Mr_Stian Startet 14.Mai.2019 Del på Facebook Startet 14.Mai.2019 Heisann folkens. Jeg kjøpte i vår en Bayliner 2855 1998 model. Denne båten har i dag 2 stk 100A batterier som er koblet til en vanlig bryter med 1, 2 og 1+2. Samt av så klart. Jeg har en fastmontert Victron 20A lader som lader begge batteriene. Nå har jeg ikke fått brukt båten så masse, men ser for meg at kun 2 batterier vil være litt i minste laget når jeg må kutte vekk det ene batteriet for å ha dette klart til start. Så jeg kunne tenkt meg å lagt til ett ekstra batteri som kan brukes til start for da å bruke de 2 jeg har som forbruk. Det nye start batteriet vil bli plassert på den andre siden av forbruksbatteriene da det ikke er plass til ett til batteri her. Jeg skal og installere en batterimonitor. Har da sett på Nasa BM-1. Så til det jeg lurer på. Hvordan kan jeg koble opp det nye batteriet sammen med de andre sånn at de får lading både fra motor, men også fra den faste laderen? Finnes det noen skillereleer eller slikt som automatisk skiller fra startbatteriet? Bare så det er sagt, jeg er nokså oppegående på både 12V og 230V. Men har helst holdt meg i bilverden på 12V så er ikke så kjent med alle disse tingene som er spesielt for båt. Ett par bilder fra opplegget: 1 ledning fra hvert batteri opp til bryter. Hver sin ledning til lader. Så mener jeg det går en kabel til baugpropell, anker vinsj å forbruk som går utenom bryter. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 14.Mai.2019 Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 http://www.tbbecker.no/ Han som driver dette firmaet er også her på forumet. Jeg bruker hans utstyr og i min forrige båt brukte jeg noe som heter Prosplit som alltid sørget for at startbatteriet er fulladet og at forbruksbatteriene deretter ble ladet av motoren osv. Spør ham om hva han anbefaler. Bra utstyr med svært god teknisk support og kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2019 Har sendt de en mail så får se hva de svarer. Men har søkt litt rundt og lest litt så har kommet opp med en foreløpig ide til hvordan dette kan gjøres enkelt. Det nye batteriet kobles direkte til starter og jord. Så kobles det sammen med en slik: https://www.maritim.no/bep-voltsensitivt-rele-125a sammen med den eksisterende banken. Lading fra dynamo legges til startbatteriet. Hvis jeg da har forstått det riktig så vil dette releet kobles inn når batteriet lades sånn at forbruk også blir ladet. Og kobles ut igjen så fort det ikke er noe lading. Når det gjelder lading fra 230V så ser jeg at laderen min kan lade opptil 3 batterier separat. Men tenker jeg kobler de 2 batteriene jeg har sammen sånn at lading blir omtrent sånn som i dag. Noen som har noen tanker om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 15.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2019 Ingen som har noe å si? Pleier jo å være plenty av folk her som har god peiling på elektronikk. :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mai.2019 Del på Facebook Svart 15.Mai.2019 Greit valg dette. Fordelen med DVSR er at det senser på begge batterier. Siden du har batterivalgbryter er det en fordel. Om du starter med bryter på 1 eller 2 betyr ikke noe. Begge batteri lades av dynamo uansett. Det eldre bep vsr og biltema sitt senser bare på ett batteri noe som medførte at man må passe på at bryteren står riktig under gange. Om du kjøper DVSR så pass på at du får det rette. Det er lett og blande med de eldre VSR. Det nye kjennetegnes med den lille rød ledningen som går i en loop på baksiden. Den viser på koblingsskjema også. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2019 Del på Facebook Svart 15.Mai.2019 Mr_Stian skrev for 22 timer siden: Lading fra dynamo legges til startbatteriet. Hvis jeg da har forstått det riktig så vil dette releet kobles inn når batteriet lades sånn at forbruk også blir ladet. Og kobles ut igjen så fort det ikke er noe lading. Noen som har noen tanker om dette? Jeg ville ha gjort det motsatt. Lading til forbruk og VSR som kopler inn startbatteriet. Det er forbruksbanken som tar mot 95% av strømmen fra dynamo, og da er det dumt å la dette gå gjennom et sårbart lite rele. Ikke bekymre deg for startbatteriet, det får uansett nok lading. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seilerslask Svart 15.Mai.2019 Del på Facebook Svart 15.Mai.2019 For å følge index sin anbefaling kan du isåfall koble f.eks. dynamo - forbruk - DVSR - startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2019 Del på Facebook Svart 15.Mai.2019 Mr_Stian skrev for 6 timer siden: Ingen som har noe å si? Pleier jo å være plenty av folk her som har god peiling på elektronikk. :) Det er skrevet metervis om dette her på forumet allerede, så det er egentlig bare å lese. Så må man jo danne seg en egen mening ut fra hvor komplekst og dyrt man vil ha det. De fleste er kanskje fornøyd om det er driftsikkert, andre vil ha state of the art løsninger med fancy komponenter til tusenvis av kroner. Et godt utgangspunkt er å lese tråden til Ingar som heter Dynamo og lading av flere batterier. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 15.Mai.2019 Del på Facebook Svart 15.Mai.2019 Jeg vil anbefale Ingars side. Ellers som @Komodoskriver, temaet er så gjennombeskrevet at folk ikke engasjerer seg lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2019 Del på Facebook Svart 15.Mai.2019 Enig i det de to ovenfor sier. Ellers føler nok "ekspertene" at det blir litt "ork" om en trådstarter feks. spør: "I båten min er det bare rot med det elektriske, og jeg har ikke greie på strøm. Hvordan skal jeg bygge opp et nytt elektrisk anlegg fra bunn av? " Men er det et mer konkrete spørsmål der en spør om en ting om gangen, som feks. : "Jeg har kjøpt meg et 100W solcellepanel, hva slags regulator trenger jeg når batteribanken er på 2 × 110Ah?" Ja, - da er det nok lettere å få napp selv om slike spørsmål har blitt stilt tidligere. Og så har en alle varianter av spørsmål mellom disse to senariene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mr_Stian Svart 16.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Nå spurte jeg litt mer spesifikt enn å få svar på hvordan man bygger opp ett anlegg fra bunnen av. Synes det stilles mye enklere spørsmål en dette som det kommer mange gode svar på. Jeg søkte en del rundt å har lest en del men det finnes mange gamle artikler samt henvisning til mye gammelt utstyr. Verden går fremover. Når det er sagt så kunne jeg nok kikket litt lengre før jeg spurte, men søkefunksjonen på dette forumet er meget dårlig. For å få opp tråden til Ingar så måtte jeg på google for å søke. Der kommer den opp som andre valg, mens her så ga jeg opp å lete. Jeg har uansett fått svar på det jeg lurte på så nå blir det bare å handle inn litt utstyr sånn at alt er klart til jeg enten får litt nedetid på båten i sommer eller til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Fant du en løsning du likte i tråden til Ingar? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
omhI Svart 17.Mai.2019 Del på Facebook Svart 17.Mai.2019 hei angående å bruke de to du allerede har til forbruk - kan det ene være et rent startbatteri som ikke egner seg til forbruk ? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 De 2 batteriene jeg har i dag er identiske. Om de er til forbruk eller start er jeg usikker på. Står multifit på batteriet om det hr noe å si. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Mr_Stian skrev 27 minutter siden: Om de er til forbruk eller start er jeg usikker på. Sønnak EM1100 er start batterier. Det står Start AGM på toppen av de men inn festning stangen ligger oppå ordet start så ikke godt å se. Uansett så ville jeg ikke brydd meg så mye om det når batteriene allerede står i båten. Bruk de til forbruk så for man heller tåle teoretisk kortere levetid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.