig, hva det heller ikke gjør).

 

Så len deg tilbake og vær fornøyd!

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

 

At voltmeteret ditt viser 0,08volt forskjellig fra Fluke instrumenter er jo kun 0,5% feil ved 14,4volt, og det er meget bra for et billig instrument (dersom Fluke instumentet viser riktig, hva det heller ikke gjør).

 

Så len deg tilbake og vær fornøyd!

Lars H. :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Okey da lener jeg meg tilbake og tar en :drink: og ser lykligt på livet fram over :smiley:

 

Hasse :cheers:

Redigert av hasse (see edit history)

NB 820

Link to post
Share on other sites

Det er klart at Fluke multimetre er bedre enn mulitmetre fra for eksempel Biltema, men skal man bare måle spenningen fra ladingen er det mer enn godt nok.. Jeg har ikke Fluke selv men hadde det på den forrige jobben min men da slapp jeg jo å kjøpe det selv.. Selv har jeg ett jeg betalte 650kr for(husker ikke hva det het akkurat nå) og det er faktisk akkurat det samme vi bruker på Høgskolen i Bergen - Elektronikklinja. Ellers har jeg to biltema apparat jeg bruker når jeg jobber på bilen.

 

14.4V er bra ladespenning og 14.32 er ikke noe værre.... Hvis du da har 0.08V mindre enn hva du måler med Fluke

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...