bellair Startet 29.August.2005 Link til dette innlegget Startet 29.August.2005 sjekket propell aksel hylsa under drift i går og syntes den var litt varm.lurte på om det var nokon her inne som har greie på slikt.tempraturen var nok 60-70 grader.Kan hende eg har taita smørre koppen for mykje(ofte) eller er det heilt normalt Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Den feilen mange gjør, er at de strammer greaskoppen for hardt. Man skal kun ta inn slakken etter hver tur (sånn ca.), og ikke presse greasen ned i tetningsboksen. Gjør man det siste, er resultatet at den går varm. Til slutt vil simmerringene ryke. ps. 60-70 grader er ikke veldig varmt, men du brenner deg om du tar på. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
olpi Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Hvilken type pakkboks har du? (talgpakning eller simringer) Fettkoppen trenger du bare ettertrekke. Etter min mening best å gjøre det før du skal på tur når ikke fettet er oppvarmet. Det er ikke fettet som skal tette, men talgpaningen eller simringer. Smør av den grunn ikke for mye. Du vil da bare presse fettet ut i hylsa. På en del båter der akselturtallet er høyt bør hylsa luftes ved sjøsetting. Hvis ikke blir pakkboks meget varm/for varm. Det gjaldt f.eks på vår forrige Scand Nordic m/TAMD 40B og Bosvik pakkboks. Hadde også samme pakkboks i en tidligere NB 740 m/Yanmar, men der trengte man ikke lufte pakkboks. Årsakn var mye lavere akselturtall. Hvor "fin" overflaten på aksel er betyr også noe, men tror det er mye likt fra de forskjellige produsenter. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Ofte er det ikke så varmt som man tror. En nyttig regel er at dersom en ikke kan holde hånden på, er temperaturen over ca 50 grader. Det gjelder overflater av stål. Jeg ville slakket smørekoppen LITT, og sett hvordan det urvikler seg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Janoho Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Hei, helt normalt at denne blir ganske varm, tipset om ikke å stramme koppen og presse inn for mye fett samt å evt. lufte pakkboksen er gode tips, har hatt problemet selv. Ellers syns jeg akselfettet til Biltema blir litt tynt, forbruket blir større. Prisen er jo ikke høy så jeg har valgt å overse det JOH Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Hvordan lufter man pakkboksen? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Beklager, skrev feil i en av setningene i innlegget tidligere. Man lufter ikke pakkboks, men hylsen. Når man sjøsetter vil det bli en del luft innerst i hylsen, nærmest pakkboks. For å få ut dene luften kan man løsne forsiktig på slangeklemmer (2) på slangen mellom hylse og pakkboks. Stikk så en strips e.l. mellom og luften kommer ut. Når det kommer vann er luften ute. Det gjelder å være varsom når man gjør dette. Best å gjøre nå man fremdeles har stroppene i krana under båten i tilfelle noe skulle skje. Det blir veldig vått hvis slangen sklir av pakkbosk Nye pakkbokser ( type simring far Sleipner Motor) har lufteskrue slik at man slipper å slakke på klemmer .... . Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 Beklager, skrev feil i en av setningene i innlegget tidligere. Man lufter ikke pakkboks, men hylsen. Når man sjøsetter vil det bli en del luft innerst i hylsen, nærmest pakkboks. For å få ut dene luften kan man løsne forsiktig på slangeklemmer (2) på slangen mellom hylse og pakkboks. Stikk så en strips e.l. mellom og luften kommer ut. Når det kommer vann er luften ute. Det gjelder å være varsom når man gjør dette. Best å gjøre nå man fremdeles har stroppene i krana under båten i tilfelle noe skulle skje. Det blir veldig vått hvis slangen sklir av pakkbosk Nye pakkbokser ( type simring far Sleipner Motor) har lufteskrue slik at man slipper å slakke på klemmer .... . <{POST_SNAPBACK}> Det går bra å gjøre det på vannet også, har gjort det noen ganger. Pakkboksen flytter seg ikke så lett, bare å løsne slangeklemma fremst og bende slangen litt forsiktig med skrujernet. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 29.August.2005 Link til dette innlegget Svart 29.August.2005 (redigert) Jeg har smøreapparat. Kan holde rundt et sekund eller to før det blir ubehagelig varmt (kontornever) og slik har det alltid vært. Ingen vannlekkasjer som jeg har registrert så langt. Merkelig at oljeforbruket er så lite også. Har ikke etterfylt med olje siden det var nytt for 2 1/2 år og 450 timer siden. Sjekker stadig at det ikke er luft i slangen fra reservoaret og inn på akslingen. Det er vel et godt tegn dette da forhåpentligvis. Poenget er at varme i hylsa opp mot det vi tåler å holde rundt, er uskadelig. Begynner det å lukte, røyke og lage lyd er det ikke helt som det skal. Redigert 29.August.2005 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
o.b.lix Svart 30.August.2005 Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Ofte er det ikke så varmt som man tror. En nyttig regel er at dersom en ikke kan holde hånden på, er temperaturen over ca 50 grader. Det gjelder overflater av stål. <{POST_SNAPBACK}> Litt mer presist: 40ºC --> lunkent 50ºC --> føles varmt, men klarer å holde fast uten å slippe 60ºC --> er så varmt at du bare klarer å holde i 2-3 sekunder før du må slippe 70ºC og mer --> Klarer ikke å holde i det hele tatt, må slippe med en gang Sitér dette innlegget Link to post
bellair Svart 30.August.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2005 Takk for gode svar.skal ta å løsne litt på smørrekoppen og følge med litt.Virker som mine bekymringer er ubegrunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.