Jump to content

yanmar 4jh dte Max 2600 omdr.


925Riviera

Recommended Posts

Hei har en snekke med en yanmar 4jh dte 77 hk, der står det i instruksjons boken at den yter 77 hk ved 3500 omdr. Men jeg testet den i dag og den vil ikke opp til mere enn 2700 omdr og da soter den en del.

Motor ha nettopp kommet fra service på værksted med impeller bytte dieselfilter og motor olje.

 

Noen som kan ha en idé hva som kan være galt,virker som den får mere diesel enn luft så på luftfilter ser bra ut men skal ta det av og rense. Båten har stått en sesong på land 2018.

 

Link to post
Share on other sites

sjekk så ikke turbo sitter fast, det er noe som kan skje på en del Yanmar motorer, spes hvis den har stått en stund, det som er viktig med Yanmar motorene er at dem ikke daukjøres, dem trenger og bli blåst rene en gang i blant på maks fart under belastning

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Andor said:

sjekk så ikke turbo sitter fast, det er noe som kan skje på en del Yanmar motorer, spes hvis den har stått en stund, det som er viktig med Yanmar motorene er at dem ikke daukjøres, dem trenger og bli blåst rene en gang i blant på maks fart under belastning

Ser jeg det ved og ta av luftfilter?

Link to post
Share on other sites

skralle eller noe må aldri brukes på muter til turbin på luftside, dem mutterene skal ikke røres pga at den kan løsne me dertil skader, skal turbo løsnes må eksosbendet av og turbo løsnes med passende skralle og pipe på eksos turbin, samt samtidig så sjekkes eksosbend om det er dårlig/lekkasjer kjølevann som kan komme inn i turbin eksos side, det er på den siden turbo setter seg fast pga koks/sot og mulig lekkasje fra eksosbend

 

Link to post
Share on other sites

har mutter løsnet på turbin luft side bør hele turboen av, leveres inn til sjekk og stilles opp på nytt, dette er den største feilen mange gjør, er å prøve å løsne turbo fra luft siden, dette skal alltid gjøres fra eksos side. Mutter og turbinhjul luftside må ha rett moment på tiltrekking samt stilles opp rett så det ikke blir kast i turbin og aksling, dette er det kun turbo verksteder som kan gjøre, pris sånn ca 5-10000,- alt etter som hva som må gjøres og skiftes ut, så til tider er det rimeligere å erstatte den gamle turbo med en nyoverhalt.

 

https://www.turboservice.no/index.php   dette er folk som er av dem flinkeste i landet og har gode priser, dem har det meste på lager eller skaffer fortløpende

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk samtidig eksosbendet, at det ikke er tært i den grad at det spruter sjøvann inn i turboen på eksossiden. Det skjedde på min 4jh2-dte. Jeg klarte likevel å berge turboen ved å move den fram og tilbake med tilsetting av rustløsende middel, samt nytt eksosbend (heller ikke billig).

Link to post
Share on other sites

Viktig at disse små turbomotorene ikke rusler på for lavt turtall. Turboen begynner å snurre ved ca 2000rpm. Kjører man over tid på lavt turtall må man opp i turtall ca annenhver time og lenge nok til at turboen får brent seg ren om jeg husker rett fra min manual. Går man lenge uten at turboen går med bra turtall og temperatur setter den seg fast. 

(Mange seilbåter med Gori overdrive propell som har opplevd dette)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...