knudar Startet 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2019 Hei. Jeg skulle hatt noen tips/erfaringer rundt utstyr for å få endret planingsterskel. Har en Pioner 15(2013) med en Tohatsu 30HK. Båten planer greit om det er med en person i båten, men når jeg er alene blir den fryktelig baktung. Det skal sies at sommerkroppen 2019 ikke er en realitet, så jeg er ingen liten kar. Og siden da all vekta er i bakkant, så blir det litt vanskelig å få den opp i plan. Har sett på flere opsjoner. Den ene er å finne en forlenger for bensinslangen slik at jeg flytter tanken til midtkonsoll. Men. Finnes det lange bensinslanger, og er det å anbefale? Det andre er Smart-tabs. Ser bra ut, men nå er konstruksjonen på Pioner kanskje ikke det som er best med tanke på og skal feste slikt i? Snakket med ett utstyrsfirma. De kom med en tredje variant. Stingray Hydrofoil. Noen som har erfaring med dette? Synes det høres litt bob-bob ut å begynne med borrmaskina på motoren og. Tips mottas med takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 ville først prøvd å fått tanken flyttet fram. Sjekk med forhandler ang bensinslange. (slikt kjøper jeg helst orginalt , biltema feks har jeg ikke gode erfaringer med). Er det elstart? Kanskje batteriet også kan flyttes? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) Slik hydrofoil du nevner må du prøve deg fram med. Noen er veldig fornøyd, andre fjerner den med en gang. Det som ofte skjer er at båten planer lettere, og lettere å få i plan med flere ombord, men mister litt fart på topp. Det kan også bli litt sprut rundt motor, avhengig av hvor høyt den sitter på akterspeilet. Jeg tenker at slike foiler er bra når båten i utgangspunktet har for liten motor, ikke går skikkelig i plan. Som du er inne på, vekt fram, du planer lettere hvis du selv klarer å gå et skritt eller to fram når du skal i plan. Har du justert tiltpinnen optimalt til ditt bruk? Redigert 13.Mai.2019 av Mort1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 ivar skrev 1 time siden: ville først prøvd å fått tanken flyttet fram. Sjekk med forhandler ang bensinslange. (slikt kjøper jeg helst orginalt , biltema feks har jeg ikke gode erfaringer med). Er det elstart? Kanskje batteriet også kan flyttes? Hei Ivar. Jeg skal høre med forhandler, om det finnes noe lengre slange. Det er batteri på båten ja. Men, det står inne i konsollen. Mort1 skrev 1 time siden: Slik hydrofoil du nevner må du prøve deg fram med. Noen er veldig fornøyd, andre fjerner den med en gang. Det som ofte skjer er at båten planer lettere, og lettere å få i plan med flere ombord, men mister litt fart på topp. Det kan også bli litt sprut rundt motor, avhengig av hvor høyt den sitter på akterspeilet. Jeg tenker at slike foiler er bra når båten i utgangspunktet har for liten motor, ikke går skikkelig i plan. Som du er inne på, vekt fram, du planer lettere hvis du selv klarer å gå et skritt eller to fram når du skal i plan. Har du justert tiltpinnen optimalt til ditt bruk? Hei Mort1. Motoren på båten min er vel egentlig 5hk for stor, så kraften er vel makset ut. Så da spørs det om det hjelper. Hvis jeg reiser meg og går frem så kommer den ja. Samme om jeg kjører med baugen i været, for å så slakke av og vente på hekksjøen. Det pleier å hjelpe. Men det er veldig avhengig av bensinnivå tror jeg. Har motorisert tilt på denne, og den stopperpinnen er på innerste hullet mot hekken. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 slett ikke ukjent problem på slike båter at planingsterskelen blir bratt, med all vekta bakerst i båten. Smart tabs ville nok funket utmerket, om man hadde hatt en bra måte å festet de til skroget på (burde vel gå an å få sveist på klosser i PE plast bakpå hekken, og så montert flapsen på disse...?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 ivar skrev for 3 timer siden: ville først prøvd å fått tanken flyttet fram. Tanken fram synes jeg er en kvasiløsning. Da blir vekta avhengig av om det er fulleller tom tank. Litt foran midtskips ville jeg heller foretrukket. ivar skrev for 3 timer siden: Sjekk med forhandler ang bensinslange. (slikt kjøper jeg helst orginalt , biltema feks har jeg ikke gode erfaringer Nå har de fått inn en bra type bensinslange i gummi, sertifisert kvalitet, på tema. Nøyaktig samme type som jeg har brukt i Dracoen. Jeg handlet slange på Industrihydraulikk i Fredrikstad, de kan det der. Hvis du blar litt tilbake i Dracotråden før sjøsetting ser du bilde av den slangen. Ulempen med å kjøpe den på tema er at de ikke har på rull, kun ferdig lengde. Ellers har jeg også helt elendige erfaringer med slanger og gummiprodukter fra BT. ivar skrev for 1 time siden: Smart tabs ville nok funket utmerket, om man hadde hatt en bra måte å festet de til skroget på (burde vel gå an å få sveist på klosser i PE plast bakpå hekken, og så montert flapsen på disse...?) Smart forslag å sveise på PE klosser ? Men de nye Pioner båtene har også noen rustfrie muttere innstøpt i speilet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HPF Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 1 hour ago, ivar said: slett ikke ukjent problem på slike båter at planingsterskelen blir bratt, med all vekta bakerst i båten. ....og til tross for det er det nesten bare Pioner båtene som har midttofter som det går an å plassere tanken i. Skulle helst hatt plass til batteriet også der samt en kanal som man kunne legge kabel og slange i, da hadde man fått flyttet 25-50 kg fra akter til litt fremfor midten av båten. Hadde produsentene kommet med en slik landstedsbåt som også hadde svingbar styrekonsol (en litt mer raffinert utgave en denne) og god V-bunn à la Musling så hadde jeg bestilt den sporenstreks. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Komodo skrev 8 minutter siden: Tanken fram synes jeg er en kvasiløsning. Da blir vekta avhengig av om det er fulleller tom tank. Litt foran midtskips ville jeg heller foretrukket. var det jeg også egentlig mente , burde vel skrevet framover istedet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Som "Ivar" sier....Smart Tab !!! Har montert dette på flere båter, bla 2st 19fot/115hk båter, planer 7knop tidligere å masjfarten i plan senkes omtrent tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 (redigert) Smart tab har jeg gode erfaringer med. Har satt på en sånn vinge på undervannshuset på lille riben min. enkelt og bra watski har mange størrelser https://www.watski.no/search/?q=hydrofoil kan jo vær verdt å teste det. Et annet alternativ er å gå ned en str på propellen. Redigert 14.Mai.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 ekstra ballast i en planende båt bør alltid unngås om man kan. Da ville jeg heller gått for smart tabs eller slik hydrofoil vinge Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bruflaat Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Hadde noe lignende problem med en seiljolle som jeg bygde om for mange år siden, støpte rett og slett inn flaps som fungerte utmerket. Kan være noe verre løsning på ei plastjolle riktignok. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 En propell med mindre stigning kan vel være en løsning? Sterkere i bytte mot lavere toppfart. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 (redigert) Kanskje disse vinkelfestene fra Bob`s Machine kunne hjulpet litt slik at du får trimmet lenger inn? https://www.ravnsgarage.no/transom-wedge-reversable-5-grader Redigert 14.Mai.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Har båten styrekonsoll eller bruker du rorkulten på motoren? Så fall kan en rorkultforlenger være en løsning. Bruker en slik selv når jeg har 5-hesteren på jolla, da kan jeg sitte lengre framme i båten. Med 15-hesteren har det ikke vært nødvendig, men 5-hesteren blir for svak til å få båten opp i plan med for mye vekt plassert bak. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 Er det en 2 sylindret 2 takter 30 HK du har?, De har jo ikke så stort volum så blir jo ikke råsterk, men går jo godt på en relativt lett båt. Hvis det er en 4 takter kunne du jo vurdert en 4 blads propell, Honda har jo blant annet en del varianter i ulik stigning til småmotorer. Da vil du jo i teorien kunne få bedre løft i hekken samt mere skyv under planingsterskel og marsjfart Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 6 hours ago, ballistic said: Er det en 2 sylindret 2 takter 30 HK du har?, De har jo ikke så stort volum så blir jo ikke råsterk, 2-taktere har mindre sylindervolum men til gjengjeld så arbeider sylinderstemplene dobbelt så hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Eldre 2takt vs 4takt hk for hk er ujevne lag :)) den gamle 2takten i god stand parkerer den nye 4takten, tidligere var fokuset på å få maks utnyttelse av hver hk mens dagens miljøkrav har gjort motorene "tammere", slik er det ganske enkelt bare. Alle som har hatt feks en gammel Johnson 115hk 2takt i god stand vet hva gammeldags utnyttelse av effekt vil si. Merkelig hvor mye rart folk foreslår på ett enkelt problem som denne tråden handler om, kjøp ett sett Smart Tab å løs problemet ilpt av de 30min det tar å montere settet. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Det beste forslaget her er rorkultforlenger. Enkel, billig og fleksibel løsning. Forslag om smart tab kommer fra folk som ikke har peiling på båt. Du finner ikke en enste båt som er originalutrustet med smart tab, eller har det som tilvalg. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 (redigert) dieselfaen skrev for 4 timer siden: Forslag om smart tab kommer fra folk som ikke har peiling på båt. Du finner ikke en enste båt som er originalutrustet med smart tab, eller har det som tilvalg. Tror du skal leite lenge etter båter som kommer originalt med rorkultforlenger og slanketips så du er vel ikke så mye peiling på båt du heller i følge deg selv. Redigert 16.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 xxxxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxx xxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxxx xxx xxxxxxx xxx xxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xx xxxxx xxxxxxxx xx xxxx xxx xxx xxxxxxx xx xxx xx xxxxxx Kommentar fra moderator: Flere upassende innlegg fra denne brukeren er slettet fra tråden Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 21.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 Bitteliten skrev On 14.5.2019 at 6.50: Smart tab har jeg gode erfaringer med. Har satt på en sånn vinge på undervannshuset på lille riben min. enkelt og bra watski har mange størrelser https://www.watski.no/search/?q=hydrofoil kan jo vær verdt å teste det. Et annet alternativ er å gå ned en str på propellen. Hei, og takk for mange svar. Har flytta bensintanken til fremre kasse nå, så får jeg se om det utgjør noe. Du snakket om å gå ned en str på propell Bitteliten. Jeg har idag 9.9 x 11. Det er vel såvidt jeg forstår 9.9" dia og 11 i stigning. Det skal også nevnes at det er en 4takters motor. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 21.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 Kjører du rett fram når du skal opp i plan? Ofte hjelper det å svinge litt, men selvfølgelig er det best når båten klarer det uten å måtte svinge litt. Sitér dette innlegget Link to post
knudar Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 Angående smart tabs. Jeg sliter litt med at hekken tar nedi når jeg setter ut båten. Har måtte kjøpt og installert en hurtigløsebrakett til ekkoloddet, da dette tok nedi. Hvordan vil dette bli med tabs'ene? Kan disse vippes opp? Og er det noen som kan fortelle meg hvor mye fartsreduksjon overgang fra 11 til 10 i stigning vil utgjøre på motoren? Skjønner at dette er vanskelig matematikk, da skrogform, drag osv spiller inn. Men om noen har ett sånn forsiktig estimat? Ser de selger propeller forholdsvis rimelig, så det er verdt forsøket isåfall. Det ble nevnt å gå ned en størrelse på propellen. Såvidt jeg ser så kan vel ikke det være diameter da? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2019 (redigert) Smart tabs er i utgangspunktet fjæret nedover - men man kan feste et tau i de slik at de kan holdes oppe tommelfinger regel på propell er 1-2 knop tapt toppfart på 1 tomme mindre propell Før jeg hadde gjort noe annet hadde jeg satt på en sånn finne på motoren som jeg linket til over. Jeg har satt på smart tabs på en liten RIB for noen år siden - og i fjor satt jeg en sånn finne på den RIBen vi har nå. Samme effekt - bare mye enklere og billigere og sette på den finna på motoren enn smart tabs Redigert 24.Mai.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.