Haba Startet 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2019 Båten har ligget på sjøen i vinter. Motor ble konservert og derfor ikke startet opp før nå på våren.Men, shit , svart eksos ved 2300 rpm og gassen bunner der. Tenkte at turbo hang, men skovlene snurrer rundt når jeg kjenner etter og luftfilter er vasket rent. Hadde noe av det samme i fjor, men da ble det bra etter at luftfilteret ble renset. (tilfeldig ?). Har hørt at groe og spesielt rur på propellen kan sette turtallet kraftig ned, men syntes at 2300 mot max. 3400 er ganske drastisk pga. rur. Har ikke fått sjekket, men skal ta opp båten i morgen og sjekke. Men hva annet kan dette være , tips mottas med takk. P.S. motor har intercooler og den er aldri renset, men ikke si nå det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Får du opp turtallet med gearet i fri? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Haba Svart 14.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Ja, gassen svarer kjapt og går lett opp til fullt turtall i fri. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 14.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2019 Hvis du har mye albueskjell/groe på propellen så får man som regel mye propellstøy. Men du ser vel når du får opp båten Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2019 På min Storebro fikk jeg groe på properne (to stk), som reduserte farten fra 28 knop til 12 knop. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Haba Svart 27.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Båten er nå stoffet og propell polert. Luftfilter er renset, turbo snurrer lett (sjekk på innsugsiden) og turbovask er gjort, men nei, max turtall bunner fortsatt på 2400, og deretter svart eksos. I fri går motor greit opp til max turtall 3600 rpm. Motoren er en Yanmar 4jh2ute, 96 hk. Den har intercooler. P.S. Da jeg vasket turboen så merket jeg ikke noe gørr som kom ut eksosen. Har vel sjekket og gjort det jeg kan gjøre, men noe er okkesom ikke som det skal være. Tips og råd mottas med største takknemmelighet. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Har du byttet dieselfilter? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Svart røyk indikerer på at det er overskudd av diesel i forhold til luft. Jeg holder en knapp på luftlekkasje mellom turbo og manifold. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Sjekk om turboen sitter fast eller lugger. Dette gjør du på innsugssiden (uten at motoren er i gang). Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Kan være tæring i turbinhuset, prøv å måle turbotrykket. Kan ogsa være ht pumpa på motoren, kjenner flere som har hatt tilsvarende problemer etter vinteropplag med vann/ kondens i pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2019 Hva med en fastbrendt eksosventil ? Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 28.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 Sjekk om det er sprekk i slanger eller at de sitter som de skal Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2019 (redigert) Skal sjekke slanger og klemmer. Skiftet den venstre slangen mot innsugmanifolden i fjor da den bulet. Men kanskje klemmene kan ha blitt slakke. Kan tydelig merke at denne "tuten" som fører lufta fra intercooleren til innsug er tydelig kald.Takk for tips. Redigert 28.Mai.2019 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Hvordan går det med motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 Foreløpig ikke noen løsning. Noen sier skft turbo (verksted) andre mener rens intercooler. Jeg har som nevnt sjekket at turbo dreier lett, men det er visst ikke noe sikkert tegn på at den er ok. Har vasket turbo og filtre og sjekket luftslangene. Har også fått det råd om å gå med så høyt turtall som mulig før soting (ca 2300 -2400) en times tid og da kan det løsne. Har ikke prøvd det ut enda, men har en avtale neste uke med en i båtkjenning som jeg vil tro har mer kjennskap til og erfaring med dette enn jeg. ?Gi det må gavne. Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 8.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2019 sjekk eksosbend så det ikke er tett, er det mye koks å dritt der blir ikke motoren av med eksos, og derav vil du heller ikke få opp turbo trykket, da kommer sortrøyken fort og ikke får du maks turtall under belastning, neste er at turbo kan være slitt, for stor avstand mellom turbinblader og sneglehusene Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Har du kjørt med åpne luker? Har hørt om tette luftinntak på Nord west 740 som har gitt slike symptomer. Er ikke de forgjenger til NB750 tro. Ellers er vel måle turbotrykk et sted å begynne. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 10 hours ago, Haba said: Foreløpig ikke noen løsning. Noen sier skft turbo (verksted) andre mener rens intercooler. Jeg har som nevnt sjekket at turbo dreier lett, men det er visst ikke noe sikkert tegn på at den er ok. Har vasket turbo og filtre og sjekket luftslangene. Har også fått det råd om å gå med så høyt turtall som mulig før soting (ca 2300 -2400) en times tid og da kan det løsne. Har ikke prøvd det ut enda, men har en avtale neste uke med en i båtkjenning som jeg vil tro har mer kjennskap til og erfaring med dette enn jeg. ?Gi det må gavne. Det er vel kanskje best å prøve ut det som ikke koster noe først, ladeluftkjøleren kan jo være årsaken. Hører du forresten at turbo sviver når du gir full gass med frikoblet gear? Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Jeg er takknemmelig for alle tips som jeg har fått og skal prøve dem ut før jeg går igang med å demontere noe, men må man så må man. Skal holde siden oppdatert for har erfart at jeg ikke er alene med problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Etter at alle filtre var renset, turbo kontrollert at den snurrer lett og var vasket, var turen idag kommet til intercooleren. Den var relativt grei å demontere. Så åpnet vi uniten, gru og skrekk for seig oljedamp som hadde lagt seg over kjøleribbene, her er nok årsaken til åndenøden. Nå ligger intercooleren og koser seg i diesel. Skiftet også impeller siden det var lett å komme til når intercooleren var fjernet,. var absolutt påkrevd. Spent på resultatet når vi får intercooleren montert og skal prøvekjøre. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Ladeluftkjøleren er normalt dimensjonert til ett moderat mottrykk, det gir, at du skal ikke ha mye restriksjon i den før du får luftunderskudd. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 13.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2019 For å avslutte dette innlegget.Det endte med turboskift. Men vi fikk også rensket opp luftkjøleren. Prøvekjørt i dag og alt syntes være på stell.?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.