Jump to content

propell aksel hylse temperatur


bellair

Recommended Posts

Den feilen mange gjør, er at de strammer greaskoppen for hardt. Man skal kun ta inn slakken etter hver tur (sånn ca.), og ikke presse greasen ned i tetningsboksen. Gjør man det siste, er resultatet at den går varm. Til slutt vil simmerringene ryke.

 

ps. 60-70 grader er ikke veldig varmt, men du brenner deg om du tar på.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Hvilken type pakkboks har du? (talgpakning eller simringer)

 

Fettkoppen trenger du bare ettertrekke. Etter min mening best å gjøre det før du skal på tur når ikke fettet er oppvarmet. Det er ikke fettet som skal tette, men talgpaningen eller simringer. Smør av den grunn ikke for mye. Du vil da bare presse fettet ut i hylsa.

 

På en del båter der akselturtallet er høyt bør hylsa luftes ved sjøsetting. Hvis ikke blir pakkboks meget varm/for varm. Det gjaldt f.eks på vår forrige Scand Nordic m/TAMD 40B og Bosvik pakkboks. Hadde også samme pakkboks i en tidligere NB 740 m/Yanmar, men der trengte man ikke lufte pakkboks. Årsakn var mye lavere akselturtall. Hvor "fin" overflaten på aksel er betyr også noe, men tror det er mye likt fra de forskjellige produsenter.

Link to post
Share on other sites

Ofte er det ikke så varmt som man tror. En nyttig regel er at dersom en ikke kan holde hånden på, er temperaturen over ca 50 grader. Det gjelder overflater av stål.

 

Jeg ville slakket smørekoppen LITT, og sett hvordan det urvikler seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

helt normalt at denne blir ganske varm, tipset om ikke å stramme koppen og presse inn for mye fett samt å evt. lufte pakkboksen er gode tips, har hatt problemet selv.

Ellers syns jeg akselfettet til Biltema blir litt tynt, forbruket blir større.

Prisen er jo ikke høy så jeg har valgt å overse det :wink:

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Beklager, skrev feil i en av setningene i innlegget tidligere. Man lufter ikke pakkboks, men hylsen.

Når man sjøsetter vil det bli en del luft innerst i hylsen, nærmest pakkboks. For å få ut dene luften kan man løsne forsiktig på slangeklemmer (2) på slangen mellom hylse og pakkboks. Stikk så en strips e.l. mellom og luften kommer ut. Når det kommer vann er luften ute. Det gjelder å være varsom når man gjør dette. Best å gjøre nå man fremdeles har stroppene i krana under båten i tilfelle noe skulle skje.

Det blir veldig vått hvis slangen sklir av pakkbosk :wink::yesnod:

Nye pakkbokser ( type simring far Sleipner Motor) har lufteskrue slik at man slipper å slakke på klemmer .... .

Link to post
Share on other sites

Beklager, skrev feil i en av setningene i innlegget tidligere. Man lufter ikke pakkboks, men hylsen.

Når man sjøsetter vil det bli en del luft innerst i hylsen, nærmest pakkboks. For å få ut dene luften kan man løsne forsiktig på slangeklemmer (2) på slangen mellom hylse og pakkboks. Stikk så en strips e.l. mellom og luften kommer ut. Når det kommer vann er luften ute. Det gjelder å være varsom når man gjør dette. Best å gjøre nå man fremdeles har stroppene i krana under båten i tilfelle noe skulle skje.

Det blir veldig vått hvis slangen sklir av pakkbosk :wink:  :yesnod:

Nye pakkbokser ( type simring far Sleipner Motor) har lufteskrue slik at man slipper å slakke på klemmer .... .

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det går bra å gjøre det på vannet også, har gjort det noen ganger.

Pakkboksen flytter seg ikke så lett, bare å løsne slangeklemma fremst og bende slangen litt forsiktig med skrujernet.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Jeg har smøreapparat. Kan holde rundt et sekund eller to før det blir ubehagelig varmt (kontornever) og slik har det alltid vært. Ingen vannlekkasjer som jeg har registrert så langt. Merkelig at oljeforbruket er så lite også. Har ikke etterfylt med olje siden det var nytt for 2 1/2 år og 450 timer siden. Sjekker stadig at det ikke er luft i slangen fra reservoaret og inn på akslingen. Det er vel et godt tegn dette da forhåpentligvis.

 

Poenget er at varme i hylsa opp mot det vi tåler å holde rundt, er uskadelig. Begynner det å lukte, røyke og lage lyd er det ikke helt som det skal.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ofte er det ikke så varmt som man tror. En nyttig regel er at dersom en ikke kan holde hånden på, er temperaturen over ca 50 grader. Det gjelder overflater av stål.

<{POST_SNAPBACK}>

Litt mer presist:

40ºC --> lunkent

50ºC --> føles varmt, men klarer å holde fast uten å slippe

60ºC --> er så varmt at du bare klarer å holde i 2-3 sekunder før du må slippe

70ºC og mer --> Klarer ikke å holde i det hele tatt, må slippe med en gang

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...