Jump to content

Kabelstrømpe til utenbordsmotor


HiWard

Recommended Posts

4 hours ago, Furu said:

Nærmeste Hydroscand eller tess butikk. Kjøp et fleksibelt rør eller slange, del den på langs og fest med strips. Har det slik på min rib, funker bra (hvis det var det du mente)

Takk for tips, det skal jeg sjekke ut.

Link to post
Share on other sites

du har vel ikke så mange kabler att den blir stram heller sikkert, og tar den til seg saltvann så blir det ikkje fint akkurat, og dyr er den. 

Hadde satset på ett rør. Har ett slikt rør som elektrikere bruker som kabel gate , ruglete og lett å kappe=Billig løsning.

 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Endte opp med å bestille dette kitet etter å ha pratet med folk på Ravns Garasje og blitt fortalt at dette vil passe på en E-tec 115HO

https://www.ravnsgarage.no/hose-kit-rigging-2

 

Er det noen som kan si noe om arbeidsomfanget ved å montere dette? Jeg ser jo en lett utvei her ved å slisse røret, men vil helst gjøre jobben skikkelig dersom jeg kan gjennomføre det forsvarlig selv.

Link to post
Share on other sites

er vel ikke så mye som må kobles fra for å montere uten å slisse røret på langs ...?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her ville jeg anbefalt Zipper Tube: 

https://www.awcwire.com/productspec.aspx?id=zippertubing

Denne monteres i ettertid slik at du slipper å løsne kabler. Skjøten er en slags glidelås som kan limes

Alternativt finnes en type spiralrør som består av en inner del som har en slisse på langs som kablene dyttes inn i. Etterpå tres ytterøret over den indre. Denne ytre har då en slisse på motsatt side. Når alt er på plass ser det ut som et vanlig sort  blankt elektrikerrør.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, JRK said:

Her ville jeg anbefalt Zipper Tube: 

https://www.awcwire.com/productspec.aspx?id=zippertubing

Denne monteres i ettertid slik at du slipper å løsne kabler. Skjøten er en slags glidelås som kan limes

Alternativt finnes en type spiralrør som består av en inner del som har en slisse på langs som kablene dyttes inn i. Etterpå tres ytterøret over den indre. Denne ytre har då en slisse på motsatt side. Når alt er på plass ser det ut som et vanlig sort  blankt elektrikerrør.

Denne ser jo veldig interessant ut. Jeg fant noe lignende fra Tess, da med borrelås, som jeg linket til lenger oppe. Den koster dog 685kr for en meter + frakt, uten mulighet for retur så jeg turte ikke ta sjansen på den.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne igjen. Skal til med slik kabelgjennomføringsrør selv. Men de eg finner er 50mm innvendig. Når eg holder alle mine kabler stramt i hånda og måler OD er det 56mm. Så skulle helst hatt et rør på min 65mm som tåler UV, salt, olje/bensin etc... 

 

Noen forslag? 

Link to post
Share on other sites

Har en sånn Mercury/Quicksilver slange på min F115.

rigge2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Husker det var noen av disse "slangene" av ymse kvalitet for en del år tilbake. Hadde en Askeladden 605 m/ 115 Mercury  for ca 15 år tilbake, og der var montert en slik strømpe som du henviser til "Teerex", men i grå farge. Denne ble veldig stiv etter hvert, og sprakk også opp, Kunne ligne på en billig støvsugerslange. Fikk byttet den på reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Kvaliteten har nok blitt bedre, ingen tegn til aldring på min slange fra 2015 iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 52 minutter siden:

Kvaliteten har nok blitt bedre, ingen tegn til aldring på min slange fra 2015 iallefall.

Høres bra ut. Husker forhandler nevnte vel noe den gang at det var "et part med dårlig vare" som ble brukt i en periode på den tid i en del båter. Sikkert en helt annen kvalitet i dag.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...