Jump to content

3 forbruks batterier og 1 start. Start lader 17v!

Skidis

Recommended Posts

God kveld! Jeg har ett problem jeg virkelig ikke skjønner hvordan jeg kan løse.

Har kjøpt en OFF (1) (2) (1+2) Bryter og koblet den som følger:  (1) rød fra start batteri, (2) rød fra 3stk forbruk, og den som heter COM er dynamo koblet til.

Problemet er at når bryter står i 1 altså start batteriet og jeg starter motor så lader dette tett oppunder 17volt. så fort jeg vrir på 2 eller 1+2 så går det tilbake til normalen.

Jeg begriper ikke hvordan dette er mulig?

Startbatteriet er helt nytt og helt i orden, akkurat byttet da jeg trodde det var det gamle som laget problemet.

Forbruks kabler har jeg valgt å sette direkte på forbruks batterier via egene sikringer. Men denne klasen med rødt, kan det være noe der som har med lade regulering å gjøre?

Er i uthavn og i litt i nød for å finne ut av dette, alle svar mottas med stor takk!

(Eldre volvo penta i en nidelv 28)

Skidis skrev for 6 timer siden:

hvor skal den gå evt? rart det utjevner seg med alle batterier på og med bare start så er det 16,8-9 isj

Fra dynamo og til forbruksbatteri. Da vil den oppføre seg slik du beskriver. Det kan jo være dynamo er byttet en gang som da har en slik senseledning. Hvilken motor er det? Nytt batteri i multimeter kan også hjelpe. Og et VSR rele fra biltema eller bep vil også hjelpe. Det vil i realiteten sette batteriene i 1+2 etter ladingen har startet. Da slipper du og dreie på bryter etter start .

Redigert av hegra (see edit history)

Det første som slår meg er at sense fra dynamo er koblet til forbruksbanken. Altså dynamoen "føler"/måler på batteriet hva spenningen er der og justerer spenningen ut av dynamo for å kompensere for senningsfall i kabler og koblinger. 

Når bryteren står i posisjon 1, og sense er koblet til batteri 2 vil dynamo øke spenningen til batteri 1, uten at dette gir utslag på batteri 2, dynamo tror derfor at den må øke spenningen ytterligere.

Hvordan unngå dette? Du kan som nevnt sette inn skillerele som kobler 1 og 2 sammen når motor eller annen lading er på. Men siden du nå setter inn 1+2bryter ønsker du kanskje ikke denne løsningen. Da kan sense kobles på COM porten i bryteren. Men sjekk da hvilket spenningsfall du har mellom COM i bryteren og + på batteriene.

Redigert av "LISE" (see edit history)

Det er nok Lise som får rett i saken, fordi det er klassisk feil.

Når dynamoen/regulatoren senser på et batteri så kan den ikke avskjæres fra dynamoen.
Den ser jo bare på det batteriet, og ser bare at spenningen ikke økes som det skal.
Så øker regulatoren på spenningen for å utjevne, og dette så høy den bare kan.

Derfor er det "må" at sensen flyttes til inngang (her .com) når fordeleren er relébasert eller en bryter/vender.
Sense skal bare kobles rett til batteri når den ikke kan skilles fra ladekilden, f.eks. med skillediode eller MosFet-fordeler.

17V er veldig høy.
Fiks dette før du reiser videre, ellers er skader programmert.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

God kveld/natt. Problemet var denne senseledning, jeg så en 6mm ledning gikk inn i ett rele ikke veldig lang fra batteriene som lå i denne klasen jeg har nevt, la denne sammen med starter/dynamo på (com) utgang på bryteren så fungerte alt perfekt!

Men denne bryteren virker absolutt ikke sånn jeg tenkte. Strøm inn, og ikke strøm ut er sånn man må tenkte? Og i OFF på bryteren så er egentlig ingenting av. Trodde jeg fikk ryddet opp litt i gammelt el anlegg men er egentlig tilbake på start, må flytte teppe, opp med luke og bryte minus.

Det skal nevnes at det er en biltema bryter men allikevel, off burde vel være off? (selvsagt ikke når jeg har lagt alt forbruk på rett på + i forbruk krets) Tenker jeg feil når OFF burde bryte alt? Eller er OFF bare for å si at ingen av batteriene skal lades?

Joerg Becker skrev for 15 timer siden:

Det er nok Lise som får rett i saken, fordi det er klassisk feil.

Når dynamoen/regulatoren senser på et batteri så kan den ikke avskjæres fra dynamoen.
Den ser jo bare på det batteriet, og ser bare at spenningen ikke økes som det skal.
Så øker regulatoren på spenningen for å utjevne, og dette så høy den bare kan.

Derfor er det "må" at sensen flyttes til inngang (her .com) når fordeleren er relébasert eller en bryter/vender.
Sense skal bare kobles rett til batteri når den ikke kan skilles fra ladekilden, f.eks. med skillediode eller MosFet-fordeler.

17V er veldig høy.
Fiks dette før du reiser videre, ellers er skader programmert.

Jørg

Det er akkurat som du skrev, sense ledning som kom fra ett rele hadde jeg lagt rett på forbruk, når jeg la dyn/start og sense på COM så var alt helt smuud mtp ladespenning osv. MEN jeg ser at kablene inn og ut fra fra relet har fått seg en ^Trøkk^ og er halveis smeltet på vei inn i relet. Bytter ut kablene der, og vil bytte rele men hva i alle verdens land og rike heter dette relet?? Står ingenting på det. Så aner ikke hvordan jeg kan søke opp riktig.

Tusen takk for hjelp Jørg. Blir jo så stressa også når det gjelder strøm og båt..

"LISE" skrev for 19 timer siden:

Det første som slår meg er at sense fra dynamo er koblet til forbruksbanken. Altså dynamoen "føler"/måler på batteriet hva spenningen er der og justerer spenningen ut av dynamo for å kompensere for senningsfall i kabler og koblinger. 

Når bryteren står i posisjon 1, og sense er koblet til batteri 2 vil dynamo øke spenningen til batteri 1, uten at dette gir utslag på batteri 2, dynamo tror derfor at den må øke spenningen ytterligere.

Hvordan unngå dette? Du kan som nevnt sette inn skillerele som kobler 1 og 2 sammen når motor eller annen lading er på. Men siden du nå setter inn 1+2bryter ønsker du kanskje ikke denne løsningen. Da kan sense kobles på COM porten i bryteren. Men sjekk da hvilket spenningsfall du har mellom COM i bryteren og + på batteriene.

Var akkurat som du beskriver som skjedde, kan man bytte ut hele bryteren med ett skille rele? Jeg forstår jo at det er mulig, men det er jo en elektronisk duppedings, bryteren er jo mekanisk. Ser jo at biltema har til 299,- Kan den stoles på?

og forøvrig, tusen takk for godt svar

MEN jeg ser at kablene inn og ut fra fra relet har fått seg en ^Trøkk^ og er halveis smeltet på vei inn i relet. Bytter ut kablene der, og vil bytte rele men hva i alle verdens land og rike heter dette relet?? Står ingenting på det. Så aner ikke hvordan jeg kan søke opp riktig.

Tusen takk for hjelp Jørg. Blir jo så stressa også når det gjelder strøm og båt..

....mja, ofte kan man jo konkludere logisk.

Relé og relébaserte fordelings-dingser finnes det masse av.
Norges evt. best sorterte bedrift ang fordeling alene lagerfører gjennomsnittlig
11 kompakt-type med forskjellige funksjoner allerede, og leverer mange andre komponenter som tilhører det samme gruppe.
I tillegg er markedet pepret med arbeidsreléer og da alt mellom veeeeldig billig og god.

Men, fjernsynet mitt gjennom vegg og båter er nok litt begrenset uten kristallkula.
Den er dessverre på service.

Men hvis du bare kunne legge ut eller sende noen bilde, da kommer dette her eminente forum og kanskje også jeg nærmere.
NB: Hvis det ikke står noe på dingsen da kunne du i tillegg sjekke om det finnes betegnelser ved kontaktene.
Er det laget iht NORM og DIN da blir funksjonen ofte klar og man kan finne erstatning ift. forventet effekt.

Sitat

God kveld/natt. Problemet var denne senseledning, jeg så en 6mm ledning gikk inn i ett rele ikke veldig lang fra batteriene som lå i denne klasen jeg har nevt, la denne sammen med starter/dynamo på (com) utgang på bryteren så fungerte alt perfekt!

Gratulerer.
Da var det i boks. :thumbsup:

Sitat

Men denne bryteren virker absolutt ikke sånn jeg tenkte. Strøm inn, og ikke strøm ut er sånn man må tenkte? Og i OFF på bryteren så er egentlig ingenting av. Trodde jeg fikk ryddet opp litt i gammelt el anlegg men er egentlig tilbake på start, må flytte teppe, opp med luke og bryte minus.

Det skal nevnes at det er en biltema bryter men allikevel, off burde vel være off? (selvsagt ikke når jeg har lagt alt forbruk på rett på + i forbruk krets) Tenker jeg feil når OFF burde bryte alt? Eller er OFF bare for å si at ingen av batteriene skal lades?

Om Biltema eller ikke er en annen sak.
Noe er greit, noe er det ikke.
"Du får det du betaler for" forandres nok aldri, men så er det jo montøren
som må vite om kvalitet og ytelse passer til kravene som stilles.
Godt gjennomtenkt er en del produkter fra Biltema sikkert helt tilstrekkelig for oppgavene den skal mestre.

Og da er vi hos noe av de vanligste feilkildene, i dette tilfellet... deg. :smiley:
Når du har testet om bryteren er skadet kan du også konkludere om du fant feilen, eller om du må lete videre.
Så, bare frakoble bryteren, fram med ohmmeter / Multimeter og mål om den er tett eller ikke.
Bruker du unnskyldningen "har jeg ikke" da kan du likevel lage en strømkrets over bryteren (+ og -)
og sløyfe inn en prøvelampe eller annet som lyser med denne driftspenningen du har.

Begynn med det.
Ellers må du lete videre for å finne ut hva / hvilken forgreining du ikke så.... mens du holdt på med å rydde. :smiley:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...