Jump to content

Yanmar 4jh2ute, får ikke opp turtall og svart røyk.


Haba

Recommended Posts

Båten har ligget på sjøen i vinter. Motor  ble konservert og derfor ikke startet opp før nå på våren.Men, shit , svart eksos ved 2300 rpm og gassen bunner der. Tenkte at turbo hang, men skovlene snurrer rundt når jeg kjenner etter og luftfilter er vasket rent. Hadde noe av det samme i fjor, men da ble det bra etter at luftfilteret ble renset. (tilfeldig ?). Har hørt at groe og spesielt rur på propellen kan sette turtallet kraftig ned, men syntes at 2300 mot max. 3400 er ganske drastisk pga. rur. Har ikke fått sjekket, men skal ta opp båten i morgen og sjekke. Men hva annet kan dette være , tips mottas med takk. P.S. motor har intercooler og den er aldri renset, men ikke si nå det.

Link to post
  • 2 uker senere...

Båten er nå stoffet og propell polert. Luftfilter er renset, turbo snurrer lett (sjekk på innsugsiden) og turbovask er gjort, men nei, max turtall bunner fortsatt på 2400, og deretter svart eksos. I fri går motor greit opp til max turtall 3600 rpm. Motoren er en Yanmar 4jh2ute, 96 hk. Den har intercooler. P.S. Da jeg vasket turboen så merket jeg ikke noe gørr som kom ut eksosen.
Har vel sjekket og gjort det jeg kan gjøre, men noe er okkesom ikke som det skal være. Tips og råd mottas med største takknemmelighet.
 

Link to post
  • 2 uker senere...

Foreløpig ikke noen løsning. Noen sier skft turbo (verksted) andre mener rens intercooler. Jeg har som nevnt sjekket at turbo dreier lett, men det er visst ikke noe sikkert tegn på at den er ok. Har vasket turbo og filtre og sjekket luftslangene. Har også fått det råd om å gå med så høyt turtall som mulig før soting (ca 2300 -2400) en times tid og da kan det løsne. Har ikke prøvd det ut enda, men har en avtale neste uke med en i båtkjenning som jeg vil tro har mer kjennskap til og erfaring med dette enn jeg. ?Gi det må gavne.

Link to post
10 hours ago, Haba said:

Foreløpig ikke noen løsning. Noen sier skft turbo (verksted) andre mener rens intercooler. Jeg har som nevnt sjekket at turbo dreier lett, men det er visst ikke noe sikkert tegn på at den er ok. Har vasket turbo og filtre og sjekket luftslangene. Har også fått det råd om å gå med så høyt turtall som mulig før soting (ca 2300 -2400) en times tid og da kan det løsne. Har ikke prøvd det ut enda, men har en avtale neste uke med en i båtkjenning som jeg vil tro har mer kjennskap til og erfaring med dette enn jeg. ?Gi det må gavne.

 

Det er vel kanskje best å prøve ut det som ikke koster noe først, ladeluftkjøleren kan jo være årsaken. Hører du forresten at turbo sviver når du gir full gass med frikoblet gear?

Link to post
  • 2 uker senere...

Etter at alle filtre var renset, turbo kontrollert at den snurrer lett og var vasket, var turen idag kommet til intercooleren. Den var relativt grei å demontere. Så åpnet vi uniten, gru og skrekk for seig oljedamp som hadde lagt seg over kjøleribbene, her er nok årsaken til åndenøden. Nå ligger intercooleren og koser seg i diesel. Skiftet også impeller siden det var lett å komme til når intercooleren var fjernet,. var absolutt påkrevd.

Spent på resultatet når vi får intercooleren montert og skal prøvekjøre.

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...