Jump to content

Feilsøke Yanmar turteller


Whiskey

Recommended Posts

Turteller sluttet å virke i dag, står bare på null. 6LP Yanmar. Timeteller fungerer og jeg har lading på batteriene, så dynamoen og likeretter fungerer tydeligvis.

 

Noen som har noen tips til feilsøk?

 

Sitter jo seff skikkelig klønete til den turtelleren, så må ut med det meste av instrumenter for å komme til. Men det er kanskje greit å begynne i andre enden, men hva skal jeg se etterIMG_20190518_224025064.jpg.6d11e2e0ebb4da47a0fa24e6c82deae8.jpg

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sjekket at ledningen sitter godt fast på føleren. For min Yanmarmotor sitter den på motoren og teller tenner på svinghjulet. Jeg tror ikke noen av disse Yanmar-turtellerne tar signal fra dynamoen. Hvilken Yanmar-motor har du?

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Jeg ville sjekket at ledningen sitter godt fast på føleren. For min Yanmarmotor sitter den på motoren og teller tenner på svinghjulet. Jeg tror ikke noen av disse Yanmar-turtellerne tar signal fra dynamoen. Hvilken Yanmar-motor har du?

 

Hei Lars! Jeg har 6LP-DTE. Nå ble det så mørkt at jeg for ta det i morgen, men ja kan godt hende dynamoen ikke har noe med dette å gjøre. Hadde en vannlekkasje (akumulatortanken sprakk) før i dag og var nedi foran motoren, kan ha kommet borti noe.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Andor skrev for 23 timer siden:

mange andre av 4 LH, LHA og div 4 og 3 sylindre motorer tar signal fra dynamo

 

Det er kanskje litt forskjellig utforminger på disse? Men på min 4LHA-DTP så sitter det en tannhjulstellesensor på dekselet til svinghjulet. Ihht. Manual så gjelder dette for STE og HTE også. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Whiskey skrev for 11 timer siden:

Der varn ja

Så flott at det ordnet seg.

 

Som bildet fint viser står det sink.

Du er kanskje klar over det, men nevner det allikevel: Når du bytter den anoden (som er et hel#$%te) så renner det fort vann ned over turtallsføleren. Lurt å dekke den til når dette gjøres. Og/eller slik fuktdrivende spray.

Link to post
Share on other sites

kom nok borti ifbm bytte av simmeringer på pakkboksen.

 

Ja nå innrømme at jeg ikke har kommet helt til anodene enda i år, den siste der er rimelig dumt plassert ja, må løsne på varmeveksleren så den kan dyttes forover en kvart cm og bruke en sånn fastnøkkel med innebygd skralle (har vel et navn det og), så går det stort sett etter å ha mistet nøkkelen i kjølen en 4-5 ganger liggende på magen oppå motoren... Eller har noen en bedre måte?

 

Tok den i fjor med motor drenert for frostvæske, så koblet bare av slangene på kjøleren, men styr det og.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev for 14 timer siden:

Når du bytter den anoden (som er et hel#$%te) så renner det fort vann ned over turtallsføleren. Lurt å dekke den til når dette gjøres. 

 

Mulig dette er endret på senere vekslere, for på min STP2 er denne i fronten og over. Det er tappeskruen som sitter under der.. :

 

 

6LPAsink.png

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...