Jump to content

Hilsen fra fersk reder


mor Amica

Recommended Posts

Hei båtvenner!

 

Prøver meg på mitt første innlegg. :flag:

Kjøpte vår første ”ordentlige” båt i juli i år. I mange år har vi frest rundt i et yoghurtbeger med en 40-hester på og vært misunnelig på ”båtfolket” som passerte forbi nede på fjorden på fredag ettermiddag og hjem igjen på søndag kveld. Når vi vinner i lotto skal det bli båt, var alltid refrenget. En frekk bemerkning fra poden om at ”da er dere for gamle” førte til at båtplanene ble satt ut i livet i rekordfart. Det tok oss 1 uke fra bestemmelsen var tatt til kontrakten var underskrevet. Vi endte opp med en gammel Tresfjord 28, 1980 modell med navnet Amica. En helt grei båt, med mye plass under kalesjen. Selv om alt om bord ser ut til å være i orden, merker vi jo godt at båten er 25 år. Vi har nok skaffet oss arbeid for mange år fremover. Vi startet først med litt vasking og gnikking for å gjøre båten triveligere og mer ”vår”. Hadde egentlig tenkt å trekke opp putene og sy nye gardiner. Etter å ha lest noen av innslagene er på båtplassen, fant vi ut at vi skulle prøve å farge putetrekkene, de var jo så stygge likevel, så dersom det ble mislykket kunne vi jo bare kaste dem. Tok samtidig i land putene og vasket etter ”druetråkkmetoden” også etter tips fra båtplassen. Kjøpte tøyfarge for syntetiske stoffer på fargehandelen, nok til 4 kg stoff. Trekkene ble som nye de, blå og helt jamt farget. Alle som kommer om bord spør om vi har trekt opp putene. Nye gulvtepper er det blitt og nye gardiner skal det bli til vinteren. Det som bekymrer oss nå er at det blir litt fuktig i kassene og skapene nede i lugaren. For sengetøyet, har vi sydd skipssekker som vi kan ha liggende fremme å bruke som puter, men det hadde jo vært fint å kunne bruke kassene under benkene til lagerplass også, er jo vant til det etter 20 år med campingvogn. Er det noen som har noen gode tips? Kassene er ikke isolert, bør vi isolere dem? Har funnet ut at vanlige liggeunderlag er fine til å legge ut mot skutesida på steder der tekstiler møter en kald skuteside. De hindrer at puter og sengetøy blir fuktige av kondens mellom varmt og kaldt, og er dessuten greie å ta bort når vi forlater båten og det blir kaldt inne i lugaren igjen. Selv om namdalssommeren ikke har vist seg fra sin beste side denne sommeren, har det blitt noen timer på sjøen, og vi håper på ennå noen fine turer før elgjakta starter. Som dere sikkert har skjønt kommer dette innlegget fra spinnesiden i rederiet. Jeg går ut fra at også styrelederen selv har en del på hjertet med tiden, så Amica kommer nok tilbake etter hvert som vi trenger gode råd fra dere med litt mer erfaring. Også den før omtalte poden, som for øvrig er godt voksen og fortjener å bli omtalt med litt mer respekt, er sterkt engasjert i båtprosjektet, og har vært inne på nettstedet med noen spørsmål og kommentarer under navnet ”emilskj”. Dette får være nok for denne gangen.

 

Rederiet Amica

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet!!

 

Som du skriver, skal dere sikkert gjøre en del med skuta i årene fremover. Jeg har i den anledning lyst til å "tipse" om emneregisteret oppe i høyre hjørne (om du/dere ikke allerede har gjennomgått disse sider).

 

Alle deres erfaringer under arbeidet med båten er hjertelig velkomment som lesestoff for oss andre, vi høster mye erfaringer og opplevelser med hverandre.

 

Lykke til !!

Link to post
Share on other sites

En frekk bemerkning fra poden om at ”da er dere for gamle” førte til at båtplanene ble satt ut i livet i rekordfart.

Selv om alt om bord ser ut til å være i orden, merker vi jo godt at båten er 25 år. Vi har nok skaffet oss arbeid for mange år fremover.

<{POST_SNAPBACK}>

Har selv en "frekk pode" med klare meldinger - og det er jeg glad for!

25 år er ingen høy alder for båt! Den jeg har kommandoen over er 90 år - og båtvedlikehold er ren rekreasjon. :wink:

Gratulerer med "ordentlig" båt!

Link to post
Share on other sites

Heisan.

I fjor kjøpte vi en Scand Classic 25 som vi var meget godt fornøyd med.

Men fant ut etter 14 dager i sommerferien at vi ville oppgradere litt på størrelsen.

Da ble det en Tresfjord 28 på oss også, og må innrømme at jeg hadde sett på både den og Hui 85 i fjor men synes at de ble litt for dyre for oss.

Men Hui ligger gjerne litt høyere i pris, selv om gjerne sjøegenskapene er noe bedre i Tresfjorden.

Vi merket at båten tåler mye mer enn oss da vi hentet den hjem i 13-14 s/m vind og sjøen på låringa.

Meningen var at vi skulle øke innsatsen fra 200 til 300 tusen.

Men vi fikk faktisk båten for omtrent det vi fikk for vår Scand Classic 82 mod, (som var godt oppgradert). Dvs ca 200 tusen.

Båten trenger selvfølgelig endel oppgradering som ny kalesje (den gamle lekker noe), tettet lukeåpningen i hardtop`n med King-starboard plater fra maritim.

Og det elektriske er nok ikke av det beste etter så mange år, så jeg kommer til å trekke om ledninger.

Men allikevel tror jeg at det spiller liten rolle om båten er 25 år gammel.

Dette er kvalitet.....

Mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...