hasse Startet 28.August.2005 Del på Facebook Startet 28.August.2005 Hei Nå har jeg letet rundt i hele BP angående ladetempratur. Har montert Y-A12 regulartor til min 80 amp hitachi generator. Den skal lade med 14,4 volt ved 20 grader C. Før jeg startet motoren målte jeg startbatteri til 12,7 v og forbruk til 12,4 V . Etter varmkjørning øke turtal til 2000 rpm, da målte jeg start batteri til 14.2 V og forbruk til 13.7 V etter ca 1 time målte jeg 13.7 V på startbatteri og 14,2 V på fobruk. (16 c ved batterierne) Jeg bruker skillerelé. Så som jeg har forstått så skal Y-A12 levere 14.4 V ved 20 grader C, ved lavere tempratur skal ladestrøm stige. (Har ikke gjort noen justeringer pga. at jeg må ha et mer nøyaktig måleinstrument.) Jeg mener at jeg har sett en tabel her på båtplassen for hvor mye ladestrømmen skal være ved ulike temperaturer, kan ikke finne den igjen, er det noen som husker den??? hilsen Hasse! Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
olpi Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 (redigert) Du finner den på LADAC sine sider. Se her: Link Redigert 28.August.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Tabellen du etterlyser forklarer ikke ditt problem. Det store spørsmålet først og fremst er hva måler du mellom pluss uttak på dynamo og på jord på dynamo. Har du 14.4 volt her , leverer dynamo den spenning som den skal. Mitt poeng er at det sannsynnligvis er spenningsfall på kabler mellom dynamo og batteri. Dårlig kontakt eller for lite kvadrat på kabler. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Har regulatoren temp. føling ved batteriene Har den ikke det føler den tempen ved dynamo og da blir det feil ladespenning på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
hasse Svart 28.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2005 (redigert) Tabellen du etterlyser forklarer ikke ditt problem. Det store spørsmålet først og fremst er hva måler du mellom pluss uttak på dynamo og på jord på dynamo. Har du 14.4 volt her , leverer dynamo den spenning som den skal. Mitt poeng er at det sannsynnligvis er spenningsfall på kabler mellom dynamo og batteri. Dårlig kontakt eller for lite kvadrat på kabler. Smaapala <{POST_SNAPBACK}> Hei smaapla Jeg har målt over dynamo 15.25 V? men jeg må ordne med mer nøyaktigt måleinstrument.(Biltema) Har gjort alt etter instrukser har økt kablage til 10 KV mm til relè. Måleinstrumentet jeg bruker nå er et enkelt som jeg ikke stoler på. Jeg får ulike verdier fra gang til gang. Ja regulator har temp føler. Hasse Redigert 28.August.2005 av hasse (see edit history) Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
Lotus Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 10 kvadrat ladeledning fra 80A dynamo til batterier er vel litt i minste laget? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
hasse Svart 28.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2005 (redigert) 10 kvadrat ladeledning fra 80A dynamo til batterier er vel litt i minste laget? Lotus <{POST_SNAPBACK}> Jeg har gjort etter instruskjonene som følger med installasjonsveiledning til YA-12 regulator?Hasse Redigert 29.August.2005 av hasse (see edit history) Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
index Svart 29.August.2005 Del på Facebook Svart 29.August.2005 Måleinstrumentet jeg bruker nå er et enkelt som jeg ikke stoler på. Jeg får ulike verdier fra gang til gang. <{POST_SNAPBACK}> Kan tyde på dårlig batteri i måleinstrumentet. De blir gjerne litt ustabile da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
saga Svart 29.August.2005 Del på Facebook Svart 29.August.2005 Kan tyde på dårlig batteri i måleinstrumentet. De blir gjerne litt ustabile da... <{POST_SNAPBACK}> Det kan jeg også bekrefte. Rett før jeg tok ut dynamoen for sjekk da jeg målte 18 volt lading i bilen. Etter skifte av batterier i voltmeteret målte det 14,4. Sitér dette innlegget Link to post
hasse Svart 30.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2005 (redigert) Kan tyde på dårlig batteri i måleinstrumentet. De blir gjerne litt ustabile da... <{POST_SNAPBACK}> Nu har jeg kotrolert biltema instrumentet og det viser 0,08V lavere en fluke instrumentet. Måler 14.43V over batteri polerne på startbatteriet (16 grader c i motorrom) Men vid ulike anledninger har jeg målt over forbruksbatteriet og der får jeg 14.23V for det meste? ibland 14.41V . Forbuksiden forandrer seg vid olike anledninger skjønner ikke hvorfor. Jeg bruker skille relè i mellom start og forbruksiden. Redigert 30.August.2005 av hasse (see edit history) Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
Lars H. Svart 30.August.2005 Del på Facebook Svart 30.August.2005 Hei. Ut fra målingene dine bør du si deg svært godt fornøyd og ta livet med ro. Forskellen i målingene dine ligger helt innen det normale. At du måler litt forskjellig ved enkelte anledninger er helt OK. Forholdene ved målingene dine er jo ikke helt like. Regner med at start og forbruksbatteriene ikke er identisk like, heller ikke kabellengder mellom dem. Ladetilstanden vil heller aldri være helt lik fra måling til måling. For å være helt teoretisk, dersom batteriene var identisk like, kabler eksakt like lange og svært tykke, batteriene hadde vært tappet ned/ladet opp helt likt alltid og du hadde ladet over lengre tid til batteriene var helt fulladet og omtrent ikke tok imot mer strøm, ville spenningen være 14,4volt ved 25gr. over alt med en generator med perfekt regulator. Dette dersom du hadde et fullkomment voltmeter som viste 0% feil. At voltmeteret ditt viser 0,08volt forskjellig fra Fluke instrumenter er jo kun 0,5% feil ved 14,4volt, og det er meget bra for et billig instrument (dersom Fluke instumentet viser riktig, hva det heller ikke gjør). Så len deg tilbake og vær fornøyd! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hasse Svart 30.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2005 (redigert) Hei. At voltmeteret ditt viser 0,08volt forskjellig fra Fluke instrumenter er jo kun 0,5% feil ved 14,4volt, og det er meget bra for et billig instrument (dersom Fluke instumentet viser riktig, hva det heller ikke gjør). Så len deg tilbake og vær fornøyd! Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Okey da lener jeg meg tilbake og tar en og ser lykligt på livet fram over Hasse Redigert 30.August.2005 av hasse (see edit history) Sitér dette innlegget NB 820 Link to post
John-Ove Svart 1.September.2005 Del på Facebook Svart 1.September.2005 Det er klart at Fluke multimetre er bedre enn mulitmetre fra for eksempel Biltema, men skal man bare måle spenningen fra ladingen er det mer enn godt nok.. Jeg har ikke Fluke selv men hadde det på den forrige jobben min men da slapp jeg jo å kjøpe det selv.. Selv har jeg ett jeg betalte 650kr for(husker ikke hva det het akkurat nå) og det er faktisk akkurat det samme vi bruker på Høgskolen i Bergen - Elektronikklinja. Ellers har jeg to biltema apparat jeg bruker når jeg jobber på bilen. 14.4V er bra ladespenning og 14.32 er ikke noe værre.... Hvis du da har 0.08V mindre enn hva du måler med Fluke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.