nik0lai Startet 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2019 Jeg har nylig kjøpt en Laguna 900, med en KAD43. De første turene gikk fint. Men plutselig en dag etter å ha ligget på 2600rpm i 10-15 min så gikk jeg med på kosefart (ca 1000rpm), så gikk det kun få sekunder så gikk alarmen på oljetrykk. Oljetrykkmåleren indikerer også at alt oljetrykk er borte. Stoppet selvfølgelig motoren, kom oss til land, og sjekket oljenivå, det er bra. Startet motoren, fortsatt alarm. Skrudde av. Spiste så middag, for så å sjekke videre etterpå, da kom oljetrykket som normalt når jeg startet motoren. Testet igjen noen dager etterpå, alt ok. Ikke noe problem etter jeg gikk ned i fart. Men idag igjen opplevde jeg det samme. Hva kan det være? Dårlig oljepumpe, eller sensor? Eller mer alvorlig? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
nomen Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Kan være så enkelt som å skifte til en tykkere olje, jeg skiftet fra 10-30 til 15- 40 og lignende problem som du har forsvant. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Kjenner ikke din motor, men det normale vel er at manometer og sensoralarm er to trykkbrytere. og da er oljetrykket borte hvis begge slår inn. . Sjekk hva du har i systemet. Da er det oljepumpa som er mistenkelig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
volvo_penta_ Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Kan vel også være ventiler til underspylinga som henger på/ikke tetter skikkelig i oljedistribusjons huset. At det blir bedre etter du har spist middag er fordi oljen kjøler seg ned og blir tykkere igjen. Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Dette er klassisk symptom på tett oljekjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Troe du kan se bort fra oljekjøleren i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Det første du må gjøre er å få kontrollert ojjetrykket med et nøyaktig instrument. Bytt gjerne til en tykkere olje under testen, du blir overrasket over resultatet. Etter måling kan du få flere tips til feilsøking. Husk mye feil med oljetrykksgivere Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Alarm og olje trykkmåler har ulike givere. Når trykkmåler ligger lavt i verdi, og alarm går i tillegg, så tyder det på at trykket er for lavt. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 16.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2019 Dette høres mistenkelig likt ut som det problemet som jeg har beskrevet i posten som det er lenket til under. Her er mistanken at slakk på fjær på ventil i oljedistribusjonshuset, eventuelt ventil/ventilsete skade, hindrer tilstrekkelig lukking ved reduksjon av turtall. Oljedistribusjonshuset har ventil både for oljetrykk og for regulering av underspyling av stempel. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.