Jump to content

Reparere trykkfallsbryter på Shurflo-pumpe?

Vaagen

Recommended Posts

Vi er på helgetur, og mistet plutselig pentrypumpa. Bypasset trykkfallsbryteren, og nå har vi vann, inntil vi glemmer å skru av pumpa mellom hver bruk, sprenger en kobling, og fyller båten med ferskvann...

Mitt spørsmål er: går dette an å reparere, eller er det bare å legge inn bestilling på ny pumpe i dag?

Bryteren står i bunnen av pumpa, jeg satte tilførselen rett på returledningen fra bryteren.

IMG_20190518_151602488.jpg

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Har samme pumpa og hadde samme problem. Er ei fjør som ligger der i et kammer og kjenner på trykket. Kan jo skru opp og sjekke den. Men den pumpa ser jo ganske ny ut utvendig ihvertfall. Den fjøra er ikke rustfri og kan sette seg i verste fall. Kan jo være verdt et forsøk. Kan jo også sjekke med multimeter om bryter fungerer samtidig

Du får kjøpt trykk bryter delen som rep kit

14EC5EEF-332D-4B8C-87B1-2B393969AE2C.jpeg

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Guest Avmønstret#

Har samme pumpa og pleier å måtte demontere/montere og justere av og til. Smøre dill og dall av bevegelige greier og det som kan lekke med vaselin. 

Har egen bryter relativt enkelt tilgjengelig så vi kan også bruke den når den "henger" frem til jeg får gjort noe med den. 

Vaagen skrev for 17 timer siden:

Ok, takk for det. Vet ikke hvor gammel pumpen er, men det er ikke den originale, så mindre enn 20 år:-)

Hvor kjøpte du deler?

Trengte ikke å kjøpe deler. Har ikke sett deler til salgs i Norge heller, virker som om folk flest bare kjøper nytt. Bytta bare fjøra på mi pumpe og limte fast den ene magneten som hadde løsnet. pumpa di henger ihvertfall rett vei, mange monterer den opp ned slik at ved lekkasje/lufting av slanger renner det vatn inn i pumpa

Har du åpnet den opp

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Svart (redigert)

Ok, får ta den med hjem og se på den. Lever med jukseløsningen nå i helgen.

Takker Pinkvin også for påminning om at ting må stelles innimellom...

Første turen byr gjerne på litt ekstra. Se egen post om gasskomfyr;-)

Redigert av Vaagen (see edit history)

Guest Avmønstret#
Vaagen skrev 1 time siden:

Første turen byr gjerne på litt ekstra. Se egen post om gasskomfyr;-)

Typisk hos meg er at ventilen/bryteren på pumpa er "treg" når jeg fyller tankene om våren. Tar litt tid før den går seg "myk" og starter/stopper på riktig tidspunkt. Og av og til så henger den på hele tiden, da tipper jeg det er noe dritt i vannet, selv om jeg har et filter før pumpa, men det pleier normalt å gi seg av seg selv etter litt bruk. 

Ok, hos meg var problemet at den ikke koblet inn i det hele tatt. Kan kanskje prøve å koble den til igjen, nå etter at vi har brukt pumpa litt, den bløytes kanskje litt opp av det?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...