R.O Startet 18.Mai.2019 Del på Facebook Startet 18.Mai.2019 Da kjølekretsen på nyinnkjøpt båt ble demontert dukket det opp noen overraskelser. Rust på steder det ikke skulle vært. Ifg mekaniker må motor ut og svinghjul byttes ++++ Dette må nødvendigvis ikke gjøres nå, men bør utføres ved neste opplag. Dette føyer seg inn i rekken av feil som dukker opp rett etter overtakelse, 2009 modell D4 og DPH drev. Dette var nok den groveste feilen, og noe selger må ha vist om..? Noen som vet hva øvrige følgeskader av at det har kommet vann i motoren. Koster dette meg 50.000kr nå, for så å oppdraget nye feil etterhvert..? Tålmodigheten men er vel slutt, så jeg ønsker nå å heve hele kjøpet. At det har vært vann i motoren som det ikke er opplyst om er et klart kontraktsbrudd, så det bør vel være mulig å komme frem med et krav om heving av kjøp....? Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 R.O skrev 9 minutter siden: Dette var nok den groveste feilen, og noe selger må ha vist om..? Hvorfor skulle han vite det? Hadde den nettopp vært åpnet? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Fuglen skrev 6 minutter siden: Hvorfor skulle han vite det? Hadde den nettopp vært åpnet? Jeg manglet kanskje litt info. Mekaniker mente det hadde vært vann i motorrommet. Dette påpekte han allerede før han åpnet opp, han så at det var et svakt skille(vannlinjen) i motorrommet. Skaden i motor mente han også sammenfall med at motoren hadde stått i vann. Og vann i motorrommet må han sannsynligvis ha visst om.... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 (redigert) For meg høres det ikke ut vilkårene for heving er til stede, men mulig du kan reklamere på det? Selv om det har vært vann i motorrommet så kommer det jo ikke vann inn i motoren. Har tilgode å se ett svinghjul som ruster i stykker så tror det er overdrevet å ta ut motoren for å bytte det ut. Mange merkelige skruer kaller seg båt mekaniker så tro ikke på alt de sier. Skal du reklamere så må du ha bevis for at feilen de reklamerer på utgjør en mangel. Du trenger dokumentasjon,dokumentasjon og dokumentasjon ellers så vinner du ikke frem Nå har jo båt advokaten egen forum her så hvor ikke få hans uttalelse? https://baatplassen.no/i/forum/323-båtadvokaten-svarer/ Redigert 18.Mai.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 d6 eksosbend og vannlokk og ymse har hatt historie for å dusje vann overalt, aner ikke hvordan det er med d4. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 pipe skrev 33 minutter siden: For meg høres det ikke ut vilkårene for heving er til stede, men mulig du kan reklamere på det? Selv om det har vært vann i motorrommet så kommer det jo ikke vann inn i motoren. Har tilgode å se ett svinghjul som ruster i stykker så tror det er overdrevet å ta ut motoren for å bytte det ut. Mange merkelige skruer kaller seg båt mekaniker så tro ikke på alt de sier. Skal du reklamere så må du ha bevis for at feilen de reklamerer på utgjør en mangel. Du trenger dokumentasjon,dokumentasjon og dokumentasjon ellers så vinner du ikke frem Nå har jo båt advokaten egen forum her så hvor ikke få hans uttalelse? https://baatplassen.no/i/forum/323-båtadvokaten-svarer/ VP mekanikeren som har vurdert dette har et eksepsjonelt godt renommé i hele landsdelen han opererer, så han stoler jeg på. Svinghjulet ruster sikkert ikke i stykker, men det så ikke pent ut, og jeg fikk klart inntrykk av at dette måtte gjøres med tanke på levetiden til motoren. Forøvrig mere enn svinghjulet som hadde rustet.. Mulig dette alene ikke er nok til heving, men det kom bare i tillegg til flere ting, som bla har ført til at båten 6 uker etter kjøp fortsatt ligger 25mil hjemmefra og ikke kan benyttes.... Har lagt inn et spørsmål til båt advokaten.. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 andersb skrev 2 minutter siden: d6 eksosbend og vannlokk og ymse har hatt historie for å dusje vann overalt, aner ikke hvordan det er med d4. Samme med D4, men Både bend og lokk var her byttet. Dette tok VP på kampanje. Og Motoren er 2009, da tror jeg de kom med nytt bend... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 kommer nok vann inn til å få svinghjul til å ruste da Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mai.2019 Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Det var vanskelig å summere det som har kommet fram her. Men rust på svinghjul er ikkje uvanlig og fører ikkje til at båten må ligge eller motor må ut. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
R.O Svart 19.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Sjeldenutpå skrev for 8 timer siden: Det var vanskelig å summere det som har kommet fram her. Men rust på svinghjul er ikkje uvanlig og fører ikkje til at båten må ligge eller motor må ut. Som jeg nevnte tidligere så var det mere enn svinghjulet som hadde rustet. Jeg har en del bilder, men er litt forsiktig med å dele for mye her, da jeg ikke vet hvor dette ender. Må ta en ny prat med mekaniker til uken, men han trodde vel motoren var kjørt mens den stod i vann, slik at svinghjulet hadde pisket vann rundt omkring..... Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Bare kosmetisk og ikkje av betydning. I en båt er det alltid vann meir eller mindre og det tåles. Men hva er det for slags feil som fører til at båten ikkje kan brukes og har lagt 6 uker etter kjøp er vel spørsmålet? Den kunne ikkje brukes når den ble kjøpt og da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Uff, du har hatt mye styr med båten @R.O... Håper du snart får nyte båten, på vannet! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Hadde det samme med min Bavaria 35 sport fra 2007 med 2*D6 og dph. Var vann i drivknuten på babord motor, vann var kommet inn mot svinghjul, startmotor rustet så den ikke var mulig å demontere. Var også vann under motor, dette kom faktisk av at der var gått av en del ut fra kopling eksoskrøk så der lakk ut der. Siden jeg tok det med en gang kunne de sandblåse svinghjul og deler og det ble derfor "bare" 30.000 kroner. I tillegg tok jeg ut motor selv og satte den inn igjen selv og koplet alt sammen igjen. Blir lett 50' hvis du ikke gjør noe selv. Var også lekkasje på begge dph-drev ved propell-lager som måtte fikses. I tillegg lekkasje på styresylinder. Alt dette ble oppdaget etter at vi hdde hatt båten en måned, verksted sa at skadene måtte ha skjedd mye tidligere enn når vi hadde fått den. Spent nå i år om det er bedre i år. Nabobåten måtte kjøpe 2 nye dph-drev fra egen lomme etter at hans var helt kassable, ble 300' inkl masse annet som var feil. Fikk ikke dekket noe fra selger. Kjipe saker sånne ting. Jeg tenkte som følgende: skadene kostet meg 50' dvs litt mindre enn 3% merkostnad og en helv...s mye arbeid. Betalte og håper på det beste. Min formening er at det stort sett alltid er noe som må fikses etter kjøp. Noen eiere er omtrent bevisstløse ift service, andre pertenlige og alt er i orden. Umulig å vite på forhånd omtrent. Hvis alt bra nå så er jeg fornøyd med kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 19.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Kenneth82 skrev 1 time siden: Uff, du har hatt mye styr med båten @R.O... Håper du snart får nyte båten, på vannet! Takk for omtanken, begynner å rekke nå. Kona sier at nå kan det vel ikke komme mer - jeg som har drevet med båt lenge før jeg traff henne er ikke like sikker. Men med litt flaks kan det selvfølgelig bli bra.. Gabi skrev 45 minutter siden: Hadde det samme med min Bavaria 35 sport fra 2007 med 2*D6 og dph. Var vann i drivknuten på babord motor, vann var kommet inn mot svinghjul, startmotor rustet så den ikke var mulig å demontere. Var også vann under motor, dette kom faktisk av at der var gått av en del ut fra kopling eksoskrøk så der lakk ut der. Siden jeg tok det med en gang kunne de sandblåse svinghjul og deler og det ble derfor "bare" 30.000 kroner. I tillegg tok jeg ut motor selv og satte den inn igjen selv og koplet alt sammen igjen. Blir lett 50' hvis du ikke gjør noe selv. Var også lekkasje på begge dph-drev ved propell-lager som måtte fikses. I tillegg lekkasje på styresylinder. Alt dette ble oppdaget etter at vi hdde hatt båten en måned, verksted sa at skadene måtte ha skjedd mye tidligere enn når vi hadde fått den. Spent nå i år om det er bedre i år. Nabobåten måtte kjøpe 2 nye dph-drev fra egen lomme etter at hans var helt kassable, ble 300' inkl masse annet som var feil. Fikk ikke dekket noe fra selger. Kjipe saker sånne ting. Jeg tenkte som følgende: skadene kostet meg 50' dvs litt mindre enn 3% merkostnad og en helv...s mye arbeid. Betalte og håper på det beste. Min formening er at det stort sett alltid er noe som må fikses etter kjøp. Noen eiere er omtrent bevisstløse ift service, andre pertenlige og alt er i orden. Umulig å vite på forhånd omtrent. Hvis alt bra nå så er jeg fornøyd med kjøpet. Kjedelig saker ja.. Min bekymring, og til dels erfaring, er at det gjerne dukker opp mer når man først oppdager noe. Men det må bare tas.. Neste gang skal jeg handle av en petimeter som har full kontroll, og gjerne har gjort mye selv. Selgeren her visste ikke hva duoprop var, og det kan jeg trygt skrive her inne, for da bruker du ikke mye tid på forum etc...:) Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Huff. Skal aldri ha båter med drev. Beklager, det bare datt ut av meg, og hjelper sikkert ikke så mye. Håper det ordner seg. Utrolig hvor mye problemer hekkagregater lager for folk. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.Mai.2019 Del på Facebook Svart 19.Mai.2019 Samtidig er det noe med at når man da først kommer ovenpå ift problemene kan det hende det går bra lenge. En kamerat av meg har 2*D4 med dph og har ikke hatt problemer. Men man kan ikke dømme motor og drev utifra tidligere eier, da de som sagt kan være så ymse. På D-serien og dph i tidlige årstall vet vi at det er masse "småting" som må skiftes pga at det ikke var bra nok. Gjør man det hjelper det jo på. Og er ikke det gjort koster det noen tusen å få fikset det. Og er man da nøye med å reparere det som måtte komme opp første året man har båten og på et velrennomert båtverksted bør det jo hjelpe på. Apropo vann i motorrom var det feks noe av det første jeg gjorde i vinter å installere en stor lensepumpe som garantert tar unna hvis det trengs. Istedet for den lille pinglepumpa som var montert som standard fra fabrikk... Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Triste greier dette. Jeg har inntrykk av at stadig flere har «alle servicer utført av verksted» , noe som høres bra ut. Men ofte betyr vel det oljeskift en gang i året, kunden får kvitering, med fint stempel, og med det sover godt, og kan selge til høy pris. Det det vel i praksis ofte betyr er vel eier har i praksis aldri kikket under motoren, og med det er det godt mulig han ikke har vert klar over rust på svinghjul, og annet. Blir jo litt som det er noe som selger en 10 år gammel bil, med en feil, som kun er synlig under bilen. Er det en skjult feil? Som sagt triste greier. Håper det løser seg, og sommeren blir flott. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Fuglen skrev for 16 timer siden: Utrolig hvor mye problemer hekkagregater lager for folk. Er det noen fordeler med hekkagregat? Har selv kun hatt fast aksling eller utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Jannmar skrev 1 time siden: Er det noen fordeler med hekkagregat? Har selv kun hatt fast aksling eller utenbordsmotor. Høyere fart, bedre drivstofføkonomi og lettere finmanøvrering er vel fordelene. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Hva var det ordet for å legge sammen to og to og få tre igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Kallethekid skrev 1 time siden: Høyere fart, bedre drivstofføkonomi og lettere finmanøvrering er vel fordelene. Takker Kallethekid for svaret. Da fikk jeg høynet mitt kunnskapsnivå. ? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Fuglen skrev for 19 timer siden: Utrolig hvor mye problemer hekkagregater lager for folk. Problemer etter vann i motorrommet er uavhengig av drev, og for min del har det kun vært plunder med motor - så langt..? De fleste jeg snakket med som har drev er fornøyd, også med holdbarheten. Men veldig få legger ut tråder om at drevet fungerer, så man leser kun om det negative. En annen fordel som ikke nevnes over er støy pg vibrasjoner... med godt vedlikehold så tror jeg drev gir lite problemer, desverre holder det ikle bare å sette bort til verksted å tro at alt blir ivaretatt... Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 20.Mai.2019 Del på Facebook Svart 20.Mai.2019 Hvis man skal slippe problemer kjøper man nytt, man må alltid regne med noen problemer på en tilårskommen båt uansett hvor godt vedlikeholdet har vært. Er ikke sikkert kunnskapsnivået til selger har vært så høyt så han selger båten i god tro. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.