925Riviera Startet 16.Mai.2019 Del på Facebook Startet 16.Mai.2019 Hei har en snekke med en yanmar 4jh dte 77 hk, der står det i instruksjons boken at den yter 77 hk ved 3500 omdr. Men jeg testet den i dag og den vil ikke opp til mere enn 2700 omdr og da soter den en del. Motor ha nettopp kommet fra service på værksted med impeller bytte dieselfilter og motor olje. Noen som kan ha en idé hva som kan være galt,virker som den får mere diesel enn luft så på luftfilter ser bra ut men skal ta det av og rense. Båten har stått en sesong på land 2018. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 (redigert) Er det på uten gear inne, eller når du kjører med belastning på propellen? Redigert 16.Mai.2019 av sigmundh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Høres ut som ett turbo problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Hvis greiene har gått normalt tidligere støtter jeg teorien. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 16.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Jeg vet ikke hvordan den har gått tidligere, har nettopp kjøpt den, forrige eier sier den har gått bra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andor Svart 16.Mai.2019 Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 sjekk så ikke turbo sitter fast, det er noe som kan skje på en del Yanmar motorer, spes hvis den har stått en stund, det som er viktig med Yanmar motorene er at dem ikke daukjøres, dem trenger og bli blåst rene en gang i blant på maks fart under belastning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 16.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 Problemet kommer når jeg kjører vanlig og gir på da maxer jeg 2700 omdr og det ryker godt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 16.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2019 4 minutes ago, Andor said: sjekk så ikke turbo sitter fast, det er noe som kan skje på en del Yanmar motorer, spes hvis den har stått en stund, det som er viktig med Yanmar motorene er at dem ikke daukjøres, dem trenger og bli blåst rene en gang i blant på maks fart under belastning Ser jeg det ved og ta av luftfilter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
YersiniaPestis Svart 17.Mai.2019 Del på Facebook Svart 17.Mai.2019 Ja, skru luftfilter av, ta en skralle med ca 6mm pipe og se om lamellene inni beveger seg eller sitter fast. Samme skjedde meg, brukte litt 6-56 også for og smøre litt. Da funket turboen igjen og du hørte den deilige turbolyden? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
YersiniaPestis Svart 17.Mai.2019 Del på Facebook Svart 17.Mai.2019 (redigert) Fikk også svart røyk ved litt turtall, men nådde aldri nærheten av max men ca 2600omdr ? Redigert 17.Mai.2019 av YersiniaPestis Dobbel post (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 17.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2019 Da sitter jeg i båten og turbo går ikke rundt her. Takker masse for svar??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
YersiniaPestis Svart 17.Mai.2019 Del på Facebook Svart 17.Mai.2019 Fikk du den til? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Har ikke tatt den av enda skal begynne og se til uken. Håper bare ikke jeg må ha ny for det var ikke billig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Du trenger nødvendigvis ikke å ta den av. Sett ei skralle på mutteren i senteret på hjulet og prøv å vri den forsiktig frem og tilbake. Ikke så mye at du begynder å løse eller stramme på mutteren. Ofte løsner turboen med å gjøre dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Bytteturbo koster normalt ca halvparten kontra kjøp via merkeforhandler Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Klarer ikke vri den med skranke, da løsner mutteren. Lurer på og skru av hele turboen og se på eksos siden hvordan det står til der. Om det kan hjelpe og rense eksosen sikkert rustet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andor Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 skralle eller noe må aldri brukes på muter til turbin på luftside, dem mutterene skal ikke røres pga at den kan løsne me dertil skader, skal turbo løsnes må eksosbendet av og turbo løsnes med passende skralle og pipe på eksos turbin, samt samtidig så sjekkes eksosbend om det er dårlig/lekkasjer kjølevann som kan komme inn i turbin eksos side, det er på den siden turbo setter seg fast pga koks/sot og mulig lekkasje fra eksosbend Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Andor Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 (redigert) har mutter løsnet på turbin luft side bør hele turboen av, leveres inn til sjekk og stilles opp på nytt, dette er den største feilen mange gjør, er å prøve å løsne turbo fra luft siden, dette skal alltid gjøres fra eksos side. Mutter og turbinhjul luftside må ha rett moment på tiltrekking samt stilles opp rett så det ikke blir kast i turbin og aksling, dette er det kun turbo verksteder som kan gjøre, pris sånn ca 5-10000,- alt etter som hva som må gjøres og skiftes ut, så til tider er det rimeligere å erstatte den gamle turbo med en nyoverhalt. https://www.turboservice.no/index.php dette er folk som er av dem flinkeste i landet og har gode priser, dem har det meste på lager eller skaffer fortløpende Redigert 18.Mai.2019 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rogeri Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Sjekk samtidig eksosbendet, at det ikke er tært i den grad at det spruter sjøvann inn i turboen på eksossiden. Det skjedde på min 4jh2-dte. Jeg klarte likevel å berge turboen ved å move den fram og tilbake med tilsetting av rustløsende middel, samt nytt eksosbend (heller ikke billig). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
925Riviera Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Tok av turboen i går, satt fast i rust gjorde rent hele eksosbendet går bra rundt nå så regner med denne er i orden igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 (redigert) Viktig at disse små turbomotorene ikke rusler på for lavt turtall. Turboen begynner å snurre ved ca 2000rpm. Kjører man over tid på lavt turtall må man opp i turtall ca annenhver time og lenge nok til at turboen får brent seg ren om jeg husker rett fra min manual. Går man lenge uten at turboen går med bra turtall og temperatur setter den seg fast. (Mange seilbåter med Gori overdrive propell som har opplevd dette) Redigert 20.Mai.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.