Jump to content

Finne bunnplugg Rana 17


Reisatjukk

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt et smykke av en båt, 1980 Rana 17 ht-DeLuxe (intet mindre)

i denne mangle bunnpluggen baki kjølen, og eg sliter med å finne tak i en som passer og er tett... 

Har spurt Ranaplast og får tips om å prøve å se på Biltema, så hjalp ikke så mye.... 

Her inne derimot er det sikkert en som vet?

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Er det ikke merkelig att Rana Plast ikke virker å kunne levere noe til sine båter ?? jeg har spurt etter dekaler til 2 Rana båter, spurte også etter en ny rute, men de kan ikke levere noe av reserve/slitedeler...ikke engang en bunnplugg, eller er det bare jeg som forlanger for mye fra en leverandør av ett kvalitets produkt som faktisk holder til i Norge:confused:

Link to post
Share on other sites

Balder, der er eg enig.  Tenkte de iallefall kunne si åssen type bunnplugg det er, selvom de ikke har på lager for salg. Kjipt å måtte prøve seg frem. 

 

Vurdere å spikke meg en treplugg å banke inn fra innside, det bør vel funke?

Link to post
Share on other sites

Svakt konisk treplugg satt i fra utsiden er vanlig på trebåter, burde fungere her også. Her lokalt kalles en slik plugg «nyglå», man må for all del ikke glemme å sette i nyglå før man sjøsetter (kjent nybegynnerfeil, man kan da trekkes og fyres i av de på brygga i tilnærmet uendelig tid, slikt blir ikke glemt:lol:).  

 

Et tips er å skru i en skrue i endeveden på det du skal bruke (emnet bør være litt lengre enn lengden du ser for deg pluggen skal være), kappe hodet av skruen og sette emnet i drillen. Grovspikker du emnet først kan du da holde et grovt sandpapir rundt pluggen og gi fart på drillen. Blir tilnærmet perfekt rund plugg. Den delen med skruen i kappes av før du slår den i. Bør males i enden etter du har slått den i, for å unngå at det går makk i den.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Reisatjukk skrev for 3 timer siden:

Vurdere å spikke meg en treplugg å banke inn fra innside, det bør vel funke?

 

Bruk den som Husvik123 foreslår, eller aller helst denne. Den er potte tett, sitter bom fast, tas enkelt ut og settes enkelt i, uten bruk av skruer og tetningsmasse.

Glem trepluggene, både fra innsida og utsida.

 

Rana Plast A/S produserer fremdeles Rana 17 HT LUX, de har endog en annonse inne på Finn.no. Kontaktperson er Jan Pettersen. Ta en telefon og si hva det gjelder. Om du fremdeles ikke får noe vettugt svar, så offentliggjør det her på baatplassen, så vet fremtidige Rana plast båtkjøpere hva de har å forholde seg til. Det får da være grenser for lavmål når det gjelder kundebehandling.

Bunnplugg 1.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering på bunnplugg og Rana-problematikken. 

 

Spurte Jan Pettersen (manager/owner ranaplast AS) om dette, han sa eg måtte lete på Biltema eller jula, evnt på flak.no å se om eg fant noe som kunne passe 

 

Det er i seg selv godt under middels må eg si..... 

 

den ekspansjonspluggen i siste svar fra Janmar har eg liggende faktisk, men er relativt mye for tykk, finnes i feks 18-22 mm ? 

 

Ellers er det tech7 og treplugg og banke det inn det eg rår

Link to post
Share on other sites

Reisatjukk skrev for 3 timer siden:

Ellers er det tech7 og treplugg og banke det inn det eg rår

 

Du trenger nok ikke banke skiten av pluggen for å få det tett, men ja, det enkle er ofte greit nok. En treplugg (forutsatt at den er dekket til mot makk) varer i mange år, og skal du ha den ut er det bare å slå den ut fra innsiden (hvis du ikke bruker Tec7) eller bore den opp hvis du limer den fast. Med mindre båten skal stå lagret på land slik at det samler seg regnvann ombord er det liten grunn til å ta ut pluggen så ofte.

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev for 12 timer siden:

Er det ikke merkelig att Rana Plast ikke virker å kunne levere noe til sine båter ?

 

mistenker at det er et resultat av diverse eierskifter og konkurser. Nå produseres båtene i Latvia etter det jeg har lest. 

 

Enkelte deler kan muligens skaffes fra PW plastservice, som ble startet opp av tidligere Rana-plast ansatte 
http://www.pwplastservice.no/wp/?page_id=19

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Så lenge den sitter godt nok er det ikke av største betydning hvilken vei pluggen blir slått i. Men tradisjonelt sett har slike nygler blitt slått i fra utsiden, noe som kommer av at vanntrykket er på utsiden + lettere tilgjengelighet ved båtens laveste punkt når båten står på land. Basert på flere hundre års tradisjon og erfaring, men i gamle dager hadde de ikke Tec7:lol:

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 1 time siden:

Så lenge den sitter godt nok er det ikke av største betydning hvilken vei pluggen blir slått i. Men tradisjonelt sett har slike nygler blitt slått i fra utsiden, noe som kommer av at vanntrykket er på utsiden + lettere tilgjengelighet ved båtens laveste punkt når båten står på land. Basert på flere hundre års tradisjon og erfaring, men i gamle dager hadde de ikke Tec7:lol:

 

Sikkert som du sier, men min bestefar fra Frøya brukte tjæredrev til nuggle (han var født tidlig på 1880 tallet).

Ser for meg at å slå en kon treplugg inn i et hull i et trebord = at bordet sprekker.

Dvs. at pluggen får samme funksjon som en kile.

Jeg bestrider som sagt ikke det du sier, det var bare en tanke som slo meg. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 21 minutter siden:

Ser for meg at å slå en kon treplugg inn i et hull i et trebord = at bordet sprekker.

 

Om den slås for godt inn så skjer det ja. Vi har en gammel livbåt på lager med en sprekk på 2-3 meter forårsaket av en ivrig mann med hammer. Her må nok bordet skiftes.

 

Jeg for min del foretrekker å sette nugla fra inside, da flyter den ikke bort om den skulle løsne og kan lett settes på plass igjen. Det er svært begrenset med trykk på 10-20cm dybde, så vanntrykkets effekt med å holde den på plass er nok litt oppskrytt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 5 timer siden:

Ser for meg at å slå en kon treplugg inn i et hull i et trebord = at bordet sprekker.

 

Man skal ikke slå så hardt nei:wink: Så hardt at nygla sitter godt, det holder, krever litt følelse for hva som skjer når man slår inn. I trådstarters tilfelle er det vel snakk om en glassfiberbåt, der skal det mer til at det sprekker.

 

index skrev for 5 timer siden:

Det er svært begrenset med trykk på 10-20cm dybde, så vanntrykkets effekt med å holde den på plass er nok litt oppskrytt...

 

Ikke så rare trykket når båten ligger i ro nei, men vil tro praksisen ble etablert med tanke på at båten også kunne oppleve slag fra sjø og fartsstrømninger. Et annet aspekt er at spesielt tradisjonelt bygde klinkerbygde båter er konstruert for å tåle mest belastninger fra utsiden og inn, mindre andre veien. Ville ikke slått for hardt på innsiden av kjølbordet hvis rekspiker og søm er gammel. I praksis har det nok mindre å bety hvilken side nygla er slått i fra, men bare noen tanker rundt hvorfor det oftest ble gjort slik fra gammelt av. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,

Fant du noe svar på dette spørsmålet om bunnplugg?

Jeg henta i helga heim et tilsvarende eksemplar av Rana 530 DC HT Lux.
Jeg tror det er den rette modellbetegnelsen.
Den også mangler bunnnplugg.

Forespørsel til Rana Plast v/tidligere omtalte Jan-Egil Martin Pettersen gav kun et litt sånn "god dag mann, økseskaft" til svar.

Spurte om de ut fra beskrivelse av båten samt dens produksjonsnummer kunne si noe om produksjonsår og hvor jeg kunne få tak i bunnplugg kalesjestativ og kalesje.

Svaret var at båten ble produsert fra 1979 til 2013.
Og at de har en ny modell som er selvlensende som ble lansert i 2015 og produseres fortsatt.

Ikke veldig mye klokere akkurat.

 

Link to post
Share on other sites

Er kanskje ikke helt kotyme å svare på sitt eget innlegg, men jeg må si at PW Plastservice imponerer.

Sendte en mail til dem før jeg reiste fra jobb.

Innen jeg rakk heim (ca 1 times reiseveg), så forelå det et svar.

Han kunne bekrefte at min båt er en 530 Lux produsert i 1986.

Bunnplugg/nugle, kalesjestativ og kalesje kan skaffes.
Har bedt om litt mer detaljer på dette.

 

Link to post
Share on other sites

SveinO skrev On 13.7.2020 at 14.32:

Forespørsel til Rana Plast v/tidligere omtalte Jan-Egil Martin Pettersen gav kun et litt sånn "god dag mann, økseskaft" til svar.

 

Du får neppe noe hjelp av Jan-Egil Martin Pedersen. 

Rana Plast AS er konkurs av diverse årsaker. Les mer her:

https://www.dinside.no/fritid/konkurs/72137720

og her:

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=72253

 

Du finner sikkert mange flere artikler om dette om du googler litt, eller følger linkene i artiklene.

 

Mener og tror at Alf Hansen har maler til alle Rana Plast båtene. Om du har stativ og tilbehør til kalesjen aner jeg ikke. Send de en forespørsel:

https://www.alfhansen.no/motorbat.html#q=rana &idx=alfhansen_default_products&p=0&hFR[categories.level0][0]=Motorbåt&is_v=1

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei Wallas Service og takk for tips.

Jeg stiller nok på "bar bakke".
Det sitter kun fester til stativ og en antall knapper/kroker til å feste kalesjen i.

Nå har det ingen hast med kalesje, da dette nok blir et lite prosjekt før det blir aktuelt med sjøsetting.
Kanskje neste sommer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...