PiperBill Startet 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2019 Vetus DT67, gått 1300 timer og har fått en eksoslekkasje rundt pakningen mellom manifold og turbo. Jeg har ikke fått sett veldig nærme på det men det en god del sot på isolasjonsmatte som denne siden av turboen er dekke av. Tenkte jeg kunne demontere turboen helgen etter 17 mai. Jeg har alt jeg trenger av nye pakninger og jobben ser ganske «straight forward» ut. Løsner 4 skruer (kan sitte dønn fast) et par slangeklemmer og litt div så er turboen av. Men hva bør jeg ser etter når jeg skal inspisere turboen og hvordan best renser den? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Furu Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 (redigert) Noe Av det du kan sjekke e jo- Sjekk aksel i turbo, skal bevege seg svært lite sideveis, litt "inn og ut" er normalt,( sjekk gjerne samtidig for tæring i eksos bend.) Turbo "vinger " på axel skal være hele og ikke vekk slipte i kanter. Bruker bare litt vanlig såpe og en tannbørste på min turbo, men du får sikkert flere forslag.. Og så skal jo turbo spinne ganske så lett irundt med bruk av finger tupper Redigert 13.Mai.2019 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
pipe Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Jeg ville også tatt å skrudd av oljerør nr 9 på tegningen for rengjøring. Mange turbo havariet kommer etter at oljerør gror igjen. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 13.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Oljerøret skal av ja. Har nye pakninger til det også. Men det jeg ikke har er pakning 25 til eksosbend. Men finner jeg noe egnet paknings materiale så lager jeg det selv. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Gullfisk Svart 13.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2019 Den 25 trenger du kanskje ikke, siden det står keel cooling der. Den er vel for tørr eksos ved bruk av kjølesløyfe. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 19.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 Ja… det er vist ikke pakningen mellom manifold og turbo som lekker. Det er en liten lekkasje ved en av boltene (26) som kobler turboen til eksosbendet så da antar jeg at denne pakningen (25) er gåen. Akkurat den ene pakningen har jeg ikke. Jeg ser også at det blir vanskelig å løsne de fire boltene mellom turbo og eksosbendet. De er nokså bortgjemte og jeg får heller ikke på noe pipenøkkel eller ring-nøkkel . Da tar jeg og renser alt veldig nøy og plugger lekkasjen med tetningspasta. Til høsten skal jeg demonterer hele sulamitten…… eksosmanifold, turbo og eksosbend og tar det med meg hjem til hobbyverkstedet mitt. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 Jeg brukte pakning som jeg skjærte til selv på min turbo (VP TMD 40A). Den pakningen har fordelen av at den klemmes mer enn disse stålpakningene som ellers brukes (i alle fall på min), og dermed også tetter ennå bedre hvis det er antydning til ujevnhet på flensene. Var ca 3 mm tykk og i et grått materiale jeg kunne lage merker i med neglen. Brukes visstnok mye på bilmotorer, til manifolder etc. De tåler varmen og trykket i turboen. Jeg kjøpte den i løsvekt på Karl S Hanssen (lokal alt mulig verktøy butikk her), og kan sikkert fåes kjøpt i tilsvarende butikk på din del av landet. Tror jeg betalte 140 kr for 15 x 15 cm. Skjærte til med skarp stanleykniv eller liten tapetlim. Brukte gammel pakning som mal. La et tynt lag med høytemperatur silikon på den ene siden. Vet ikke om dette kan hjelpe deg, men kanskje... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
PiperBill Svart 19.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2019 Gode råd GB jr. Takk :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
PiperBill Svart 30.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 (redigert) Liten oppdatering og videosnitt. Jeg tror det er litt slitasje på aksiallagrene men jeg er litt usikker om det er innafor. Turboen har 1300 timer på seg. Det skal ikke være helt stamm etter det jeg forstår og litt bevegelse er ok. Det er litt pipe/plystrelyd fra turboen når jeg drar på men ellers virker alt bra. Jeg har i alle fall bestilt «rebuild kit» fra USA og skrivet opp denne jobben på høstens «to do» liste. Redigert 30.Mai.2019 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
SoBo Svart 30.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2019 Ikke så lett å se på filmen, men det skal være litt slakk sideveis . Ut og inn skal det ikke være noe. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.