Jump to content

Yamaha 50 på to sylindre?


audibils4

Recommended Posts

Har en Yamaha 50 DEO fra 80-tallet, den har fått noe for seg i år, det kom plutselig en alarm fra fjernkontrollen ved kjøring i rolig fart. 

I lavt turtall virker den som normalt men hvis jeg prøver å gasse litt romler og hakker motoren kraftig når den passerer ett visst turtall,

Det har skjedd noen ganger no, og etter en 2-3 forsøk på å gasse litt så slår alarmen seg av og plutselig er alt som normalt, drar fint opp i fart 

og alt virker normalt.

Ned i dorgefart eller tomgang så kommer alarmen på igjen, mulig den ryker litt mye og da.

Alle tips mottas med stor takk, jeg har lurt på om det kan være en coil som varsler at den er i ferd med å ryke, men det er veldig vanskelig 

å feilsøke når det ikke er ett konstant problem.

Men er det noen som drar kjensel på denne oppførselen?

Link to post
Share on other sites

er turtalssperre + alarm på disse som kutter på turtall over ca 2000 omdreininger.  De 2 tingene som får denne til å slå inn er lavt oljenivå på tanken , samt temperaturalarm. 
Men det at den av og til går som normalt kan jo indikere at det er krøll med sensor eller skade på ledning feks 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Virker som den går seg varm på lavt turtall. Skifte av impeller og termostat er heite tips her..... 

En ting til som kan ha sammenheng med varmgang på lavt turtall er trøbbel med stigerører for kjølevann. Dårlige O-ringer her kan føre til lekkasje ut før blokken. På turtall vil det komme nok vann opp....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kun to ting det kan være ja, takk, det var gode utgangspunkt.

Det at den kjøler dårlig på lavt turtall kan være noe ja, så når jeg prøver å gasse så sirkulerer den litt bedre og alarmen slutter.

Jeg skiftet impeller til denne sesongen, jeg ble litt bekymret for det manglet en bit av den gamle impelleren som jeg ikke fant noe sted.

Men no har jeg stram og fin kontrollstråle, selv på tomgang, så det er litt rart.

Oljetanken er koblet vekk på denne , det kan jo være nivåbryteren på oljetanken, men siden jeg har fiklet med undervannshuset vil jeg tippe det ligger noe der, og at det ikke har noe med oljen å gjøre.

 

Hvor sitter termostaten?

Redigert av audibils4 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hm, stigerøret stod igjen oppi stammen da trodde jeg det skulle være sånn, i det impeller kittet fulgte det med en ny gummihylse

 til den enden som skulle i vannpumpehuset, så den byttet jeg.

Jeg har etter det skiftet på en mercury 25hk og der fulgte stigerøret med undervannshuset, så da antar jeg at jeg kunne trukket det ut fra stammen og inspisert der og.

Link to post
Share on other sites

Du bør ta ned stigerøret og inspisere det(mulige hull av korrosjon). Puss vekk salt og korrosjon. Samt nye O-ringer eller pakninger, hva som enn er der. Sett all ny gummi inn med silikonfett før montering. Impeller og innvendig i pumpehuset rundt impeller også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...