Jump to content

Søker råd om demontering og rense av turbo.


PiperBill

Recommended Posts

Vetus DT67, gått 1300 timer og har fått en eksoslekkasje rundt pakningen mellom  manifold og turbo. Jeg har ikke fått sett veldig nærme på det men det en god del sot på isolasjonsmatte som denne siden av turboen er dekke av.

Tenkte jeg kunne demontere turboen helgen etter 17 mai.  Jeg har alt jeg trenger av nye pakninger og jobben ser ganske «straight forward» ut. Løsner 4 skruer (kan sitte dønn fast) et par slangeklemmer og litt div så er turboen av.

Men hva bør jeg ser etter når jeg skal  inspisere turboen og hvordan best renser den?

dt67turbo.png

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Noe Av det du kan sjekke e jo-

Sjekk aksel i turbo, skal bevege seg svært lite sideveis, litt "inn og ut" er normalt,( sjekk gjerne samtidig for tæring i eksos bend.) Turbo "vinger " på axel skal være hele og ikke vekk slipte i kanter. Bruker bare litt vanlig såpe og en tannbørste på min turbo, men du får sikkert flere forslag..

Og så skal jo turbo spinne ganske så lett irundt med bruk av finger tupper

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Ja… det er vist ikke pakningen mellom manifold og turbo som lekker. Det er en liten lekkasje ved en av boltene (26) som kobler turboen til eksosbendet så da antar jeg at denne pakningen (25) er gåen.  Akkurat den ene pakningen har jeg ikke. Jeg ser også at det blir vanskelig å løsne de fire boltene mellom turbo og eksosbendet. De er nokså bortgjemte og jeg får heller ikke på noe pipenøkkel eller ring-nøkkel . Da tar jeg og renser alt veldig nøy og plugger lekkasjen med tetningspasta. Til høsten skal jeg demonterer hele sulamitten…… eksosmanifold, turbo og eksosbend og tar det med meg hjem til hobbyverkstedet mitt.

 

 

t1.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Jeg brukte pakning som jeg skjærte til selv på min turbo (VP TMD 40A). Den pakningen har fordelen av at den klemmes mer enn disse stålpakningene som ellers brukes (i alle fall på min), og dermed også tetter ennå bedre hvis det er antydning til ujevnhet på flensene.

Var ca 3 mm tykk og i et grått materiale jeg kunne lage merker i med neglen. Brukes visstnok mye på bilmotorer, til manifolder etc. De tåler varmen og trykket i turboen. Jeg kjøpte den i løsvekt på Karl S Hanssen (lokal alt mulig verktøy butikk her), og kan sikkert fåes kjøpt i tilsvarende butikk på din del av landet. Tror jeg betalte 140 kr for 15 x 15 cm. 

Skjærte til med skarp stanleykniv eller liten tapetlim. Brukte gammel pakning som mal. La et tynt lag med høytemperatur silikon på den ene siden. 

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men kanskje...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 2 uker senere...

 

Liten oppdatering og videosnitt. Jeg tror det er litt slitasje på aksiallagrene men jeg er litt usikker om det er innafor. Turboen har 1300 timer på seg. Det skal ikke være helt stamm etter det jeg forstår og litt bevegelse er ok.  Det er litt pipe/plystrelyd fra turboen når jeg drar på men ellers virker alt bra. Jeg har i alle fall bestilt «rebuild kit» fra USA og skrivet opp denne jobben på høstens «to do» liste.

 

 

 

 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...