Jump to content

Materialvalg til dørk


Dalton

Recommended Posts

Har begynt å planlegge vinteren så smått. Tenkte å gi Matilda ny dørk, men lurer litt på materialvalget. Vannfast kryssfiner er solid, men ikke særlig pent. Har også litt lyst til å flytte motoren litt akterover for å få mer plass ved førerplass. Tror også jeg vil få litt bedre vektfordeling. Innspill vedrørende motorfundament ønskes velkommen. Matilda er ei 24 fot snekke i tre (selvfølgelig), motoren er en Sabb diesel 10hk. :smash:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

.... Har også litt lyst til å flytte motoren litt akterover for å få mer plass ved førerplass. Tror også jeg vil få litt bedre vektfordeling. Innspill vedrørende motorfundament ønskes velkommen. ...

Flytter du motoren akterover, så vil den vanligvis pga akselens skråning også komme litt lavere i båten. Derfor må du sjekke grundig at du har plass, både i bredde og høyde, før du går i gang å lage nytt motorfundament. :wink:

 

Når det gjelder vektfordelingen, så må du være oppmerksom på at en snekke alltid vil ha tendenser til å "sette seg" når den får mer pådrag og fart. Kommer i tillegg motorvekten mer akterover så kan dette bli enda mer utpreget og i verste fall redusere farten.

 

Lykke til med Sabb og snekke!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har begynt å planlegge vinteren så smått. Tenkte å gi Matilda ny dørk, men lurer litt på materialvalget. Vannfast kryssfiner er solid, men ikke særlig pent.

 

Matilda er ei 24 fot snekke i tre (selvfølgelig)

Hulda har dørker i kryssfinner, 9mm. Oppå finneren blir det lagt staver av treverk, tror det blir eik eller ask. Kryssfinneren gir et sterkt og stabilt underlag for stavene som blir skrudd/limt på plass.

 

Hulda er 42 fot seiler i jern (selvfølgelig).

Link to post
Share on other sites

Tror motoren har sittet lenger bak før. Det sitter et kraftig tverrspant med to firetoms spor i et par fot bakenfor feste for girkassen. Dette har ingen funksjon i dag, så derfor antar jeg at bakre girkassefeste har vært der. Tendensen snekka har til å ville sette seg, kan jeg vel utligne med ballast...?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...