Tjond Startet 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2019 Hei Lenge siden sist. Solgte Huwa'n i 2015 og mente at båt, det var et glemt kapittel...… Men ting har endret seg og både savnet etter å ha et sted å trekke seg tilbake samt livssituasjonen generelt gjorde at jeg i et svakt øyeblikk kjøpte en båt som har vært nedenom en kort tur (lekk i belg på drev) på nettauksjon. Iom jeg ikke ga mer en symbolsk sum, gjør at jeg går i gang med å renovere den. Må vel gå over alt av utstyr/sjekke/renovere samt snekre opp igjen ting og tang. Det blir jo koselig håper jeg..... Vel, mitt spørsmål til dere lærde og kyndige der ute med god erfaring på motor med drev er enkelt og greit: Bør jeg går for en lik installasjon som var i den da den ble våt? Det satt en Volvo Penta AD31P-A motor i den og et VP 290-drev. Båten gjorde ca 21 knop på topp men marsjert visstnok elegant på 15-16 knop. Hadde jo aksel med stor propell i den forrige Huwa'n med en tung og steinsolid Ford 2015 E så har null peiling på drevdrift. Ser det er forskjellige utvekslinger en snakker om. Hvilke utveksling en skal ha på et 290 drev med AD31A-P motor anbefales det? Eller kan jeg også se etter et 280-drev? Legger ved bilder av båten. Kanskje noen som kjenner den igjen/har hatt den som kan dele med seg litt kunnskap her? Eller er det noen som har tips om annen type/merke med tilsvarende prestanda? Håper på mange velfunderte svar og tips :-) Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
pipe Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Syntes båten ser lurvete ut rundt hullet til drev. Er det råte her så har du svaret på hvorfor herligheten sank. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 12.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Hei pipe. Jo da, dette er selvfølgelig også en oppgave å ta tak i og det er jeg ikke så engstelig for...… Leste du gjennom innlegget, så står det hva årsaken var: Belgbrudd Men var ikke dette jeg spurte om nå! Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
bellen Svart 12.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2019 Jeg ville heller satt inn ett 290DP enn et 280 drev. Da har du trimmingsmuligheter som du som regel ikke får på et 280 drev. Men jeg ville absolutt ha satt inn en større motor slik at du kommer deg skikkelig opp i plan. 16-17 knop så tror jeg du ploger sjøen ganske så mye. Til sammenligning så har jeg også en AD31P-A med 290SP i min Barracuda 23 og marsjer på rundt 21 knop og maks på rundt 26 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Tjond Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Hei Bellen Takk for innlegg. Da har jeg lært noe nytt vedr drev Og som du sier, "more better than less". Sitér dette innlegget Trond Haug Link to post
bellen Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Hadde du fått tak i en D3 190 med tilhørende drev, så tror jeg det hadde vært midt i blinken for denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Tjond skrev for 23 timer siden: Jo da, dette er selvfølgelig også en oppgave å ta tak i og det er jeg ikke så engstelig for...… Leste du gjennom innlegget, så står det hva årsaken var: Belgbrudd Joda, jeg leste det men siden båten ikke går ned av ett belgbrudd så tenkte jeg årsaken var en annen når jeg så bildet av transom Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.